Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:37 24 02 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Primăria Hârșova, amendată de ISU Dobrogea pentru că nu a solicitat autorizația de securitate la incendiu pentru Spitalul Orășenesc. Apel la Tribunalul Constanța

ro

24 Feb, 2025 17:00 534 Marime text
Primăria Hârșova. Foto: ZIUA de Constanța
  • Instanța de fond a judecat cauza în care UAT Hârșova prin primar a cerut anularea procesului verbal seria M nr.01781/03.09.2024, întocmit de inspectorii ISU Dobrogea, care au constatat în timpul controlului din 3 septembrie 2024 că UAT Hârșova nu a solicitat și obținut autorizația de securitate la incendiu după recepția la terminarea lucrărilor pentru investiția „Creștere a eficienței energetice a Spitalului Orășenesc Hârșova”. Ca urmare a celor constatate, UAT Hârșova, ce are în subordine unitatea spitalicească, a fost amendată cu 20.000 lei
 
Procesul dintre UAT Orașul Hârșova prin primar și Inspectoratul pentru Situații de Urgență a județului Constanța continuă la Tribunalul Constanța, în stadiul de apel.
 
Procesul care face obiectul dosarului 1812/842/2024 a fost mai întâi în atenția magistraților de la Judecătoria Hârșova, fiind înregistrat pe 17 septembrie 2024.


 
Instanța de fond a judecat cauza în care UAT Hârșova prin primar a cerut anularea procesului verbal seria M nr.01781/03.09.2024, întocmit de inspectorii ISU Dobrogea, care au constatat în timpul controlului din 3 septembrie 2024 că UAT Hârșova nu a solicitat și obținut autorizația de securitate la incendiu după recepția la terminarea lucrărilor pentru investiția „Creștere a eficienței energetice a Spitalului Orășenesc Hârșova”. Ca urmare a celor constatate, UAT Hârșova, ce are în subordine unitatea spitalicească, a fost amendată cu 20.000 lei.
 
Judecătoria Hârșova a tranșat litigiul în ședința din 2 decembrie 2024, respingând plângerea petentei UAT Hârșova.
 
MINUTA:
„Soluția pe scurt: Respinge excepţia nulităţii relative a procesului verbal de contravenţie invocată de petent, ca nefondată. Respinge plângerea ca nefondată. Cu apel în termen de 30 de zile de la comunicare. Cererea pentru exercitarea căii de atac se depune la Judecătoria Hârşova. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei azi, 02 decembrie 2024.
Document: Hotarâre  760/2024  02.12.2024”
 
Pe 28 ianuarie 2025, UAT Hârșova a formulat apelul. Tribunalul Constanța încă nu a stabilit un termen de judecată.



 
Detaliile litigiului dintre părți este prezentat în rândurile de mai jos.
 
Probleme în urma proiectului de creștere a eficienței energetice a Spitalului Orășenesc
 
La data de 17.09.2024, petentul Unitatea Administrativ Teritorială Oraşul Hârșova prin primar a formulat plângere contravenţională împotriva procesului-verbal de contravenţie ##### #### ### ####### din 02.03.2023 întocmit de intimatul Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă a Judeţului Constanţa, prin care, în baza art. 23, alin.1 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, a fost sancţionat cu amendă în cuantum de 20.000 lei, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa, anularea procesului verbal ca netemeinic şi nelegal; individualizarea sancţiunii aplicate în sensul înlocuirii avertismentului.
 
În fapt, în motivarea plângerii, petentul arată că a fost sancţionată cu amendă în cuantum de 20.000 lei, pentru faptul că „Investitorul oraşul Hârșova nu a solicitat şi obţinut autorizaţia după efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor PVRTL nr. 3148/21.02.2023 pentru investiţia ,,Creşterea eficienţei energetice a Spitalului Orăşenesc Hârșova, ####### #########” pentru care a fost emis Aviz de securitate la incendiu nr. 197/19/SU-CT din 15.07.2019 de securitate la incendiu contrar prevederilor art. 30^1 alin. 2 din Legea 307/2006”.

 
Pe cale de excepţie, invocă nulitatea relativă a procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei ##### # ### ##### din 03.09.2024, în temeiul prevederilor art.17 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, deoarece în procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei este menţionată greşită încadrarea juridică a faptei contravenţionale făcută prin procesul-verbal de contravenţie reprezintă cauză de nulitate relativă a acestuia.
 
U.A.T. Oraşul Hârșova a implementat proiectul „Creşterea eficienţei energetice a Spitalului Orăşenesc Hârșova, ####### #########” - cod SMIS115973, în cadrul contractului de finanţare nerambursabilă nr. 3207/16.10.2018, cu termen de finalizare al proiectului la 31.07.2022, prelungit pană la data de 30.04.2023.
 
La data de 20.05.2020 a fost încheiat contractul de execuţie lucrări nr. 39, între Autoritatea Contractantă - UAT Oraşul Hârșova şi Liderul de asociere - ### ###### ######### S.R.L., pentru lucrările de execuţie pentru eficientizarea energetică a Spitalului Orăşenesc au început în luna iunie 2020, fiind finalizate în luna februarie 2023.
 
Aşa cum arată şi denumirea proiectului, respectiv „Creşterea eficienţei energetice a Spitalului Orăşenesc Hârșova, ####### #########”, lucrările sunt de reabilitare (lucrări de reabilitare a acoperişului, schimbare ferestre, anvelopare exterioară, tencuieli şi zugrăveli), fără executarea de lucrări de modificare a structurii spaţiilor sau de schimbare a destinaţiei imobilului.
 
Totodată, se menţionează că din descrierea faptei contravenţionale lipseşte data comiterii faptei, împrejurarea că „Investitorul oraşul Hârșova nu a solicitat şi obţinut autorizaţie după efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor PVRTL nr. 3148/21.02.2023 pentru investiţia „Creşterea eficienţei energetice a Spitalului Orăşenesc Hârșova, ####### #########” pentru care a fost emis Aviz de securitate la incendiu nr. 197/19/SU-CT din 15.07.2019 de securitate la incendiu contrar prevederilor art. 30^1 alin. 2 din Legea 307/2006" nestabilind o dată concretă a faptei contravenţionale.
 
În practică, s-a apreciat că lipsa datei săvârşirii contravenţiei atrage nulitatea procesului -verbal (Decizia nr.###/R/CA/2007 a Tribunalului Bihor-nepublicată), neputându-se presupune că fapta este săvarşită la data încheierii procesului-verbal constatator (Decizia nr.#/1996 a Tribunalului laşi, în #### ##### #########, ##### ######, ### Tuduracre, op.cit., p.104).
 
Cum a motivat petenta admiterea plângerii
 
Pe fondul cauzei, dacă se va trece peste excepţiile invocate, formulează concluzii de admitere a plângerii contravenţionale motivat de următoarele:
 
Pentru demararea documentaţiei tehnice (studiu de fezabilitate/proiectare) au fost solicitate avize de la instituţiile abilitate, unul dintre acestea fiind cel de securitate la incendiu, înregistrat sub nr. 197/19/SU-CT din 15.07.2019.
 
Precizează faptul că, în luna august 2022, oraşul Hârșova, în calitate de beneficiar al investiţiei a demarat procedura necesară pentru recepţia lucrărilor aferente obiectivului de investiţii, dar, cu toate că avea obligaţia de a se prezenta la întâlnire, reprezentanţii intimatei nu au răspuns invitaţiei. Dacă aceştia ar fi răspuns invitaţiei, la o primă recepţie, ar fi constatat deficienţe şi ar fi solicitat depunerea documentaţiei pentru depunerea autorizaţiei de funcţionare (dacă aceasta ar fi fost necesară).
 
Din analiza comparativă a cerinţelor prevăzute de lege sub sancţiunea nulităţii şi a cuprinsului procesului-verbal seria M, nr. 01781 din 03.09.2024, încheiat de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă a Judeţului Constanţa, se poate constata acesta a fost nelegal întocmit.
 
Având în vedere cele arătate anterior, consideră că măsura luată împotriva petentei este excesivă, deoarece nu este vinovată de fapta reţinută în procesul-verbal contestat, acesta nefiind legal încheiat cu încălcarea prevederilor legale.
 
UAT Hârșova nu a solicitat autorizația de securitate la incendiu
 
La data de 07.11.2024, intimatul Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă a Judeţului Constanţa, legal citat, a depus întâmpinare la plângerea contravenţională formulată de petent împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei seria M, nr. 01781 încheiat de agentul constatator la data de 03.09.2024, prin care a solicitat respingerea acţiunii ca neîntemeiată, precum să se menţină legalitatea şi temeinicia procesului-verbal de contravenţie amintit mai sus.
 
În fapt, în data de 03.09.2024, inspectorii de prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,########” al judeţului Constanţa au desfăşurat un control tematic planificat privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, executat potrivit prevederilor Legii nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.
 
La momentul desfăşurării controlului s-a constatat faptul că UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ ORAŞUL Hârșova, ce are în subordine Spitalul Orăşenesc Hârșova, nu a solicitat şi obţinut autorizaţia de securitate la Incendiu după recepţia la terminarea lucrărilor, potrivit procesului-verbal de recepţie la teiminarea lucrărilor nr. 3148/22.02.2023 pentru investiţia „CREŞTERE A EFICIENŢEI ENERGETICE A SPITALULUI ORĂŞENESC HÂRȘOVA", obiectiv ce avea emis avizul de securitate la incendiu nr. 179/19/SUCT/15.07.2019.
 
Instituţia publică avea obligaţia să solicite autorizaţia de securitale la incendiu înainte de punerea în funcţiune a construcţiei aşa cum stabilesc prevederile art. 30^1 din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor.
 
În această situaţie, având în vedere punerea în funcţiune şi exploatarea spaţiilor spitaliceşti, la data de 03.09.2024, agentul constatator din cadrul Inspecţiei de prevenire a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „########” al judeţului Constanţa a redactat procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor ##### # ### ##### prin care a fost sancţionată reclamanta cu amendă contravenţională în cuantum de 20.000 lei, pentru punerea în funcţiune de către beneficiarul investiţiei a construcţiilor şi amenajărilor noi ori a celor existente la care s-au executat lucrări de modificare şi/sau s-a schimbat destinaţie, precum şi continuarea funcţionării, fără obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu potrivit dispoziţiilor art.45, pct. V, lit. b) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările şi completările ulterioare.
 
Contravenientul avea posibilitatea să achite în termen de cel mult 15 zile de la data înmanării procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzut in actul normativ, reprezentând valoarea de 10.000 lei.
 
Controale anterioare soldate cu avertismente
 
Suplimentar, evidenţiază că în perioada 10.02 – 11.02.2022, inspectorii de prevenire au executat un control la Spitalul Orăşenesc Hârșova, fiind încheiat Procesul-verbal de control nr. 1441/22/SU CT/07.02.2022, ocazie cu care s-a constatat că, urmare a lucrărilor de modernizare regăsite în Avizul de securitate nr. 197/19/SU-CT/15.07.20219, unitatea spitalicească şi-a continuat funcţionarea fără mutarea pacienţilor şi fără obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, deficienţă pentru care s-a aplicat sancţiunea contravenţională a avertismentului.
 
Şi în anul următor, în intervalul de timp 02.02-03.03.2023, agenţii constatatori din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „########” al judeţului Constanţa au desfăşurat un control planificat la Spitalul Orăşenesc Hârșova, fiind încheiat Procesul-verbal de control nr.1455/23/SU CT/02.02.2023, ocazie cu care s-a constatat aceiaşi deficienţă din anul 2022, fapt pentru care s-a aplicat din nou sancţiunea contravenţională a avertismentului.
 
Cu privire la solicitarea reclamantei, de înlocuire a amenzii aplicate prin procesul-verbal de contravenţie cu sancţiunea avertismentului, declară că se opune, deoarece obiectivul în cauză funcţionează de mai bine de 2 ani fără autorizaţie de securitate la incendiu.
 
Apreciază că reclamanta a beneficiat deja de foarte multă înţelegere din partea agenţilor constatatori, aceştia fiind nevoiţi să aplice o sancţiune mai dură, întrucat sancţiunea cu Avertisment din anii precedenţi nu a avut niciun efect asupra reclamantei.
 
Având în vedere cele de mai sus, dovedite cu înscrisurile anexate, rezultă că petenta nu a depus toate diligenţele în vederea intrării în legalitate.
 
În ceea ce priveşte critica reclamantei cum că în luna august 2022 reprezentanţii Inspectoratului nu s-au prezentat la recepţia lucrărilor aferente obiectivului de investiţie, învederează instanţei că cele afirmate nu au fundament real deoarece, potrivit solicitării depuse de Primăria Oraşului Hârșova cu nr. 14271/16.08.2022, cadre din Compartimentului Avizare-Autorizare din Inspectoratul judeţean, s-au deplasat în data 19.08.2022 în vederea participării în comisia de recepţionare a lucrărilor de investiţie.
 
Deoarece nu erau respectate toate condiţiile prevăzute în avizul de securitate la incendiu, activitatea de recepţie la terminarea lucrărilor nu a avut finalitate.
 
Ţinând cont de tragediile naţionale provocate de incendiile ce au avul loc la unităţile spitaliceşti în ultimii ani, precum şi de gravitatea situaţiei sesizate, respectiv pentru lipsa autorizaţiei de securitate la incendiu, agentul constatator a apreciat ca fiind justificată aplicarea amenzii contravenţionale, în vederea conformării UNITĂŢII ADMINISTRATIV TERITORIALE ORAŞUL Hârșova cu dispoziţiile legale.
 
Prin urmare, în baza acestei nereguli existente, consideră necesară măsura aplicării sancţiunii contravenţionale, în condiţiile în care situaţiile generatoare de risc pot avea un impact major asupra siguranţei pacienţilor şi a personalului medical angajat.
 
În acest sens, solicită să se constate şi să se reţină pericolul social al faptei săvarşite de UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ ORAŞUL Hârșova şi să se menţină procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor ca legal şi temeinic.
 
Ce a reținut instanța
 
Verificând, potrivit art. 34 alin. 1 din O.G. nr. 2/2001, legalitatea procesului verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei contestat, instanţa reţine că acesta a fost încheiat cu respectarea dispoziţiilor legale incidente, neexistând cazuri de nulitate absolută expresă ce ar putea fi invocate din oficiu, conform art. 17 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor.
 
Descrierea faptei contravenţionale şi a tuturor împrejurărilor în care a fost săvârșită contravenția inclusiv a datei la care a fost săvârşită contravenţia (21.02.2023 data încheierii procesului verbal nr. 3148 de recepţie la terminarea lucrărilor) este corespunzătoare şi suficientă pentru ca instanța să poată aprecia dacă sunt întrunite elementele contravenţiei ori dacă era necesară aplicarea amenzii sau se impunea stabilirea sancțiunii avertismentului motiv pentru care se va respinge exceptia nulităţii relative a procesului verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor invocată de petent, ca nefondată.
 
Conform documentului Aviz de securitate la incendiu nr. 197/19/SU-CT din 15.07.2019 a fost avizată din punct de vedere al securităţii la incendiu documentaţia tehnică depusă de U.A.T. Hârșova, elaborată pentru „Modernizare imobil existent cu destinaţia de Spital Orăşenesc”. În cuprinsul avizului se menţionează că deţinătorul avizului are obligaţia să solicite autorizaţia de securitate la incendiu după efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, înainte de punerea în funcţiune a construcţiilor, amenajărilor ori instalaţiilor pentru care s-a obţinut avizul.
 
Conform procesului verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei rezultă că petentul nu a solicitat şi obţinut autorizaţie de securitate la incendiu după recepţia la terminarea lucrărilor recepţie ce a avut loc în data de 22.02.2023 conform procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nr. 3148 din aceeaşi dată, aspect netăgăduit de petent.
 
Potrivit art. 45 V.b din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor :” Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează: V.cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei: b. Punerea în funcţiune de către bemneficarul investiţiei a construcţiilor şi amenajărilor noi ori a celor existente la care s-au efectuat lucrări de modificare şi/sau s-a schimbat destinaţia, precum şi continuarea funcţionării, fără obţinerea autorizaţiilor”.
 
În lumina criteriilor mai sus expuse, instanţa constată că sancţiunea principală aplicată - amendă în cuantum total de 20.000 lei este la minimul prevăzut de lege.
 
În consecinţă, instanţa apreciază că sancţiunea dispusă este de natură să realizeze deopotrivă funcţia preventivă şi funcţia represivă ale sancţiunii contravenţionale, avertismentul nefiind suficient pentru corijarea atitudinii contravenientului faţă de valorile ocrotite de normele încălcate, motiv pentru care instanţa urmează să respingă plângerea ca nefondată.
 
Sursă text: rejust și Portal Just
 
PRECIZĂRI:

Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.

Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.

Citește și:
Analizele de apă potabilă Spitalul Orășenesc Hârșova, proces cu DSP Ialomița! Răspunsul Tribunalului Constanța (MINUTA)
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii