Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
03:27 16 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Martorii lui Iehova 15 iulie, Ziua Mondială a Competențelor Tinerilor

ro

12 Jul, 2024 17:00 1825 Marime text
  • În 2024, se observă nu doar o necesitate a conștientizării unei investiții în competențe, ci și o necesitate a evaluării și actualizării competențelor ce se cer pe piața muncii
 
 
Încă din 2014, pentru a spori gradul de conștientizare a importanței investirii în dezvoltarea competențelor tinerilor, Adunarea Generală a ONU a decis în rezoluția A/RES/69/145 să desemneze 15 iulie drept Ziua Mondială a Competențelor Tinerilor.
 
O zi de plină implicare în fiecare an, cu diverse activități pe teme actuale, la care participă atât instituții abilitate, foruri de decizie, profesori și formatori, cât și elevi și studenți interesați.
 
Evaluare după un deceniu
 
Se pare că acum, în 2024, se observă nu doar o necesitate a conștientizării unei investiții în competențe, ci și o necesitate a evaluării și actualizării competențelor ce se cer pe piața muncii.
 
  • În 21-22 februarie 2024 a avut loc la Bruxelles Summitul Global al Competențelor, organizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). România și-a reafirmat hotărârea fermă de a susține dezvoltarea traseelor educaționale și profesionale adaptate la cerințele pieței muncii.
 
La finalul intervențiilor oficiale ale șefilor de delegații, ministrul educației, Doamna Ligia Deca, a declarat:
 
„Este nevoie să investim în dezvoltarea de competențe adecvate pentru viitor, cu un accent clar pe competențe-cheie imposibil de replicat de noile tehnologii de tipul generative Al (ex.: empatie, spirit critic, managementul schimbării etc.)”.
 
Tot în luna februarie a acestui an, în Dubai, a avut loc World Governments Summit, în cadrul căruia CEO-ul Nvidia, Domnul Jensen Huang, a făcut o declarație interesantă:
 
„Este de datoria noastră să creăm în așa fel tehnologia încât nimeni să nu mai fie nevoit să învețe programare. Dacă putem face ca limbajul de programare să fie unul uman, atunci oricine poate fi programator. Acesta este miracolul pe care inteligența artificială îl poate face posibil.”
 
El a mai spus că „e vital ca fiecare om să-și însușească abilitățile de a utiliza tehnologia care îi este pusă la dispoziție”, deoarece așa își poate „crește productivitatea și poate deveni mai eficient”. Pentru ca „prăpastia dintre tehnologie și om să fie eliminată, tot mai mulți oameni pot să apeleze la inteligența artificială”. 
 
Fiind întrebat spre ce pregătire universitară s-ar îndrepta acum, dacă ar putea să o ia de la capăt, el a spus că „descifrarea biologiei umane i se pare unul dintre cele mai complexe domenii ale științei” și că își dorește ca „biologia, știința vieții, să nu rămână doar un domeniu al științei, ci să devină și un domeniu al ingineriei în viitor”.
 
Nu interesează pe nimeni câte știi, până când nu vede că îți și pasă!
 
Pe site-urile de profil se găsesc enumerate, în general, competențele pe care le caută astăzi angajatorii. Pe lângă hard skills, sau „competențele profesionale”, menționate în CV, angajatorii se uită cu deosebită atenție la așa-numitele soft skills, adică la abilitățile care fac parte din personalitatea noastră și care ne ajută să interacționăm bine cu alte persoane. Nu e suficient să găsești un loc de muncă bun, ci trebuie să-l și poți păstra.
 
De aceea, este utilă dezvoltarea unor bune abilități de comunicare și cultivarea unor calități, precum faptul de a fi buni ascultători, de a manifesta empatie, toleranță, dar și umor sau diplomație. Sunt apreciate persoanele care știu să lucreze în echipă, care sunt de încredere, ordonate și serioase. La fel, și cele care sunt atente la detalii sau care au un bun management al timpului. E nevoie de optimism, creativitate, adaptabilitate și corectitudine, iar lista rămâne deschisă.
 
De unde pot fi învățate competențele căutate de angajatori?
 
  1. Contexte nonformale. Școala consideră că elevii pot învăța, în diferite situații și contexte, atitudini și competențe care vor putea contribui la participarea activă în societate și pe piața muncii, motiv pentru care le consideră complementare educației formale. Există diferite activități pe care elevii le fac în contexte nonformale, în care accentul este pus pe învățarea prin acțiune, învățarea de la egali și activitatea de voluntariat.
 
  1. Educația din familie sau „cei șapte ani de acasă”. Este perioada în care învățăm să salutăm, să-i respectăm pe cei din jurul nostru și să le vorbim politicos, să împărțim bucățica de ciocolată pe care o primim, să ne jucăm cu ceilalți fără să stricăm jucăriile sau să ne certăm, să fim ordonați și să-i ascultăm pe cei care ne poartă de grijă. Nu putem să nu recunoaștem în toate acestea o sumă de forme incipiente de soft skills.
 
  1. Manualul de funcționare a omului. Biblia afirmă despre sine că poate ajuta pe oricine „să fie pe deplin competent, complet pregătit pentru orice lucrare bună”.
 
În timpurile biblice, educația acordată de părinți includea o pregătire practică pentru viață. Fetele dobândeau numeroase deprinderi utile acelor vremuri, cum ar fi: torsul, țesutul, gătitul, administrarea generală a gospodăriei, negustoria, încheierea de tranzacții cu bunuri imobiliare, conducerea unor mici afaceri și altele. Băieții erau inițiați, de obicei, în ocupația laică a tatălui, fie în domeniul agriculturii, fie într-o meserie sau într-un meșteșug. În cercurile religioase evreiești se obișnuia să se spună: „Cel care nu-l învață pe copilul său o meserie folositoare face din el un hoț”.
 
 
Un adolescent competent
 
Un episod binecunoscut din viața adolescentului Isus dezvăluie în mod indirect competențele pe care el le-a dobândit de la părinții săi „în cei șapte ani de acasă”.
 
„Părinții lui obișnuiau să meargă an de an la Ierusalim pentru sărbătoarea Paștelui. Când el avea 12 ani, ei au urcat acolo, așa cum se obișnuia la sărbătoare. ... [Trei zile la rând a rămas] în templu, stând în mijlocul învățătorilor, ascultându-i și punându-le întrebări. Toți cei care îl ascultau erau uimiți de priceperea și de răspunsurile lui.”
 
Competențe dobândite de Isus de la părinți, până la vârsta de 12 ani:
  • citirea și înțelegerea sensului celor citite
  • capacitatea de a pune întrebări pline de sens
  • capacitatea de a răspunde la întrebări și de a furniza argumente din surse exacte și credibile
  • exprimarea în mod inteligent și elaborat a ideilor
  • pricepere și discernământ
  • manifestarea respectului cuvenit față de „erudiții” evrei
 
 
O sursă modernă de dobândire a cunoștințelor și competențelor de bază
 
În prezent, mulți tineri din toate națiunile lumii au găsit în Biblie sfaturi, principii și exemple utile care îi ajută să cultive acele soft skills atât de necesare pentru a deveni adulți responsabili și a duce o viață decentă, inclusiv prin găsirea și păstrarea unui loc de muncă.
 
Citește și

Martorii lu Iehova - 26 iunie, Ziua Internațională de Luptă împotriva Abuzului și Traficului Ilicit de Droguri

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii