Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
11:05 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Pilotajul, încotro?! Florin Goidea, directorul APC - „Nu ne jucăm cu Portul Constanța! Situația care s-a perpetuat nu va mai putea continua“

ro

05 Jan, 2021 00:00 4357 Marime text
  • Florin Goidea, director general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, declară că instituția este pregătită să asigure acest serviciu până la momentul în care operatorii privați vor reuși să presteze pilotajul în condițiile de siguranță și securitate necesare.
  • Pentru a evita blocarea navigației în porturile maritime și pentru a nu afecta activitatea tuturor celor care depind de industria portuară, în prezent, CN APM asigură serviciile de pilotaj cu 9 piloți, echipa fiind în dezvoltare.
  • În perioada 1 – 4 ianuarie, au fost efectuate în deplină siguranță un număr de 55 manevre, navele intrând sau ieșind din porturi fără întârzieri.

Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a preluat, începând cu data de 1 ianuarie 2021, serviciul de pilotaj în porturile maritime românești cu propriul corp de piloți.
 
Florin Goidea, director general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, spune că prin această acțiune s-a asigurat astfel „continuitatea manevrelor maritime în condiții de siguranță, fără a bloca industria portuară și economia națională“.
 
Tot potrivit lui Florin Goidea, preluarea serviciului de pilotaj a fost „determinată de faptul că, la 31 decembrie 2020, au expirat contractele încheiate cu cele patru firme de pilotaj, iar acestea au refuzat să presteze serviciile de pilotaj, după această dată, în condițiile specificate în contractul cadru publicat pe website-ul administrației“.
 
Protest spontan
 
Tot ieri, ca urmare a preluării de către Administrația Porturilor Maritime a serviciului de pilotaj, în fața companiei a avut loc un protest spontan.  
 
Daniel Moraru, concultant consilier din cadrul Black Waters, una dintre cele patru companii care au asigurat în ultimii ani pilotajul în porturile maritime românești, a declarat c la protestul de ieri au participat piloții din asociațiile de piloți prezente în România. „Există o hotărîre judecătorească ce suspendă ordinul 991, ordin în baza căruia APM Constanța desfășoară activitatea de pilotaj“, a mai spus Daniel Moraru.   
 

Contractul, prelungit până la data de 31 martie 2021

 
La rândul său, Florin Goidea, directorul CN Administrația Porturilor Maritime Constanța, a declarat:
 

„Trebuie să facem o diferență între asociațiile de piloți și companiile de pilotaj. APMC are contracte cu companiile de pilotaj. Acest contract a expirat la data de 31 decembrie 2020. Se aștepta intrarea în funcțiune a ordinului, ordin care a fost suspendat, nu anulat, iar Consiliul de Administrație a decis în conformitate cu contractul comercial dintre APC și operatorii de pilotaj să prelungească acest contract până la data de 31 martie 2021, în aceleași condiții“.
 

„Să fie foarte clar! Nu ne putem permite să blocăm Portul Constanța“

 
„Am primit răspunsuri din partea operatorilor de pilotaj chiar în seara de 31 decembrie 2020. Ni s-a spus că vor presta acest serviciu doar dacă semnăm un contract pe o perioadă de cinci ani. Acest contract este axcesiv. Consiliul Concurenței nu este de acord cu această situație. Toată această tevatură a pornit de la faptul că Comisia Europeană, Asociația Europeană a Piloților, vor ca acest serviciu să nu mai fie concurențial iar noi nu putem să oferim mai mult decât acele trei luni. Asta în condițiile în care dânșii au refuzat, condiționând semnarea contractului pentru cinci ani. Noi nu ne-am putut permite să blocăm Portul Constanța. Vreau să fie foarte clar. Portul Constanța este port stategic național și internațional. Este cel mai mare port la Marea Neagră. Blocarea portului Constanța se făcea prin blocarea sistemului de transport intermodal. Impactul internațional care ar fi avut, auzindu-se că Portul Constanța a fost blocat pentru o zi sau două, oricât ar fi fost, era extraordinar d emare. Datoria noastră este să avem grijă să nu se întâmple astfel de lucruri. Având hotărârea Consiliului de Administrație, am angajat piloți. Am încheiat contractul seectorial pentru închiriere pilotine. De la 1 ianuarie 2021, Compania a început să facă pilotajul în porturile maritime Constanța“, a mai spus Florin Goidea.  
 
 
Întrebat ce se va întâmpla cu angajații companiilor care efectuau înainte acest serviciu, directorul APM Constanța a spus: „Am angajat 17 piloți. Mai avem 11 cereri. Toți au dat exament, au fost recrutați de către companie. Atunci, au venit la rectrutare 52 de piloți, din cei 72. Acestea sunt cifrele oficiale“.
 

„Nu are legătură cu politicul“

 
„Vreau să vă spun că în această dimineață am trimis către asociațiile de piloți ca miercuri să ne întâlnim pentru a purta un dialog. Noi suntem deschiși la dialog, dar situația care s-a perpetuat în portul ăsta...este foarte clar că nu va mai putea continua. Trebuie să fim și noi un port modern. Este un serviciu de siguranță al portului, care trebuie asigurat. Nu ne putem juca! Nu ne putem juca pe data de 31 decembrie 2020, la ora 20.00, 22.30 am primit ultima ofertă. Nu ne putem juca, cu Portul Constanța. Nu sunt vorbe mari. Nu are legăură cu politicul“.
 



   
 
Citește și
 
Pilotajul maritim din porturile Constanţa Mangalia şi Tomis, în atenția judecătorilor. Ce s-a anulat în instanță

Asociaţia Piloţilor Maritimi din România „Euxin Pilot“, la judecată cu Ministerul Transporturilor

 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii