Ți-au dispărut bani din cont? Câte plângeri la poliție s-au făcut în ultima perioadă, la Constanța, și ce să faci dacă devii victima unei fraude online
Ți-au dispărut bani din cont?: Câte plângeri la poliție s-au făcut în ultima perioadă, la Constanța, și
24 Nov, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
4575
Marime text
- În urmă cu aproape o lună, unei societăți din Constanța i-au dispărut 50.000 de euro din cont, după ce a accesat un link malware care imita perfect pagina băncii
- După ce a introdus datele de securitate ale contului, din contul titularului au dispărut peste 250.000 de lei
- La câteva săptămâni, după mediatizarea faptei, o parte din bani au fost trimiși de către cel căruia i-au fost trimiși banii
- IPJ Constanța a primit 3 plângeri penale în ultimele 6 luni, vizând același mod de operare
Metodele frauduloase sunt des întânlite în mediul online, iar un bun exemplu s-a petrecut la finele lui octombrie, în municipiul Constanța, când din contul unei societăți au dispărut 50.000 de euro după ce reprezentantul firmei ar fi accesat linkul unui site fantomă a unei bănci.
Așa cum scriam în ediția din data de 17 noiembrie, societății care furnizează hrană în spitalele constănțene, Arimex Comexim 2000 SRL, i s-a transferat echivalentul în lei a 50.000 de euro, prin metodă frauduloasă, din contul bancar al societății. Pe 18 noiembrie, persoana căreia i s-a livrat suma de peste 250.000 de lei, a returnat prin operațiune bancară puțin peste 200.000 de lei către firma constănțeană. Conducerea firmei nu a primit încă explicații oficiale de la cele două băcni cu cele petrecute, însă mai există o diferență de aproximativ 50.000 de lei care trebuie recuperate.
Mai exact, la finele lunii octombrie, firma a accesat un link cu o pagină fantomă a băncii la care societatea are cont bancar și a introdus datele și codurile de securitate generate și a fost efectuat un transfer fraudulos către o persoană fiizcă, firma pierzând 251.142 lei din contul bancar. Totodată, imediat după ce a fost sesizată greșeala (la 2 minute după efectuarea transferului), conducerea societății a sunat la bancă și a cerut anularea transferului. Detalii despre cele întâmplate regăsiți aici: Persoana care a primit în cont banii firmei Arimex Comexim 2000 SRL a returnat o parte din sumă!
Printr-o cerere pe baza legii 544/2001, am solicitat la Inspectoratul pentru Poliție Județean Constanța date legate despre situația expusă, confirmându-se fapta din data de 31.10.2022, unde a fost înregistrată o plângere de la o societate comercială, privind transferal unei sume de bani din contul societății într-un alt cont. Dosarul în cauză se află, în prezent, la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța.
În ultimele 6 luni, la nivelul Serviciului de Investigații Criminale au fost înregistrate 3 plângeri privind fapte cu același mod de operare.
Fraude online
Elementele de securitate ale cardului sunt numărul cardului, data de expirare și CVV2/CVC2, iar aprobarea tranzacției se realizează de regulă în aplicația de Internet Banking/aplicația de autorizare a semnăturii sau prin validarea unei parole și trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăți.
Autentificarea strictă a clientului înseamnă folosirea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce clientul cunoaște (codul PIN, parola), ceva ce clientul deține (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce clientul este (amprenta, recunoașterea facială).
Introducerea acelor date pe site-uri care nu sunt cele autentice pot duce la astfel de situații de fraude online, unde alte persoane au acces la toate datele ce țin de conturile bancare ale oamenilor.
Oamenii primesc un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială a comercianților sau a companiilor. Pe aceste pagini false, clienții își introduc datele cardului și/ sau credențialele de autentificare în Internet Banking sau soldul disponibil existent pe card. După introducerea datelor bancare, clienții aprobă tranzacțiile prin autorizarea acestora pe canalele convenite cu banca. În acest mod, atacatorii obțin toate datele cardului și în cele mai multe cazuri, folosesc aplicații pentru transferul instant al banilor, iar băncile emitente nu pot stopa astfel de operațiuni.
Mai multe detalii despre cum să eviți să devii victima unei fraude online, puteți regăsi pe www.sigurantaonline.ro, site dezvoltat de către Poliția Română, Directoratul național de Securitate Cibernetică și ARB.
Ce faci în caz de fraudă online?
În funcție de tipul de fraudă și de tipul de pagube rezultate, există o serie de măsuri pe care le poți lua.
A. Dacă ți-au fost extrași bani din cont, indiferent de tipul de fraudă
Urmează următorii pași:
1. Contactează imediat banca pentru blocarea cardului, precum și pentru verificarea și blocarea (dacă este posibil) a tranzacțiilor ilicite din cont.
2. Următorul pas este contactarea Poliției, pentru a depune o plângere, necesară deschiderii unei investigații.
3. Contactează DNSC (fost CERT-RO) pentru notificare și pentru a contribui la diseminarea informației, astfel încât astfel de fraude să nu li se întâmple și altora. Totodată, la DNSC (fost CERT-RO) poți vorbi cu un specialist în atacuri cibernetice, care te poate îndruma către materiale sau recomandări necesare evitării pe viitor a unor astfel de capcane.
B. Ai fost victima unei fraude de tip ”mesaj de la șef”, în care părea că șeful tău te roagă să transferi banii companiei către un alt cont:
- Contactează pe e-mail/sună șeful folosind datele de contact cunoscute/primite de la acesta
- Contactează banca în vederea efectuării de demersuri pentru stoparea/recuperarea sumei plătite în mod fraudulos
C. Ești victima unei fraude cu facturi, în care un fals furnizor al companiei la care lucrezi te-a convins să plătești o factură, dar de fapt ai trimis banii într-un cont necunoscut:
- Contactează furnizorul de plăți pentru confirmarea numărului de cont
- Contactează banca în vederea efectuarii de demersuri pentru stoparea/solicitarea investigării tranzacției.
D. Ai avut de-a face cu furt de date personale sau bancare la telefon, online sau prin SMS, sau ai intrat pe website-uri bancare contrafăcute:
- Contactează Banca pentru blocarea cardului și serviciilor bancare online
- Actualizează software-ul, inclusiv browserul, antivirusul și sistemul de operare
E. Ai fost victima unor fraude cu investiții/cumpărături online/proprietăți de închiriat/pachete turistice:
- Dacă furnizorul nu mai poate fi contactat după efectuarea plății, contactează urgent banca
- Dacă bunurile comandate (inclusiv autoturismele)/serviciile achiziționate/imobilele închiriate, nu sunt livrate, prestate sau prezentate la timp sau deloc, se contactează imediat vânzătorul sau furnizorul.
- Dacă acesta nu răspunde, contactează urgent banca unde ai emis cardul în vederea blocării și pentru a solicita investigarea tranzacției.
F. În caz că ai răspuns unor anunțuri, notificări, contacte frauduloase privind obținerea unor credite, premii, donații, precum și în cazul relațiilor la distanță cu persoane necunoscute:
- Contactează Banca pentru blocarea conturilor și verificarea tranzacțiilor ilicite
- Contactează Poliția pentru a solicita suportul acestora.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menționează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare și protecția datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Nici până acum nu a recuperat prejudiciul
Firma care se ocupă de catering la spitalele constănțene, Arimex Comexim 2000 SRL, victimă a unei fraude online. Au dispărut bani din cont
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii