Constanța acum 100 de ani Ședință de consiliu piperată de prezența finilor primarului Virgil Andronescu
04 Nov, 2024 17:00
04 Nov, 2024 17:00
04 Nov, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
423
Marime text
- Angajat de la poștă arestat și bătaie la hanul „Grivița”
- Mătase furată de pe vaporul englez „Dromore”
- Navă românească sechestrată în Turcia
- Situația hanurilor din oraș, discutată în consiliu
- Proprietarii de automobile au sindicat propriu
Într-o zi de sâmbătă, 16 februarie 1924, ieșea de sub tipar numărul 36 al ziarului constănțean „Dacia”.
Parabola specifică politicii editoriale ne pune în temă cu faptul că pe 14 februarie s-a ținut ședința de consiliu, atenția fiind îndreptată spre primarul urbei tomitane Virgil Andronescu.
„Eri Joi, când, se ținea consiliu,
Veniră finii lui Virgiliu,
Unul ecu bâta, susținea,
Afară pe hangii, să-i dea,
Iar celălalt, un fost ostaș
Cerea să-i lase in oraș...
... Și sta Virgiliu, ca pe spini:
Și unii fini, și alții fini!...”
Același Constantin Irimescu semnează editorialul numărului de față. În textul cu titlul „Grija de cei vii, cultul morților”, Irimescu subliniază că faptul de a-i cinsti pe cei trecuți în neființă este actul ce denotă cel mai mare simț patriotic, „cel mai înălțător de suflete, cel mai frumos gest omenesc”.
Ax Poni își trece numele la rubrica „Cronica zilei”, la materialul „Moștenirea”. Se relatează povestea unui bărbat pe nume Ionică Fedeleș, un datornic al localității, care a devenit ținta unei farse a prietenilor. Concret, aceștia i-au trimis o telegramă falsă în care era anunțat decesul lui Sandu Florea, vărul lui Ionică Fedeleș din America, care în urma „trecerii în neființă”, i-a lăsat singurei sale rude o avere de 20.000 de dolari.
Angajat de la poștă arestat și bătaie la hanul „Grivița”
Numărul este continuat de următorul calup de știri locale:
Angajat de la poștă arestat și bătaie la hanul „Grivița”
Numărul este continuat de următorul calup de știri locale:
- Fraudele de la poșta locală - Am anunțat eri, că siguranța a arestat pe împiegatul Ionel G. Ionescu de la poșta locala, pentru unele nereguli. Ancheta făcându-se eri, s’a stabilit că numitul, însărcinat find cu primirea telegramelor, încasa banii distrugându-le în urmă, pentru a-și putea însuși banii. In chipul acesta, Ionescu a delapidat mari sume de bani. Vinovatul a fost trimis astăzi la parchet.
- Furturile de mătase din port - Siguranța a arestat, după cum am anunțat eri, pe un oarecare Niculae Dumitrescu, implicat într-un furt de mătase de pe vaporul englez „Dromore", reclamat de agenția Watson & Youel. La cercetările și descinderile ce s'au făcut eri, au mai fost arestați patru complici ai hoțului, și s-a găsit până acum un top de mătase furată.
- Rănirea de la hanul „Grivița“ - Fănica Telehoi, a bătut aseară la hanul „Grivița” pe muncitorul Zidaru Petre, lăsându-l în nesimțire. Victima a fost transportată la spital. Agresorul a dispărut.
- Întrunirea partidului national - După cum am anunțat va avea loc Duminică in sala „Regal” din localitate o mare întrunire a partidului național. Vor lua cuvântul d-nii Iuliu Maniu Vaida Voevod, Ștefan Pop, Mihail Popovici, C. Xeni și G. N. Filipescu, cari sosesc mâine în acest scop, în localitate.
- Sechestrarea vaporului român „Monica“ - Vaporul românesc „Monica“ proprietatea d-lui Valianato din Brăila a fost sechestrat de către autoritățile turcești în portul Ceanakali. Motivul acestei sechestrări este că se aduc învinuiri echipajului că ar fi distrus cablurile submarine între acel port și Cospoli. Echipagiul a reușit să se refugieze la noi sosind în țară, astăzi dimineață. Vasul «Monica» este întrebuințat de turci, pentru despăgubirea poștei otomane. Consulul român din Cospoli, a făcut demersuri necesare pe lângă guvernul otoman.
- Un soldat strivit subt un furgon - Soldatul G. Băncuță, dela depozitul remontei Jigalia, venind pe șoseaua Caramurat cu un furgon încărcat, acesta s’a prăbușit într’un șanț, strivind sub greutatea sa, pe soldat. Victima a fost adusă în stare gravă la spitalul militar.
În acest număr, poezia de la rubrica „Literare” îi aparține lui Nic. I. Bulucescu. Redăm versurile din „Strofe pentru Lelya”:
„Te-am așteptat să-ți pleci privirea —
În suflet să-mi pătrunzi ușor.
Să-mi lași acolo fericirea
Ce-o așteptam cu atâta dor.
Te-am așteptat sa-ți pleci privirea
Pe chipu-mi palid, rătăcit.
Să îmi arăți ce e iubirea.
Și ce Destin mi-a fost sortit.
Te-am așteptat să-ți pleci privirea
In mine să te simt mereu
Și să-mi redai tu nemurirea.
Și dacă azi ador un Zeu,
E c-ai adus nefericirea
În pacea sufletului meu!...”
Citește și: Constanța acum 100 de ani Ziarul constănțean „Dacia“ - început, influențe și sfârșit
La rubrica „Prin dărac”, Arac prezintă într-o manieră demnă de un număr de stand-up comedy un incendiu din localitate.
Situația hanurilor din oraș, discutată în consiliu
Urmează un nou șir de știri locale. Prima este „Ciocnirea de trenuri din port”. Mașina de cale ferată condusă de mecanicul Teodor Moldoveanu, împreună cu un vagon, a intrat din plin într-un grup de vagoane aflate în Port , sfărămându-le. În urma impactului, manevrantul Ion Dima a murit, iar frânarul C. Anghel a fost grav rănit. În continuarea cazului vaporului „Cap-Negro” prezentat în numărul precedent, jurnaliștii „Dacia” prezită faptul că echipajul vasului au părăsit nava după un conflict cu comandantul, care i-a bănuit pe aceștia ca fiind repsonsabili pentru împotmolirea „Cap-Negro”. Ne este prezentat și un accident de muncă de la fabrica „Astra-Română”, ghinionistul fiind Vasile Dumitru.
În cele din urmă, sunt date detalii din ședința consiliului comunal. S-au prezentat două delegații de comercianți, una în frunte cu Nic. Ștefan „Ștefan care cerea readucerea hanurilor în oraș motivând aceasta prin stagnarea comerțului, și alta în frunte cu d. D. Rizescu care cerea menținerea deciziunilor de până acum.” Consilierii au respins cererea lui Nic. Ștefan și pe deasupra, au hotărât ca de la 1 aprilie 1924 să se închidă și restul de trei hanuri care mai funcționau. „În ce privește cererile sindicatului brutarilor de a se mări prețul pâinei cu 50 bani peste prețul făinei s’a hotărât a se cere avizul comisiunei pâinei din București. S’a hotărât apoi a se interveni la consiliul de higienă pentru a se permite întrebuințarea apei unui puț, la facerea pâinei și la adăpatul vitelor”, se arată în text. Materialul se încheie cu informația potrivit căreia consiliul a decis să țină o licitație pentru furnizarea de motoare și pompe necesare uzinelor de la Hinog și Caragea Dermen.
În continuare, ziarul „Dacia” proezintă știri din afara României, mai precis de la Cospoli (Turcia) și Atena (Grecia).
Ca și în numărul 35, la sfârșitul primei pagini este inserat articolul „Dobândirea și pierderea naționalității române”, fiind redată continuarea.
Situația hanurilor din oraș, discutată în consiliu
Urmează un nou șir de știri locale. Prima este „Ciocnirea de trenuri din port”. Mașina de cale ferată condusă de mecanicul Teodor Moldoveanu, împreună cu un vagon, a intrat din plin într-un grup de vagoane aflate în Port , sfărămându-le. În urma impactului, manevrantul Ion Dima a murit, iar frânarul C. Anghel a fost grav rănit. În continuarea cazului vaporului „Cap-Negro” prezentat în numărul precedent, jurnaliștii „Dacia” prezită faptul că echipajul vasului au părăsit nava după un conflict cu comandantul, care i-a bănuit pe aceștia ca fiind repsonsabili pentru împotmolirea „Cap-Negro”. Ne este prezentat și un accident de muncă de la fabrica „Astra-Română”, ghinionistul fiind Vasile Dumitru.
În cele din urmă, sunt date detalii din ședința consiliului comunal. S-au prezentat două delegații de comercianți, una în frunte cu Nic. Ștefan „Ștefan care cerea readucerea hanurilor în oraș motivând aceasta prin stagnarea comerțului, și alta în frunte cu d. D. Rizescu care cerea menținerea deciziunilor de până acum.” Consilierii au respins cererea lui Nic. Ștefan și pe deasupra, au hotărât ca de la 1 aprilie 1924 să se închidă și restul de trei hanuri care mai funcționau. „În ce privește cererile sindicatului brutarilor de a se mări prețul pâinei cu 50 bani peste prețul făinei s’a hotărât a se cere avizul comisiunei pâinei din București. S’a hotărât apoi a se interveni la consiliul de higienă pentru a se permite întrebuințarea apei unui puț, la facerea pâinei și la adăpatul vitelor”, se arată în text. Materialul se încheie cu informația potrivit căreia consiliul a decis să țină o licitație pentru furnizarea de motoare și pompe necesare uzinelor de la Hinog și Caragea Dermen.
În continuare, ziarul „Dacia” proezintă știri din afara României, mai precis de la Cospoli (Turcia) și Atena (Grecia).
Ca și în numărul 35, la sfârșitul primei pagini este inserat articolul „Dobândirea și pierderea naționalității române”, fiind redată continuarea.
Citește și: Constanța acum 100 de ani România după Marele Război - începutul modernizării și al industrializării țării
Proprietarii de automobile au sindicat propriu
Rubrica de informațiuni începe de pe prima pagină și se continuă pe a doua. Iată ce s-a redat în acest număr:
Rubrica de informațiuni începe de pe prima pagină și se continuă pe a doua. Iată ce s-a redat în acest număr:
- Premierul sârb, d. Pasici se află grav bolnav de câteva zile. Doctorii i-au recomandat să se retragă din viața politică.
- Un tratat a fost încheiat între d. Pasici premierul sârb și Musolini.
- La liceu, va avea loc astă-seară obișnuita șezătoare
- Se anunță din Constantinopol, că guvernul turcesc a interzis importul de metale prețioase.
- Proprietarii de automobile, întrunindu-se aseară în sala restaurantului Cultura, au pus bazele unui sindicat,
- Se aduce la cunoștința membrilor corpului de contabili și experți contabili din Constanța că d. președinte Ilie Mecu fiind chemat la București în vederea inaugurării monumentului lui Eugen Carada, conferința sa și agapa ce urma să aibe loc Sâmbătă 16 Februarie se amână pentru Sâmbătă 25 Februarie,
- D. Popovici Tașcă, fost ministru a sosit astăzi dimineață în localitate.
- Cu vaporul „Regele Carol” au mai sosit astăzi dimineață bagaje de ale suveranilor Greciei.
- La Liceul local „Mircea cel Bătrân” s’a deschis un curs special de desemn liniar și caligrafie sub conducerea d-lor profesori Psihalski și Carp. înscrierile se fac zilnic la liceu, ta d. profesor Carp. Plata luu aril 100 lei.
- In curând la „Elpis”, Magda cu Agata Bârsescu, Manolescu, Petre Sturza, Storiu și d-ra Rareș. Biletele la Comet.
- Atragem atenția abonaților noștri, a nu achita nici un fel de sume de bani individului Suliman Nasuria, numitul fiind reclamat de noi autorităților pentru abuz de încredere.
- D-ra Elena Gheorghiu moașă și-a mutat domiciliul din str. Traian No. 13 în str. Plevnel No. 13 bis colț cu str. Mircea.
Citește și: Constanța acum 100 de ani Virgil Andronescu și Vergil Chițac, doi primari liberali la distanță de un secol
Spectacolele din acest număr sunt identice cu cel anterior. Conținutul publicitar este, de asemenea, asemănător cu cel precedent.
Haideți să reconstituim împreună povestea Constanței de acum 100 de ani!
Dacă aveți poze, scrisori, documente etc. din Constanța anului 1924, le așteptăm pe adresa redacției tomis@ziuact.ro.
Dacă aveți poze, scrisori, documente etc. din Constanța anului 1924, le așteptăm pe adresa redacției tomis@ziuact.ro.
Despre proiectul „Constanța acum 100 de ani“
Dintr-o curiozitate firească, nu de puține ori ne întrebăm cum își petrecea ziua un constănțean în urmă cu un secol. Publicațiile locale ale vremii, ziare, gazete și reviste, stau mărturie să povestească, arc peste timp, despre întâmplările cotidiene de la malul mării. Inspirându-ne dictonul latin „verba volant, scripta manent“ considerăm necesar a reda din izvoarele scrise ale istoriei „cotidiene“ ale locuitorilor de la pontul Euxin.
Aceste surse bibliografice oferă mijlocul pentru a reconstitui imaginea Constanței din anul 1924, obiectiv pentru care cotidianul ZIUA de Constanța demarează proiectul „Constanța acum 100 de ani“. Proiectul propune celor interesați „răsfoirea“ cotidianului „Dacia“ și redarea principalelor evenimente cotidiene ale anului 1924 în edițiile viitoare ale ziarului ZIUA de Constanța.
Citește și:
Constanța acum 100 de ani Ziua de 15 februarie, marcată printr-o contrabandă de icre și arestarea celui din spatele operațiunii
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii