#DobrogeaDigitală In memoriam Garabet Avachian – constănțeanul pedagog care a intrat în istorie
01 Nov, 2021 13:19
01 Nov, 2021 13:19
01 Nov, 2021 13:19
ZIUA de Constanta
2267
Marime text
- Garabet Avachian s-a stins din viață la doar 58 de ani, însă a lăsat în urma sa zeci de artiști cu notorietate, dar și o vastă colecție de artă.
În urmă cu 113 ani, pe data de 1 noiembrie 1908, se năștea la Constanța marele pedagog și colecționar de artă Garabet Avachian. A fost violonist, cadru universitar, recunoscut ca o veritabilă autoritate în pedagogia viorii, precum și un vestit colecționar, care a îmbogățit patrimoniul statului cu inestimabile opere de artă românești și străine. La doar 59 de ani, pe 11 iulie 1967 s-a stins din viață.
Simion Tavitian, autorul volumului „Armeni de seamă din România“, conturează biografia lui Garabet Avachian, reușind să transmită în doar câteva pagini esența vieții sale.
„Mare pedagog şi colecționar de artă, Garabet Avachian s-a născut la Constanța, în anul 1908. Elev fiind la Liceul „Mircea cel Bătrân“ s-a remarcat nu numai ca un eminent şcolar, dar şi ca animator al vieții culturale în cadrul prestigiosului lăcaş de instrucție. Participă la şezători dedicate unor mari personalități ale vieții cultural-ştiințifice, colaborează la publicația liceului.
După absolvirea liceului, urmează Conservatorul din Bucureşti, la clasa eminentei profesoare Cecilia Nițulescu-Lupu. După încheierea studiilor universitare, devine asistent la aceeaşi clasă și, cu proverbiala sa luciditate și exigență, conștient că, din pricina conformației anatomice a mâinii sale, nu va face mare carieră de violonist concertist, mai cu seamă că resimțea o atracție deosebită către pedagogia viorii, s-a dedicat acestei nobile profesii, precum şi cercetărilor legate de ea.
A parcurs treptele ierarhiei profesorale la Conservatorul din Bucureşti, până la cea de şef al catedrei de viaoră. Într-o activitate perseverentă și neobosită, a format promoții întregi de violonişti, unii remarcați în concursuri internaționale sau în viața concertistică. Un exemplu elocvent: Varujan Cozâghian, timp de decenii prim-concert maestru al Filarmonicii din Bucureşti, ocupă cu succes, acelaşi pupitru, în prezent, la Bilbao (Spania), iar la orchestra simfonică din San Sebastian (Spania) George Nicolescu este de asemenea prim-concert maestru.
Dar lista, impresionant de lungă și încărcată de valori, ar trebui să cuprindă şi numeroși violonişti care au studiat inițial cu alți profesori și au apelat la el pentru perfecționare și control periodic, sau ... câte unii care, dintr-un snobism prost înțeles, şi-au ascuns proveniența reală de la școala sa, preferând nume ale unor maeştri, considerate mai „sonore“, fără a ține seama că un artist de talia lui David Oistrach îşi trimitea unii elevi, pentru perfecționare şi rezolvarea anumitor probleme, tocmai la el, socotindu-l o autoritate în domeniu.
Amintirile unuia dintre elevii săi cei mai apropiați, prof. univ. Modest Iftinchi, actualul şef al catedrei de vioară la Academia de Muzică din Bucureşti, care-i continuă cu cinste școala violonistică, muzicală, umană, ni se par cele mai semnificative:
„L-am cunoscut ca profesor şi om şi pot afirma – fără teamă de a greși – că nu mi-a fost dat decât rareori în viață să pot întâlni un om care să-i semene. Incontestabil, era un om de excepție. Neavând copii și suferind poate din această cauză, noi – toate generațiile ce ne-am perindat prin clasa lui – am devenit, pe rând, copiii lui, am crescut şi ne-am lăsat educați, modelați și formați conform idealurilor pe care le-a avut.
Ne-a iubit pe toți fără să aibă preferințe, ne-a certat și admonestat atunci când am meritat-o si ne-a lăudat și stimulat în mod divers, când a fost cazul. Ne-a pregătit pentru viață și scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii“.
Investigând în permanență și în spirit modern domeniul infinit al soluțiilor la problemele tehnice și interpretative ale viorii, G. Avachian a realizat unele lucrări de specialitate, ca: „Studiul schim- burilor de poziție“, ,Contribuții la însușirea rațională a tehnicii violonistice“, ,„Despre arta interpretativă în concepția modernă“ și altele.
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
Sursa foto: www.araratonline.com
Citește și:
#DobrogeaDigitală – „Armeni de seamă (I)”, de Simion Tavitian: In Memoriam Garabet Avachian. „Ne-a pregătit pentru viață şi scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii”
111 ani de la nașterea lui Garabet Avachian - profesor emerit și ilustru colecționar de artă
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii