Analiza SWOT, diagnostic și priorități de intervenție Noul PUZ pentru reabilitarea și revitalizarea zonei Peninsulare, lansat în consultare publică!(DOCUMENT)
Analiza SWOT, diagnostic și priorități de intervenție: Noul PUZ pentru reabilitarea și revitalizarea zonei
14 Jun, 2023 00:00
ZIUA de Constanta
2230
Marime text
- Primăria Constanța a inițiat elaborarea documentației de urbanism „Actualizare Plan Urbanistic Zonal Reabilitarea și Revitalizarea Zonei Peninsulare a Municipiului Constanța“ aprobat prin HCL nr. 416/2003
- Zona studiată are o suprafață de cca. 100 ha, care necesită o abordare integrată a proiectului, având în vedere contextul urban și de peisaj existent
- Elaboratorul documentației de urbanism este Asocierea formată din Agorapolis SRL și Raumplan Design SRL
- Publicul este invitat să transmit observații și propuneri asupra documentelor disponibile pe site-ul Primăriei Municipiului Constanța privind intenția de elaborare a Planului Urbanistic Zonal până pe 18 iunie 2023
- Observațiile vor fi transmise în scris sau prin e-mail la adresa: primaria@primaria-constanta.ro sau prin poștă, la adresa: Primăria Constanța, Bulevardul Tomis nr. 51, etaj 2, cam. 212, în atenția Serviciului de Planificare Urbană și Mediu
Primăria Constanța a inițiat elaborarea documentației de urbanism „Actualizare Plan Urbanistic Zonal Reabilitarea și Revitalizarea Zonei Peninsulare a Municipiului Constanța“ aprobat prin HCL nr. 416/2003.
Zona studiată are o suprafață de cca. 100 ha, care necesită o abordare integrată a proiectului, având în vedere contextul urban și de peisaj existent și este delimitată astfel:
- str. Ștefan cel Mare la N;
- str. IG Duca, la V;
- incinta port Constanța la S;
- Marea Neagră și plaja Modern, la E.
Elaboratorul documentației de urbanism: este Asocierea formată din Agorapolis SRL și Raumplan Design SRL.
Șef de proiect este Dr. urb.Moțcanu-Dumitrescu Mădălina iar managerul proiectului: master urbanist Mihaela Pușnava.
Cercetarea din teren reliefează 53 rezerve de teren neconstruite/libere ce nu fac obiectul unor noi dezvoltări momentan, care vor aduce un deserviciu spațiului public în următorii ani, contribuind la scăderea calității imaginii urbane.
Caracterul Peninsulei este definit de structura funcțională existentă : locuire cu fronturi comerciale și caracter comercial/turistic.
Urbaniștii consideră că servicii de tipul ”vulcanizare, mercerie, tâmplărie, etc), conturează o imagine urbană de calitate slabă
la nivel estetic și funcționa și observă că sunt spații libere la parterul clădirilor ce nu sunt utilizate în prezent.
În privința loturilor cu deschidere la stradă, utilizate ca parcări, neamenajate, acestea contribuie la crearea unui front ce nu prezintă continuitate la stradă.
De asemnea nu ar exista o tipologie funcțională specifică la nivel de insulă, cu excepția zonelor specifice dotărilor publice (zona cu Judecătoria Municipiului Constanța).
Din cercetarea în teren, a mai reieșit faptul că artere de importanță majoră se află într-o stare bună și au vegetație de aliniament, trotuare și iluminat stradal. În schimb se remarcă incoerența între sistemul străzilor shared space.
În plus, majoritatea străzilor de folosință locală sunt degradate la nivelul îmbrăcăminții asfaltice iar zonele carosabile și pietonale dintre construcțiile locuințelor colective sunt slab amenajate și în stare de degradare.
Circulații pietonale
Zonele pietonale de lângă portul Tomis sunt valorificate prin trasee pietonale cu puncte de belvedere, amenajări peisagistice, mobilier urban și zone de loisir.
Majoritatea străzilor carosabile de folosință locală au un deficit de trotuare sau se află într-o stare de degradare.
Sunt prezente diferite zone cu șantiere în lucru, săpături arheologice lăsate într-un stadiu incipient afectând gradul de siguranță a pietonilor, existând zone cu risc de rupere a pavajelor, vezi secțiunea „documente".
Lucrări pentru reabilitarea pietonalului str. Ștefan cel Mare pe distanțe foarte mari, făcând aproape imposibilă circulația pietonală.
Zona pietonală din Piața Ovidiu nu este amenajată eficient pentru a pune în valoare elementele culturale istorice.
Prezența unui număr mare de mașini parcate în interiorul zonei studiate, parcate de-a lungul străzilor sharedspace, străzilor carosabile și trotuare, limitând circulația pietonală.
În zona de studiu se regăsesc peste 10 parcări neamenajate - marcate și nemarcate.
Zona de întâlnire din Piața Ovidiu este ineficient amenajată, nevalorificând elementele de importanță istorică.
Se remarcă prezența elementelor decorative și de semnalistică cu caracter istoric.
Sistem de puncte de închirieri de biciclete exsită însă lipsesc echipamentele respective. De altfel, sistemul velo la nivelul orașului nu este clar definit, pistele velo fiind discontinue și la distanțe mari una față de celelalte iar la nivelul zonei studiate există o singură pistă pe bd. Tomis.
Zona prezintă un număr mare de construcții în stare de degradare, există și clădiri ce nu respectă scara locului - lipsa de corelare la regimul general produce o imagine dezolantă și îngreunează racorduri viitoare iar ritmicitatea este întreruptă datorită alăturării imobilelor de înălțimi diferite, vezi secțiunea „documente".
Tot vizita din teren a scos în evidență, intervenții arhitecturale ce nu au ținut cont de elementele decorative de valoare ale construcțiilor și
care creează o imagine precară a frontului stradal - supraetajări/mansardări, reabilitări ale fațadelor.
La nivelul locuințelor colective, intervențiile individuale ale proprietarilor - închiderile improvizate la nivelul balcoanelor, tratarea diferită a fațadelor (finisaje diferite pe anumite porțiuni din fațadă), ce dau un caracter neunitar.
Se remarcă discrepanțe între stilurile arhitecturale - inserții de construcții moderne în țesutul istoric. Din punct de vedere stilistic, situl incoerent și prezintă o omogenitate complexă - inserții din epoci multiple, dar și construcții cu stiluri agresive în context și a altora cu caracter rural într-un context urban.
Spații verzi și peisaj
Bulevardele de importanță majoră sunt plantate (vegetație de aliniament), însă există multe zone cu o imagine urbană precară - terenuri și spații publice cu vegetație spontană.
Se remarcă deficit de spații verzi în țesutul istoric a peninsulei (pe traseele sharedspace).
Relieful și vederile cornișei insuficient valorificate. Discrepanțe mari între zonele de belvedere de lângă portul Tomis și vederile nemarcate și neamenajate din zona hotelului Palace.
Zona cu portul Tomis valorificată prin amenajări peisagistice și puncte de belvedere marcate și amenajate, vezi secțiunea „documente".
Promenada existentă perimetral peninsulei prezintă discontinuitate, amenajarea fiind întreruptă între Biserica Greacă și Sediul Comandamentului Marinei Militare.
Tot din studiul de teren, s-a observat că există o tendință de reabilitare a construcțiilor valoroase, însă monumentele istorice nu sunt suficient valorificate, există un număr mare de monumente într-o stare de degradare, se remarcă o ineficientizare a locuirii în cadrul monumentelor istorice, multe din ele fiind abandonate iar siturile arheologice sunt insuficient valorificate.
Infrastructură edilitară
Deficit de spații special amenajate pentru colectarea deșeurilor având ca efect o imagine insalubră prin depozitarea haotică a deșeurilor și efect de poluare a aerului prin degajări de mirosuri neplăcute în spațiul public.
Rețelele edilitare în curs de reabilitare.
Analiza SWOT și Diagnostic
Deschiderea orașului către Port, recuperarea juridică a taluzului și implementarea de măsuri smart de activare economică a Peninsulei
PUZ-ul în consultare până pe 18 iunie
Publicul este invitat să transmit observații și propuneri asupra documentelor disponibile pe site-ul Primăriei Municipiului Constanța privind intenția de elaborare a Planului Urbanistic Zonal până pe 18 iunie 2023, vezi secțiunea „documente".
Observațiile vor fi transmise în scris sau prin e-mail la adresa: primaria@primaria-constanta.ro sau prin poștă, la adresa: Primăria Constanța, Bulevardul Tomis nr. 51, etaj 2, cam. 212, în atenția Serviciului de Planificare Urbană și Mediu.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Primăria a demarat procedurile de actualizare a PUZ-ului pentru reabilitarea și revitalizarea Zonei Peninsulare
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii