Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean Constanţa (36) (document)
Procurorii Anticorupţie, Nicuşor Constantinescu şi RAJA: Cum a început dosarul şefului Consiliului Judeţean
30 Sep, 2013 00:00
ZIUA de Constanta
111315
Marime text
Acuzat de procurorii anticorupţie că ar fi cauzat un prejudiciu de circa 1.000.000 de euro în dauna reţelei judeţene de apă, dar achitat de două ori de instanţele constănţene, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa a fost protagonistul unui proces care a durat aproximativ patru ani şi jumătate. ZIUA de Constanţa vă prezintă acum, pe baza documentelor oficiale puse la dispoziţie de magistraţi, întregul curs al dosarului în instanţă, începând de la actul de acuzare propriu-zis şi culminând cu hotărârile de achitare. Menţionăm că achitările au fost pronunţate în baza faptului că acuzaţiile aduse de procurori nu se susţin, pentru că presupusei fapte a lui Nicuşor Constantinescu îi lipseşte unul dintre elementele constitutive.
Conform motivării Curţii de Apel Constanţa, „în cadrul implementării proiectului, s-au încheiat patru contracte (A-D), iar unul dintre acestea a fost Contractul ISPA nr. 2000 /RO/ 16/P/PE/003 (Contractul B) încheiat la data de 21.03.2005 (filele 150-163, volum IX dosar de urmărire penală), care avea ca obiect «Conducte de descărcare în mare pentru Staţiile de epurare Constanţa Nord şi Eforie Sud». Contractul avea o valoare de 18.859.446,09 euro, asigurată din fonduri ISPA în procent de 78,053%, iar din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa în procent de 21,947%, disponibile din anul 2006.
În cadrul acestui contract, părţile contractante erau: OPCP - Serviciul Central de Finanţare şi Contracte din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de Angajator, SC A SA Grecia, în calitate de Contractant, RAJA Constanţa în calitate de Beneficiar, Consiliul Judeţean Constanţa şi Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti în numele Comisiei Europene, ambele în calitate de cofinanţatori.
În ceea ce priveşte derularea contractului ISPA nr. 2000/RO/ 16/P /PE/003-05 din data de 21.03.2005 (Contractul B), curtea constată următoarele:
În anul 2005, finanţarea acestui contract s-a asigurat doar din fonduri europene, achitându-se certificatele intermediare de plată (CIP) nr. 1-5 inclusiv. În cursul anului 2006, finanţarea în cuantum de 5.473.791,61 euro a fost asigurată atât din fonduri europene (suma de 3.472.290,14 euro), cât şi din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa (suma de 2.001.501,47 euro), achitându-se CIP-urile nr. 6-17 inclusiv, însă în ceea ce priveşte CIP-ul nr. 6, acesta a fost achitat doar din fonduri europene.
La data scadenţei primei tranşe de finanţare proprie (28.02.2006), Consiliul Judeţean Constanţa a avut probleme cu asigurarea fondurilor necesare.
Prin adresa nr. 1609/17.03.2006 (filele 99-101, vol. I bis, dosar de urmărire penală), Consiliul Judeţean Constanţa a solicitat Ministerului de Finanţe alocarea din Fondul de Rezervă al Ministerului de Finanţe a sumei de 3.189.082,63 euro, necesară cofinanţării, din următoarele motive:
întârzierea cu 4 ani a semnării Contractului B (martie 2005) faţă de data ratificării Memorandumului de Finanţare (octombrie 2001), ce a pus într-o situaţie critică Consiliul Judeţean Constanţa; introducerea cotei unice de impozitare, ce a condus la scăderea veniturilor Consiliului Judeţean cu 20%;
ordinea priorităţilor conform legislaţiei în vigoare, urmând a fi efectuate cheltuieli din bugetul aprobat pentru anul 2006 (pentru refacerea infrastructurii în localităţile afectate de inundaţii, cheltuieli pentru rezolvarea situaţiei din şcoli şi sănătate, cheltuieli pentru protecţia copilului; obligaţiilor bugetare cărora Consiliul Judeţean trebuie să le facă faţă se adaugă şi alimentarea Contului de Garantare Escrow la Contractul de Împrumut cu BERD pentru partea de cofinanţare a Măsurii ISPA cu suma de 1.720.316,58 euro până la sfârşitul lunii mai a anului 2006”, conform motivării.
Fond de rezervă
Potrivit aceleiaşi surse, „la data de 31.03.2006, Ministerul de Finanţe a comunicat Consiliului Judeţean că accesarea Fondului de Rezervă, numit Fond de Indisponibilităţi Temporare ISPA, se poate efectua numai în cazurile în care se constată o lipsă temporară a fondurilor comunitare”.
„Consiliul Judeţean Constanţa a plătit partea sa din cofinanţare pentru CIP-urile nr. 7-10 în perioada martie-aprilie-mai 2006. Prin adresa nr. 4192/16.05.2006, OPCP a fost informat de către Comisia Europeană asupra unei Decizii de întrerupere a finanţării Măsurii 2000/RO/16/P/PE/003 «Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a apelor uzate în Constanţa, România», având în vedere Raportul de caz OLAF. Se menţionează că se va întrerupe efectuarea oricărei plăţi privind această măsură, înainte de primirea rezultatelor detaliate a investigaţiilor făcute de autorităţile române. Se mai arată că, în funcţie de conţinutul informaţiilor primite de la autorităţile române responsabile, Comisia ar putea decide să suspende asistenţa, putând chiar continua cu recuperarea totală sau parţială a sumelor plătite până la zi.
Astfel, din cauza neregulilor constatate în derularea unui contract, Comisia Europeană a suspendat plăţile pentru toate cele patru contracte din Măsură.
Prin adresa nr. 676595/29.06.2006, OPCP a comunicat Consiliului Judeţean Constanţa că întreruperea, deşi nu este specificată în Memorandumul de Finanţare, implică suspendarea pe bază de notificare a plăţilor, către firmele finanţate prin Măsura ISPA, până la definitivarea investigaţiilor şi elucidarea cazului, după epuizarea fondurilor disponibile din contul OPCP. În aceeaşi adresă se menţionează că acest caz nu a fost prevăzut în contractul cu SC A SA şi s-a încercat găsirea unor motive prin care să suspende temporar plăţile către contractant”, potrivit sursei mai sus citate.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Curţii de Apel Constanţa în dosarul cauzei. De asemenea, în ediţia online a cotidianului nostru (secţiunea „Documente”) poate fi citit mai mult din motivarea instanţei de judecată.
Documente atasate:
Document #1
Conform motivării Curţii de Apel Constanţa, „în cadrul implementării proiectului, s-au încheiat patru contracte (A-D), iar unul dintre acestea a fost Contractul ISPA nr. 2000 /RO/ 16/P/PE/003 (Contractul B) încheiat la data de 21.03.2005 (filele 150-163, volum IX dosar de urmărire penală), care avea ca obiect «Conducte de descărcare în mare pentru Staţiile de epurare Constanţa Nord şi Eforie Sud». Contractul avea o valoare de 18.859.446,09 euro, asigurată din fonduri ISPA în procent de 78,053%, iar din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa în procent de 21,947%, disponibile din anul 2006.
În cadrul acestui contract, părţile contractante erau: OPCP - Serviciul Central de Finanţare şi Contracte din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de Angajator, SC A SA Grecia, în calitate de Contractant, RAJA Constanţa în calitate de Beneficiar, Consiliul Judeţean Constanţa şi Delegaţia Comisiei Europene la Bucureşti în numele Comisiei Europene, ambele în calitate de cofinanţatori.
În ceea ce priveşte derularea contractului ISPA nr. 2000/RO/ 16/P /PE/003-05 din data de 21.03.2005 (Contractul B), curtea constată următoarele:
În anul 2005, finanţarea acestui contract s-a asigurat doar din fonduri europene, achitându-se certificatele intermediare de plată (CIP) nr. 1-5 inclusiv. În cursul anului 2006, finanţarea în cuantum de 5.473.791,61 euro a fost asigurată atât din fonduri europene (suma de 3.472.290,14 euro), cât şi din fondurile Consiliului Judeţean Constanţa (suma de 2.001.501,47 euro), achitându-se CIP-urile nr. 6-17 inclusiv, însă în ceea ce priveşte CIP-ul nr. 6, acesta a fost achitat doar din fonduri europene.
La data scadenţei primei tranşe de finanţare proprie (28.02.2006), Consiliul Judeţean Constanţa a avut probleme cu asigurarea fondurilor necesare.
Prin adresa nr. 1609/17.03.2006 (filele 99-101, vol. I bis, dosar de urmărire penală), Consiliul Judeţean Constanţa a solicitat Ministerului de Finanţe alocarea din Fondul de Rezervă al Ministerului de Finanţe a sumei de 3.189.082,63 euro, necesară cofinanţării, din următoarele motive:
întârzierea cu 4 ani a semnării Contractului B (martie 2005) faţă de data ratificării Memorandumului de Finanţare (octombrie 2001), ce a pus într-o situaţie critică Consiliul Judeţean Constanţa; introducerea cotei unice de impozitare, ce a condus la scăderea veniturilor Consiliului Judeţean cu 20%;
ordinea priorităţilor conform legislaţiei în vigoare, urmând a fi efectuate cheltuieli din bugetul aprobat pentru anul 2006 (pentru refacerea infrastructurii în localităţile afectate de inundaţii, cheltuieli pentru rezolvarea situaţiei din şcoli şi sănătate, cheltuieli pentru protecţia copilului; obligaţiilor bugetare cărora Consiliul Judeţean trebuie să le facă faţă se adaugă şi alimentarea Contului de Garantare Escrow la Contractul de Împrumut cu BERD pentru partea de cofinanţare a Măsurii ISPA cu suma de 1.720.316,58 euro până la sfârşitul lunii mai a anului 2006”, conform motivării.
Fond de rezervă
Potrivit aceleiaşi surse, „la data de 31.03.2006, Ministerul de Finanţe a comunicat Consiliului Judeţean că accesarea Fondului de Rezervă, numit Fond de Indisponibilităţi Temporare ISPA, se poate efectua numai în cazurile în care se constată o lipsă temporară a fondurilor comunitare”.
„Consiliul Judeţean Constanţa a plătit partea sa din cofinanţare pentru CIP-urile nr. 7-10 în perioada martie-aprilie-mai 2006. Prin adresa nr. 4192/16.05.2006, OPCP a fost informat de către Comisia Europeană asupra unei Decizii de întrerupere a finanţării Măsurii 2000/RO/16/P/PE/003 «Reabilitarea reţelei de canalizare şi a facilităţilor de epurare a apelor uzate în Constanţa, România», având în vedere Raportul de caz OLAF. Se menţionează că se va întrerupe efectuarea oricărei plăţi privind această măsură, înainte de primirea rezultatelor detaliate a investigaţiilor făcute de autorităţile române. Se mai arată că, în funcţie de conţinutul informaţiilor primite de la autorităţile române responsabile, Comisia ar putea decide să suspende asistenţa, putând chiar continua cu recuperarea totală sau parţială a sumelor plătite până la zi.
Astfel, din cauza neregulilor constatate în derularea unui contract, Comisia Europeană a suspendat plăţile pentru toate cele patru contracte din Măsură.
Prin adresa nr. 676595/29.06.2006, OPCP a comunicat Consiliului Judeţean Constanţa că întreruperea, deşi nu este specificată în Memorandumul de Finanţare, implică suspendarea pe bază de notificare a plăţilor, către firmele finanţate prin Măsura ISPA, până la definitivarea investigaţiilor şi elucidarea cazului, după epuizarea fondurilor disponibile din contul OPCP. În aceeaşi adresă se menţionează că acest caz nu a fost prevăzut în contractul cu SC A SA şi s-a încercat găsirea unor motive prin care să suspende temporar plăţile către contractant”, potrivit sursei mai sus citate.
Într-o ediţie viitoare, ZIUA de Constanţa va continua prezentarea motivării pronunţării Curţii de Apel Constanţa în dosarul cauzei. De asemenea, în ediţia online a cotidianului nostru (secţiunea „Documente”) poate fi citit mai mult din motivarea instanţei de judecată.
Documente atasate:
Document #1
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii