Concluziile chestionarului inițiat de Consiliul Județean al Elevilor constănțeni Orele online nu satisfac aproape deloc nevoile educaționale ale elevilor
Concluziile chestionarului inițiat de Consiliul Județean al Elevilor constănțeni: Orele online nu satisfac
14 Jan, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
2100
Marime text
În urmă cu câteva săptămâni, Consiliul Județean al Elevilor Constanța, structura de reprezentare a tuturor elevilor din județul Constanța, a lansat un formular de consultare – „Ce spun elevii constănțeni despre școala online?” - , pentru a evalua starea învățământului online, în contextul încheierii primului semestru al acestui an școlar, chestionar la care au răspuns peste 800 de respondenți din județ.
Ca urmare, reprezentanții elevilor constănțeni au concluzionat, în linii mari, cele mai stringente lipsuri ale educației din spațiul virtual: 46,9% dintre elevii respondenți sunt de părere că orele online nu le satisfac aproape deloc nevoile lor educaționale, iar 6,3% au semnalat că nu dețin echipamente proprii necesare pentru desfășurarea orelor online.
În ceea ce privește abilitățile digitale ale cadrelor didactice, peste un sfert din elevii constănțeni (27,9%) cred că profesorii care le predau la clasă nu sunt aproape deloc pregătiți să transpună conținuturile curriculare în spațiul virtual.
Astfel, reprezentanții elevilor constănțeni au trimis adrese către toate unitățile de învățământ din județ, pentru a transmite atât rezultatele chestionarului, cât și o serie de propuneri și recomandări care să fie luate în considerare de directori, autorități locale și cadre didactice.
„Având în vedere că am făcut tranziția către educația online în urmă cu aproape un an, Consiliul Județean al Elevilor Constanța lansează primul raport care radiografiază calitatea orelor virtuale. Acum, după luni de încercare de adaptare la contextul pandemic, este absolut necesar să ne întoarcem către elevi mai mult ca niciodată, să le înțelegem nevoile și, cel mai important, să formulăm propuneri pentru ca viața școlară din mediul
online să fie îmbunătățită” - a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Județean al Elevilor Constanța.
Iată în continuare propunerile și recomandările rezultate în urma centralizării consultării:
1. Prezența la orele online
Nu puține sunt cazurile în care educația online este înțeleasă ca trimiterea unor fișe de lucru pe grupul clasei. Pentru ca educația din mediul online să fie cu adevărat calitativă și să satisfacă nevoile elevilor, predarea în mod sincron ar trebui să devină principala formă de interacțiune la orele din spațiul virtual. În acest mod, procesul instructiv-educativ devine unul participativ, cât mai apropiat celui din sala de clasă, în care elevii și profesorii comunică în mod direct.Conform prevederilor art. 13 din Metodologia-cadru privind desfăşurarea
activităţilor didactice prin intermediul tehnologiei şi al internetului, precum şi pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, aprobată prin OMEC nr. 5545/2020, dar și ale OMEC nr. 4247/2020, care modifică și completează fișa-cadru a postului cadrului didactic în învățământul preuniversitar, profesorii au obligația de a desfășura activități didactice în mediul online, în cazul în care situația o cere.
Totodată, OMEC nr. 6200/2020, care modifică OMEC nr. 5545/2020, prevede atribuția directorilor școlilor de a raporta către inspectoratul școlar orice situație în care cadrele didactice nu organizează cursuri în spațiul virtual.
2. Consemnarea absenței la orele online
Tot OMEC nr. 6200/2020 reglementează faptul că „în situația în care elevulrăspunde cerințelor cadrului didactic, indiferent dacă are sau nu în funcțiune sistemul audio-video, nu i se poate consemna absența la ora de curs; excepție fac orele destinate exclusiv evaluării elevilor, la care aceștia trebuie să fie conectați audiovideo”.
Mai mult, conform art. 7, lit. ff) din Statutul Elevului, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016 elevii au dreptul de a le fi consemnată în catalog absența doar în cazul în care nu sunt prezenți la ora de curs, fiind interzisă consemnarea acesteia ca mijloc de coerciție. Mai mult, art. 14 din OMEC nr. 5545/2020, care reglementează îndatoririle elevilor la orele online, menționează, la lit. f), faptul că aceștia „au obligația de a participa la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei şi al internetului și, în caz contrar, aceștia sunt considerați absenți şi li se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate”.
Recomandăm ca aceste cazuri să fie identificate la nivel școlar, iar directorii unităților de învățământ să comunice cadrelor didactice din școală prevederile legale, astfel încât să nu se producă niciun fel de abuzuri.
3. Temele excesive
Cu toate că acestea reprezintă o modalitate de verificare a cunoștințelor acumulate în urma parcurgerii conținuturilor curriculare, dar și o formă de antrenament pentru elevi, acestea au ajuns să reprezinte, de fapt, o modalitate de predare a lecțiilor și, în unele cazuri, chiar un mijloc de coerciție. Pe de altă parte, nu puține sunt cazurile în care elevii, mai ales în mediul online, sunt epuizați de volumul mare de muncă pe care trebuie să îl depună, în condiții ridicate de stres fizic și psihic.Conform prevederilor art. 8 din OMENCȘ nr. 5893/2016 privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar, „în stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.), oboseală fizică și emoțională, reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (...)”.
Mai mult, art. 19 din OMEC nr. 5545/2020 reglementează că „sarcinile de lucru trebuie să fie creative, să nu conducă la pierderea interesului elevilor faţă de învăţare, la oboseală fizică şi emoţională, la reducerea timpului destinat unor activităţi recreative, familiale sau comunitare, inclusiv a timpului destinat somnului, alimentaţiei etc.”.
În acest sens, trebuie să avem în vedere timpul îndelungat pe care elevii sunt nevoiți să îl petreacă în fața calculatorului în această perioadă, dar și sporirea factorului de stres, care poate afecta în mod negativ randamentelor acestora în parcursul educațional.
4. Lipsa pregătirii profesorilor
Consultând răspunsurile elevilor din cadrul chestionarului, o foarte mare parte dintre aceștia ne-au sesizat că una dintre cele mai mari probleme din cadrul orelor online este lipsa formării cadrelor didactice.Astfel, propunem organizarea unor sesiuni de formare cu corpul profesoral al școlii, în vederea stabilizării aspectelor ce pot degrada calitatea actului de predare-învățare din mediul online, prin consolidarea abilităților de utilizare a platformelor digitale, a internetului, a mesageriei virtuale, dar și prin schimburi de bune practici între cadrele didactice, cu ajutorul cărora orele de curs să devină mai interactive. În acest sens, este imperioasă acordarea sprijinului Inspectoratului Școlar Județean Constanța și a Casei
Corpului Didactic Constanța, care să ofere sprijin în astfel de activități de formare.
5. Infrastructura digitală
Lipsa device-urilor sau a conexiunii la Internet este, cu siguranță, una dintre cele mai mari probleme existente atunci când vorbim de școala online. Este redundant să vorbim despre actul în sine de predare-învățare când, de fapt, există încă elevi sau profesori care nu dețin un dispozitiv cu ajutorul căruia să acceseze orele asistate de tehnologie.Astfel, este regretabil ca încă vorbim, după îndelungi săptămâni de școală online, despre aproximativ 10.000 de elevi din județ care nu au acces la educație, din lipsa infrastructurii digitale, deși Inspectoratul Școlar Județean Constanța și-a luat angajamentul public că toți elevii care au nevoie vor fi sprijiniți în acest sens.
De aceea, aducem în atenție prevederile din OUG 144/2020, în baza căreia unitățile de învățământ cu personalitate juridică, administrațiile publice locale sau inspectoratele școlare încă mai pot aplica pentru a beneficia de fonduri europene nerambursabile, în vederea achiziționării de dispozitive electronice pentru elevi și cadre didactice.
Citește și:
Gata cu vacanța de iarnă! De astăzi se reiau cursurile, tot online
Reprezentanții elevilor solicită descentralizarea deciziei redeschiderii școlilor
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii