Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
12:17 14 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Haos în contabilitatea Universităţii „Ovidius“ în mandatul lui Rugină. Asta arată raportul de audit pentru perioada 2014-2016. Iată-l! (documente)

ro

03 Aug, 2017 00:00 5494 Marime text


Misiunea de audit intern privind „Constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora“ s-a desfăşurat la Universitatea „Ovidius“ din Constanţa, în conformitate cu prevederile Legii nr. 672/2002 privind auditul intern şi cu Normele generale privind exercitarea activităţii de audit public intern, aprobate prin OMFP nr. I 086/2013.
 
Misiunea de audit intern a fost efectuată în perioada 2.02.2017 - 17.05.2017, de către un auditor intern, în baza Planului de audit intern pe anul 2017, aprobat de conducerea universităţii, perioada auditată fiind 1.01.2014 - 31.12.2016.
 
Potrivit raportului, pe care îl puteţi consulta pe larg în secţiunea „Documente“ din ediţia online, auditorul intern, în baza analizei privind riscurile, a testărilor pe teren şi a evaluărilor realizate privind constituirea veniturilor publice, structurată pe cele cinci obiective stabilite pentru derularea misiunii, apreciază funcţionalitatea sistemului de control intern, după cum urmează: documente analizate - Balanţa sintetică la 31.12.2016 - cont 4610109.19.01.01, alţi debitori din taxe - zi, cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2016-2017; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2015-2016; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2014-2015; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitica la 3.12.2016 an universitar 2013-2014; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2012-2013; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2011-2012; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2010-2011; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2009-2010; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2008-2009; cont 4610109.19.01.01 Balanţa analitică la 3.12.2016 an universitar 2007-2008.
 
În urma verificărilor, auditorul intern a prezentat, în raport, următoarea constatare cu caracter negativ: „La 31.12.2016, soldul contului de debitori din taxe de studiu — zi (4610109.19.01.01) este de 18.837.465,20 de lei . La 31.12.2016, componenta soldului evidenţiată în contabilitatea analitică este cu 255.962 de lei mai mare. Se constată o diferenţă de 255.962 de lei între balanţa sintetică şi balanţa analitică a contului debitori taxe de studiu — studenţi înmatriculaţi la cursuri de zi“.
 
În acelaşi raport, se arată următoarele: „Contul sintetic 461 0109.19.01.01 are sold (18.837.465,20 de lei), iar conturile analitice însumate au o valoare mai mică (18.581.502,99 de lei). Nu s-au respectat prevederile art 2.4 din OMFP nr. 191/30.01.2017.
 
Nu s-a respectat art. 1.4.4. din OMFP nr. 1917/2005, care prevede: „Balanţa de verificare este documentul contabil utilizat pentru verificarea exactităţii înregistrărilor contabile şi controlul concordanţei dintre contabilitatea sintetică şi cea analitică, precum şi principalul instrument pe baza căruia se întocmesc situaţiile financiare. Balanţa de verificare se întocmeşte pe baza datelor preluate din Cartea mare (şah), respectiv din fişele deschise distinct pentru fiecare cont sintetic. Pentru verificarea înregistrărilor în contabilitatea analitică se întocmesc balanţe de verificare analitice. La instituţiile publice, balanţele de verificare sintetice se întocmesc lunar, iar balanţele de verificare analitice, cel mai târziu la sfârşitul perioadei pentru care se întocmesc situaţiile financiare. Nu au fost atent verificate datele pe baza cărora s-a întocmit situaţia financiară.
 
Verificarea se face prin parcurgerea următoarelor etape premergătoare elaborării: stabilirea balanţei conturilor înainte de inventariere; stabilirea balanţei conturilor după inventariere; stabilirea balanţei finale a conturilor, la data încheierii exerciţiului financiar“.

 
Consecinţa nerespectării celor mai sus menţionate, potrivit auditorului intern, este următoarea: „Soldul contului de debitori din taxe de studii — studenţi înmatriculaţi Ia zi Ia data de 31.12.2016 nu reflecta realitatea (18.837.465,20 de lei). Situaţia financiară anuală nu oferă o imagine reală a instituţiei publice Ia sfârşitul anului 31.12.2016.

Constatări cu caracter negativ / Aspecte de remediat semnalate de auditorul public intern 

1. Eronat, în nota contabilă prin care se înregistrează veniturile, se utilizează un cont din categoria conturilor de regularizare, şi anume contul 472 „Venituri înregistrate în avans“.
2. Corect, contul 472 se utilizează în situaţia în care sumele încasate în exerciţiul financiar curent, dar care privesc exerciţiile financiare viitoare, se înregistrează distinct în contabilitate, la venituri în avans (venituri din chirii, abonamente la publicaţii, abonamente la instituţiile de spectacole).
 
„Contul 461 s-a debit eronat şi s-a credit eronat cu contului 472 «Venituri înregistrate în avans», fără ca aceasta să fie cont corespondent menţionat în funcţionalitatea for.
Eronat, veniturile sunt înregistrare în două conturi de venituri: contul 472 şi contul 751.
Corect, în conformitate cu OMFP 1917/2005, cu ajutorul contului 472 se ţine evidenţa veniturilor înregistrate în avans care urmează a se repartiza eşalonat la venituri în perioadele sau exerciţiile financiare viitoare.
 
Se întocmeşte o notă contabilă laborioasă, în care sunt utilizate următoarele conturi: două conturi de venituri, un cont de debitori detaliat în multe conturi analitice, fişe de cont operaţii diverse pentru studenţi plătitori de taxe, operaţiuni de încasări în lei şi valută derulate prin casă, bancă şi trezorerie“.

 
O altă recomandare a auditorului public intern vizează eliminarea utilizării contului 472 „Venituri înregistrate în avans“ din nota contabilă de înregistrare a veniturilor, precum şi elaborarea, aprobarea şi distribuirea unei monografii contabile de înregistrare a veniturilor care să respecte corespondenţa conturilor şi prevederile OMFP nr. 1917/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice.
 
Am încercat să verificăm chiar cu rectorul universităţii dacă unele aspecte din raportul de audit au fost remediate, însă acesta nu a putut fi contactat. Cu toate că raportul de audit intern a fost aprobat, după cum se poate vedea, chiar de rector, din informaţiile noastre, conducătorul Universităţii „Ovidius“ nu ar fi prezentat rezultatul auditului în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie.
 
Universitatea s-a mai confruntat recent cu o problemă de gestiune a banilor, în cazul casierei care a recunoscut furtul a aproximativ 50.000 de euro din casieria centrală a unităţii de învăţământ superior. Vă reamintim că Sorin Rugină a fost ales rector al Universităţii „Ovidius“ pe 12 mai 2014 şi reconfirmat pentru un nou mandat pe 25 martie 2016.
 
Citeşte şi:
 
Cazul casierei Luminiţa (Ştefan) Tomiţă Cum să furi aproape 50.000 de euro din ograda Universităţii „Ovidius“ Constanţa (documente)
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii