Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:26 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea de Apel explică de ce a „reactivat“ taxa din Mamaia considerată de 80 de ori mai mare decât în alte zone din Constanța (MOTIVARE)

ro

17 Dec, 2023 17:00 1248 Marime text
  • În motivarea Deciziei 618/2023, judecătorii Curții de Apel Constanța au arătat, printre altele, că „în realitate recurentul pârât CLM Constanța prin emiterea Hotărârii nr.463/28.12.2021 nu a făcut decât să respecte obligația legală impusă de dispozițiile art.491 C.fisc., obligație care a presupune în realitate o operațiune matematică de aplicare a unui procent indicat de INS la valoarea anului anterior“.
  • Discuțiile s-au purtat în dosarul cu indicativul 1627/118/2022, cauză în care s-a cerut anularea în parte a HCL 463/2021 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța pentru anul 2022.
Judecătorii de la Curtea de Apel Constanța au motivat decizia prin care a fost „reactivată“ taxa din Mamaia apreciată ca fiind de 80 de ori mai mare decât în alte zone ale orașului, fiind vorba despre taxa de eliberare a avizului de funcționare.
 
În primă instanță, judecătorii de la Tribunal anulaseră această taxă, dar Curtea de Apel a admis recursul Consiliului Local Constanța și a respins acțiunea deschisă de mai mulți agenți economici pentru anularea taxei.
 
Discuțiile s-au purtat în dosarul cu indicativul 1627/118/2022, cauză în care s-a cerut anularea în parte a HCL 463/2021 privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul municipiului Constanța pentru anul 2022.
 
Mai exact, în cauză era vizată taxa pentru eliberarea avizului de funcționare de 9.028 de lei „pentru unitățile din Stațiunea Mamaia și Sat Vacanță ce desfăşoară activităţi ce se regăsesc în CAEN -Rev 2 codul  4711 şi grupa 472, cu excepţia codului 4726“.
 
În hotărârea de anulare a taxei, judecătorii de la Tribunal arătaseră, printre altele, că „pentru majorarea unor taxe locale, fundamentarea nu înseamnă dovada de scădere a altor taxe locale care au avut ca şi consecinţă scăderea bugetului local, ci ample evaluări factuale“.
 
De asemenea, legat de cuantumul taxei se mai arăta în cuprinsul hotărârii de la Tribunal că acesta este „într-un cuantum de aproximativ de 80 de ori mai mari decât în alte zone ale municipiului“.
 
Curtea de Apel Constanța a ajuns însă la concluzia că taxa nu trebuie anulată.
 
Decizia a fost luată cu opinie majoritară de Completul C1 Recurs al Secției de Contencios administrativ și fiscal a Curții, format din magistrații Francisc Nemeth, Claudiu Iulian Răpeanu și Alexandru Ionuț Burtescu.

 
În motivarea Deciziei 618/14.09.2023 prin care taxa a fost restabilită, instanța Curții de Apel a arătat, printre altele, că modificările aduse cuantumului taxei au fost reprezentate de indexarea acesteia cu rata inflației.
 
„Modificarea preconizată de primar în calitatea sa de autoritate executivă și inițiator al proiectului de hotărâre de consiliu local a fost indicată în Secțiunea IV a referatului în sensul că, modificările propuse pentru anul 2022 proiectul de hotărâre de stabilire a impozitelor și taxelor la nivelul Municipiului Constanța se rezumă în principal la indexarea cu rata inflației de 2,6 % a impozitelor, taxelor locale și a limitelor amenzilor stabilite pentru anul 2021“, conform Deciziei 618/2023.
 
Au mai arătat judecătorii că, „la rândul său, Raportul proiectului de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor la nivelul Municipiului Constanța în anul 2022 emis de SPIT Constanța reține aceeași necesitate a conformării din perspectiva valorii ratei inflației pentru anul 2020 de 2,6% conform comunicatului Institutului Național de Statistică din data de 14.01.2021 publicat atât pe site-ul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației cât și pe cel al Ministerului Finanțelor Publice“.
 
„Argumentul determinant prezentat de SPIT Constanța constă în faptul că indexarea impozitelor și taxelor locale este o obligație reglementată prin prevederile art.491 din Legea nr.227/2015. De asemenea, tot cu rata inflației se indexează și sumele reprezentând limitele amenzilor contravenționale prevăzute de Legea nr.227/2015 sau instituite de autoritatea publică locală astfel cum este prevăzut de art.493 alin.7 C.fisc.“, conform deciziei citate.
 

În plus, instanța a mai arătat că „la dosarul de fond nu au fost depuse înscrisuri relevante privind cuantumul acestei taxe speciale aprobată de recurentul pârât CLM Constanța anterior anului 2022 pentru a se putea aprecia eventuala disproporție vădită sau nelegalitatea acesteia, din cuprinsul întâmpinării depuse de acesta cu ocazia judecății în primă instanță se reține existența unor astfel de repere în sensul că, nivelul taxei nu reprezintă un element de noutate, ci a fost stabilit în aceeași logică cu taxa stabilită pentru anii anteriori“.
 
„Mai mult, aceste taxe anterioare anului 2022 au fost acceptate de intimații reclamanți prin simplul fapt al plății lor, indicându-se că în anul 2020 nivelul taxei a fost de 8.477 lei, pentru ca în anul 2021 acesta să fie de 8.799 lei“, conform instanței de recurs.
 
Judecătorii au mai arătat că „realizarea unui simplu calcul matematic reprezentat de aplicarea procentului indicat de 2,6%, comunicat recurenților pârâți de către INS în vederea respectării dispozițiilor art.491 C.fisc., la valoarea taxei speciale aferentă anului 2021, respectiv 8.799 lei, relevă un rezultat de 9.027,774 lei, rezultat care a fost rotunjit de CLM Constanța prin Hotărârea nr.463/28.12.2021 la valoarea de 9.028 lei“.
 
„Rezultă, din cele prezentate mai sus, că în realitate recurentul pârât CLM Constanța prin emiterea Hotărârii nr.463/28.12.2021 nu a făcut decât să respecte obligația legală impusă de dispozițiile art.491 C.fisc., obligație care a presupune în realitate o operațiune matematică de aplicare a unui procent indicat de INS la valoarea anului anterior“, au conchis magistrații.
 
Decizia Curții de Apel Constanța a fost definitivă.
 
Sursa motivare: Portalul Național al Jurisprudenței www.rejust.ro, Portalul Instanțelor de Judecată
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
Citește și
Taxă în Mamaia, mai mare de aproximativ 80 de ori decât în alte zone din Constanța! Judecătorii explică de ce au anulat parțial HCL privind taxele locale pe 2022 (MOTIVARE)
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii