Cum au ajuns procurorii la Festivalul Naţional de Muzică Uşoară Mamaia (rechizitoriu)
Cum au ajuns procurorii la Festivalul Naţional de Muzică Uşoară Mamaia (rechizitoriu)
15 May, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
1694
Marime text
ZIUA de Constanţa prezintă, în continuare, o nouă parte a rechizitoriului prin intermediul căruia procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie - Serviciul Teritorial Constanţa au dispus trimiterea în judecată a lui Nicuşor Daniel Constantinescu, preşedintele suspendat al Consiliului Judeţean Constanţa, alături de Cristian Bogdan Zgabercea, consilier al preşedintelui CJC, Carmen Florentina Oproiu, director al Direcţiei Coordonare Instituţii Subordonate din cadrul CJC, Marcel Brâncoveanu Părău, reprezentant al Fundaţiei Culturale Thalia, Fundaţia Fantasio, şi Fundaţia Culturală Thalia.
Astfel, dacă în ediţia trecută am abordat subiectul firmelor care (nu) apar în cauză, azi prezentăm, pe scurt, o parte a acuzaţiilor reţinute de procurori în sarcina lui Zgabercea, a lui Brâncoveanu, precum şi în sarcina Fundaţiei Thalia.
Potrivit rechizitoriului, „în anul 2012, inculpaţii Zgabercea Cristian Bogdan şi Fundaţia Fantasio au disimulat realitatea prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile, în scopul sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale de natura impozitului pe venit datorat bugetului de stat pentru veniturile plătite din fonduri publice pe baza unor contracte de sponsorizare, întocmite fictiv, și au înregistrat în contabilitate facturile emise de Fundaţia Culturală Thalia şi au efectuat plăţi în temeiul lor, deşi cunoşteau că operaţiunile comerciale facturate aveau un caracter fictiv iar cheltuielile subsecvente erau nereale, facturile respective nefiind însoţite de documente justificative iar serviciile a căror plată se solicita nu fuseseră recepţionate, beneficiarii lor cunoscând de altfel şi împrejurarea că Fundaţia Thalia nu le prestase în fapt, şi, în această modalitate, au prejudiciat bugetul de stat cu suma de 152.180 de lei“.
Direcţia Naţională Anticorupţie mai arată că „sumele decontate drept cheltuieli pentru acţiuni culturale ar fi fost utilizate pentru promovarea turismului prin servicii de marketing urmărind un scop economic, fără a avea la bază un program cultural care să aibă ca rezultat un eveniment cultural, precum şi fără a avea la bază un contract între autoritatea finanţatoare şi beneficiar în urma unei selecţii de oferte culturale elaborată de solicitant sub forma unui program, proiect ori a unei acţiuni culturale“.
Rechizitoriu
Trimitere în judecată Nicuşor Constantinescu, Cristian Zgabercea, Fundaţia Fantasio şi Fundaţia Thalia (document)
Astfel, dacă în ediţia trecută am abordat subiectul firmelor care (nu) apar în cauză, azi prezentăm, pe scurt, o parte a acuzaţiilor reţinute de procurori în sarcina lui Zgabercea, a lui Brâncoveanu, precum şi în sarcina Fundaţiei Thalia.
Potrivit rechizitoriului, „în anul 2012, inculpaţii Zgabercea Cristian Bogdan şi Fundaţia Fantasio au disimulat realitatea prin ascunderea sursei impozabile sau taxabile, în scopul sustragerii de la plata obligaţiilor fiscale de natura impozitului pe venit datorat bugetului de stat pentru veniturile plătite din fonduri publice pe baza unor contracte de sponsorizare, întocmite fictiv, și au înregistrat în contabilitate facturile emise de Fundaţia Culturală Thalia şi au efectuat plăţi în temeiul lor, deşi cunoşteau că operaţiunile comerciale facturate aveau un caracter fictiv iar cheltuielile subsecvente erau nereale, facturile respective nefiind însoţite de documente justificative iar serviciile a căror plată se solicita nu fuseseră recepţionate, beneficiarii lor cunoscând de altfel şi împrejurarea că Fundaţia Thalia nu le prestase în fapt, şi, în această modalitate, au prejudiciat bugetul de stat cu suma de 152.180 de lei“.
„Fraudarea bugetului de stat cu suma de 152.180 de lei“
„În anul 2012, inculpaţii Părău Marcel Brâncoveanu și Fundaţia Culturală Thalia i-au ajutat pe inculpaţii Zgabercea Cristian Bogdan şi Fundaţia Fantasio să comită infracţiunile de evaziune fiscală arătate mai sus, furnizându-le documentele necesare pentru fraudarea bugetului de stat cu suma de 152.180 de lei, prin încheierea contractelor de prestări servicii nr. 596 și 597/06.08.2012 și prin emiterea facturilor către Fundaţia Fantasio, cunoscând că serviciile a căror plată o solicitau nu fuseseră prestate în fapt de către ei şi nici nu fuseseră recepţionate de către beneficiar. (...) În anul 2012, cu ştiinţă, inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel, ajutat de inculpaţii Zgabercea Cristian Bogdan şi Oproiu (Vasile) Carmen Florentina, şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu care decurgeau din funcţia publică deţinută în cadrul Consiliului Judeţean Constanţa, plătind în mod nelegal suma de 13.305.000 de lei, reprezentând plăţi nerambursabile din fonduri publice către asociaţii şi cluburi sportive, finanţarea şi plăţile fiind efectuate de către Unitatea Administrativ-Teritorială Judeţul Constanţa numai în baza hotărârilor Consiliului Judeţean, cu încălcarea flagrantă a prevederilor Legii nr. 350/2005, ce reglementează regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice, alocate pentru activităţi non-profit de interes general, şi a prevederilor Legii nr. 69/2000 a educaţiei fizice şi sportului, ce reglementează organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de educaţie fizică şi sport în România şi condiţiile finanţării activităţii sportive din fonduri publice“, se mai arată în rechizitoriu cauzei.„Folclor la mare… căutare“
Procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie mai arată că, „(...) prin HCJ Constanţa nr. 31/06.02.2012, s-a aprobat «Protocolul de colaborare», anexă la hotărâre, încheiat între Consiliul Judeţean Constanţa şi Fundaţia Fantasio Constanţa, în calitate de coorganizatori ai Programului de evenimente culturale pe anul 2012, prin care părţile au convenit dezvoltarea unor relaţii reciproce în vederea susţinerii intereselor comune, în sensul promovării şi desfăşurării acestui program“. Magistraţii spun că, potrivit Protocolului de colaborare, Programul de evenimente culturale pe anul 2012 cuprindea următoarele manifestări: Festivalul Naţional de Film de la Mamaia 2012, Festivalul Naţional al Orchestrelor de Lăutari, Programul „Donează o carte pentru copiii din mediul rural!“, Concursul de pictură organizat de Ziua Internaţională a Copilului - 1 iunie 2012, Programul cultural educativ pentru copii şi tineret din judeţul Constanţa, Preselecţia pentru Festivalul Naţional de Muzică Uşoară Mamaia 2012 - campania „Mamaia caută o vedetă“, Preselecţia pentru Festivalul Naţional al Cântecului şi Dansului Popular Românesc Mamaia 2012 - campania „Folclor la mare… căutare“, Sărbătoarea recoltei şi a vinului dobrogean.„Programul de evenimente culturale pe anul 2012“
„Conform prevederilor protocolului, Consiliul Judeţean Constanţa este titularul licenţei şi al drepturilor de organizare a manifestărilor enumerate în Programul de evenimente culturale pe anul 2012. În protocol s-a mai arătat că Fundaţia Fantasio Constanţa este persoana juridică de drept privat, fără scop patrimonial, care va participa direct la organizarea şi susţinerea de activităţi necesare bunei desfăşurări a Programului de evenimente culturale pe anul 2012. Consiliul Judeţean Constanţa, în calitate de organizator, urma să participe, în cadrul Programului de evenimente culturale pe anul 2012, cu suma de 3.000.000 de lei, reprezentând finanţarea unei părţi a cheltuielilor privind organizarea manifestărilor menţionate mai sus, fapt care ar fi trebuit menţionat în spoturile TV, radio, machete de presă, materiale tipărite (pliante, afişe, bannere etc.). Fundaţia Fantasio Constanţa, în calitate de coorganizator al Programului de evenimente culturale pe anul 2012, era obligată să ia toate măsurile pentru promovarea Consiliul Judeţean Constanţa, să folosească resursele alocate strict pentru activităţile din program și să supravegheze prestarea serviciilor, fiind pe deplin responsabilă pentru prestarea acestora“, se mai arată în rechizitoriul DNA.„11.392.544.45 de lei pentru acţiuni culturale“
„La art. 3 din protocol, părţile au convenit faptul că «arătarea activităţilor de mai sus nu este limitativă», ele având dreptul oricând de a propune şi a adăuga alte activităţi. Potrivit art. 5 şi art. 7 din protocol, «raportul activităţilor finanţate în cadrul competiţiei va fi comunicat coorganizatorilor imediat după încheierea Programului de evenimente culturale pe anul 2012» şi că protocolul «produce efecte de la data semnării de către părţi şi se încheie prin acceptarea raportului activităţilor finanţate de către coorganizatori». Astfel cum rezultă din actul constitutiv şi statutul Fundaţiei Fantasio, membrii ei fondatori au fost Judeţul Constanţa, reprezentat de inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, şi Municipiul Constanţa, reprezentat de (...). În baza hotărârilor enumerate mai sus, Consiliul Judeţean Constanţa a aprobat alocarea pentru desfăşurarea unor acţiuni culturale a sumei totale de 11.392.544.45 de lei, din care suma de 5.094.836,45 de lei a fost plătită efectiv în anul 2012. Din această din urmă sumă, 3.680.000 de lei au fost plătiţi prin Fundaţia Fantasio Constanţa“, potrivit rechizitoriului.Direcţia Naţională Anticorupţie mai arată că „sumele decontate drept cheltuieli pentru acţiuni culturale ar fi fost utilizate pentru promovarea turismului prin servicii de marketing urmărind un scop economic, fără a avea la bază un program cultural care să aibă ca rezultat un eveniment cultural, precum şi fără a avea la bază un contract între autoritatea finanţatoare şi beneficiar în urma unei selecţii de oferte culturale elaborată de solicitant sub forma unui program, proiect ori a unei acţiuni culturale“.
Activităţi nonprofit de interes general
„Activitatea de marketing a fost definită ca «disciplină şi activitate comercială care porneşte de la cunoaşterea curentă şi în perspectivă a nevoilor cumpărătorilor, spre a satisface operativ aceste nevoi» sau ca «ansamblu al activităţilor, metodelor şi tehnicilor care au ca obiect studiul cererii consumatorilor şi satisfacerii acestei cereri cu produse şi servicii». Mai mult, legislaţia specifică aplicabilă, în speţă Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general şi Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale, a impus în mod clar, la art. 3, alin. 4, respectiv art. 4, alin. 4 şi 5, faptul că «finanţările nerambursabile nu pot fi utilizate pentru activităţi generatoare de profit», dar şi că «finanţările nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor sau pentru cheltuieli salariale ale persoanelor juridice de drept public beneficiare», aşa cum se arată şi în rechizitoriu.Citește și
Totul despre firmele care (nu) apar în rechizitoriul celui mai recent dosar al lui Nicuşor Constantinescu (rechizitoriu)Rechizitoriu
Trimitere în judecată Nicuşor Constantinescu, Cristian Zgabercea, Fundaţia Fantasio şi Fundaţia Thalia (document)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii