#citeşteDobrogea Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa
#citeşteDobrogea: Florian Pittiş pe scena constănţeană, în stagiunea 1980-1981. Lucrări din Biblioteca
22 Apr, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
3230
Marime text
Când în iunie 2018 cotidianul ZIUA de Constanţa organiza evenimentul #RespectTeatru , dedicat comunităţii teatrale, o tristă descoperire avea să iasă la iveală: rampa constănţeană este lipsită de o arhivă ce ar putea să reamintească actualelor generaţii anii de glorie ai scenei tomitane.
Tocmai de aceea, rând cu rând, ne-am propus ca, răsfoind revista „Teatrul”, pusă cu amabilitate la dispoziţie de teatrologul Anaid Tavitian, să „asamblăm” măcar o parte din istoria artei scenice la malul mării.
Astăzi vă propunem două articole din nr. 9 septembrie 1980 care ne fac cunoscute pregătirile pentru stagiunea 1980-1981. Secretarul literar Romeo Profit vorbea despre pregătirile la Teatrul Dramatic: „Repetăm «Răzbunarea» de A. Fredro, spectacol pe care îl pregătim pentru «Zilele culturii poloneze în România». Regia o semnează actorul Lucian Iancu, totodată interpretul unui rol principal, iar scenografia, Eugenia Tărăşescu-Jianu.
În repetiţii se află şi piesa lui Paul Everac, «Cartea lui Ioviţă», a cărei regie o asigură Dan Micu. În prima parte a stagiunii, regizorul Ion Maximilian va monta o comedie de Tudor Popescu. Regizorul Gheorghe Jora lucrează la «Audienţă la consul» de Ion Brad. Alte premiere? Ne interesează pentru publicul nostru tânăr piesa lui Stephen Poliakoff, «Cum se numeau cei patru Beatles?», a cărei regie o va semna Florian Pittiş, invitat să joace şi în reprezentaţie. În proiectele noastre am inclus două titluri inedite: «Hop signore» de Michel de Ghelderode şi «Împărăţia pământului» de Tennessee Williams. Ne propunem de asemenea şi o piesă de Shakespeare: «A 12-a noapte», sau «Visul unei nopţi de vară».
N-am lăsat de-o parte din preocupările noastre nici dramaturgii locali pe care i-am lansat. Lucrăm, în continuare, cu Hristu Limona la o nouă piesă, «Crengile aceluiaşi copac», şi cu Eugen Lumezianu. Avem intenţia să lansăm şi un nume nou: George Mihăiescu, cu scrierea «Transoceanicul de familie»“.
La Teatrul de păpuşi, directorul Cristian Pepino vorbeşte despre un alt tip de orientare: „Există o prejudecată după care teatrul de păpuşi ar fi destinat în exclusivitate copiilor, maturii acceptând, din când în când, să vadă spectacole graţioase, dar plictisitoare. Încercăm să ne eliberăm de aceste eresuri. În acest context, am îndrumat valorile creatoare ale trupei din Constanţa pe un făgaş important, spre o producţie care să fie clasică şi contemporană, totodată, adresându-se deopotrivă adulţilor şi celor mici”.
„Metamorfoze“, prelucrarea cunoscutelor poeme ale lui Ovidiu realizată de Cristian Pepino, care semnează şi regia spectacolului, reprezintă prima premieră a noii stagiuni. „Împreună cu actorii trupei, cu scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu şi compozitorul Eugen Baboie, încerc să exploatez mijloacele artistice ale teatrului de animaţie: să creăm imagini scenice în perpetuă transformare, descompunere şi recompunere, să găsim «metamorfozele» nu numai prin textul literar, dar şi prin decoruri şi personaje, într-o senzaţională suită de prefaceri”.
Acelaşi teatru mai făgăduia un spectacol de „Varietăţi“, în regia lui Ştefan Lenkoisch şi scenografia lui Mircea Nicolau. De asemenea, în perspectivă, colaborări cu regizoarele Margareta Niculescu („Crăiasa zăpezilor“, după Andersen) şi Kovacs Ildiko („Ursuleţul Winnie Pooh“, după A. Milne) şi participarea la festivalul internaţional de la Barcelona.
Tocmai de aceea, rând cu rând, ne-am propus ca, răsfoind revista „Teatrul”, pusă cu amabilitate la dispoziţie de teatrologul Anaid Tavitian, să „asamblăm” măcar o parte din istoria artei scenice la malul mării.
Astăzi vă propunem două articole din nr. 9 septembrie 1980 care ne fac cunoscute pregătirile pentru stagiunea 1980-1981. Secretarul literar Romeo Profit vorbea despre pregătirile la Teatrul Dramatic: „Repetăm «Răzbunarea» de A. Fredro, spectacol pe care îl pregătim pentru «Zilele culturii poloneze în România». Regia o semnează actorul Lucian Iancu, totodată interpretul unui rol principal, iar scenografia, Eugenia Tărăşescu-Jianu.
În repetiţii se află şi piesa lui Paul Everac, «Cartea lui Ioviţă», a cărei regie o asigură Dan Micu. În prima parte a stagiunii, regizorul Ion Maximilian va monta o comedie de Tudor Popescu. Regizorul Gheorghe Jora lucrează la «Audienţă la consul» de Ion Brad. Alte premiere? Ne interesează pentru publicul nostru tânăr piesa lui Stephen Poliakoff, «Cum se numeau cei patru Beatles?», a cărei regie o va semna Florian Pittiş, invitat să joace şi în reprezentaţie. În proiectele noastre am inclus două titluri inedite: «Hop signore» de Michel de Ghelderode şi «Împărăţia pământului» de Tennessee Williams. Ne propunem de asemenea şi o piesă de Shakespeare: «A 12-a noapte», sau «Visul unei nopţi de vară».
N-am lăsat de-o parte din preocupările noastre nici dramaturgii locali pe care i-am lansat. Lucrăm, în continuare, cu Hristu Limona la o nouă piesă, «Crengile aceluiaşi copac», şi cu Eugen Lumezianu. Avem intenţia să lansăm şi un nume nou: George Mihăiescu, cu scrierea «Transoceanicul de familie»“.
La Teatrul de păpuşi, directorul Cristian Pepino vorbeşte despre un alt tip de orientare: „Există o prejudecată după care teatrul de păpuşi ar fi destinat în exclusivitate copiilor, maturii acceptând, din când în când, să vadă spectacole graţioase, dar plictisitoare. Încercăm să ne eliberăm de aceste eresuri. În acest context, am îndrumat valorile creatoare ale trupei din Constanţa pe un făgaş important, spre o producţie care să fie clasică şi contemporană, totodată, adresându-se deopotrivă adulţilor şi celor mici”.
„Metamorfoze“, prelucrarea cunoscutelor poeme ale lui Ovidiu realizată de Cristian Pepino, care semnează şi regia spectacolului, reprezintă prima premieră a noii stagiuni. „Împreună cu actorii trupei, cu scenografa Eugenia Tărăşescu Jianu şi compozitorul Eugen Baboie, încerc să exploatez mijloacele artistice ale teatrului de animaţie: să creăm imagini scenice în perpetuă transformare, descompunere şi recompunere, să găsim «metamorfozele» nu numai prin textul literar, dar şi prin decoruri şi personaje, într-o senzaţională suită de prefaceri”.
Acelaşi teatru mai făgăduia un spectacol de „Varietăţi“, în regia lui Ştefan Lenkoisch şi scenografia lui Mircea Nicolau. De asemenea, în perspectivă, colaborări cu regizoarele Margareta Niculescu („Crăiasa zăpezilor“, după Andersen) şi Kovacs Ildiko („Ursuleţul Winnie Pooh“, după A. Milne) şi participarea la festivalul internaţional de la Barcelona.
Sursa foto: TVR - Captură YouTube din emisiunea Garantat 100% cu Florian Pittiş (2004)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii