Afaceristul Sterie Caradima așteaptă ok-ul Consiliului Județean Constanța pentru ridicarea unui bloc lângă Muzeul de Artă (DOCUMENT)
Afaceristul Sterie Caradima așteaptă ok-ul Consiliului Județean Constanța pentru ridicarea unui bloc lângă
28 Jan, 2025 17:00
ZIUA de Constanta
3016
Marime text
- Pe 30 ianuarie 2025, în ședință ordinară, consilierii județeni vor vota proiectul de emitere a acordului pentru afaceristul Sterie Caradima în vederea realizării lucrărilor de construcții pentru obiectivul „Imobil cu funcțiune mixtă - S+P+3E+4E retras – Locuințe colective și spațiu comercial și de alimentație publică, reconstruire fațadă clădire monument istoric, amenajare exterioară și împrejmuire incintă, organizare de șantier, cu respectare înălțime maximă admisă, conform PUG”
- Lucrările de construcții pentru obiectivul antemenționat se vor realiza astfel încât să nu aducă atingere drepturilor județului Constanța, în calitate de proprietar, și celor de la Muzeul de Artă, în calitate de administrator
- Potrivit certificatului de urbanism, pe terenul pe care Sterie Caradima vrea să ridice blocul, a existat înainte o casă monument istoric Clasa B, edificată în 1911 și în prezent dispărută
Pe 30 ianuarie 2025, în ședință ordinară, consilierii județeni vor vota proiectul de emitere a acordului pentru afaceristul Sterie Caradima în vederea realizării lucrărilor de construcții pentru obiectivul „Imobil cu funcțiune mixtă - S+P+3E+4E retras – Locuințe colective și spațiu comercial și de alimentație publică, reconstruire fațadă clădire monument istoric, amenajare exterioară și împrejmuire incintă, organizare de șantier, cu respectare înălțime maximă admisă, conform PUG”.
Terenul pe care se vor face lucrările este situat pe bulevardul Tomis nr. 86, Constanța, nr. cadastral 231777. Terenul se află în imediata vecinătate a Muzeului de Artă Constanța.
Lucrările de construcții pentru obiectivul antemenționat se vor realiza astfel încât să nu aducă atingere drepturilor județului Constanța, în calitate de proprietar, și celor de la Muzeul de Artă, în calitate de administrator.
Prin ridicarea construcției noi în vecinătatea imediată nu se vor aduce prejudicii privind rezistența mecanică și stabilitatea, securitatea la incendiu, igiena, sănătatea și mediul ori siguranța în exploatare.
Activitățile aferente destinației imobilului propus – locuire și spațiu comercial – se vor desfășura astfel încât să nu creeze situații de disconfort funcțiunii socio-culturale preexistente – Muzeul de Artă Constanța.
În cazul în care se va aduce atingere imobilului în care funcționează Muzeul de Artă Constanța, refacerea se va efectua de către proprietarul terenului învecinat. Lucrările se vor executa de solicitant, pe cheltuiala sa și cu respectarea legislației în vigoare privind executarea lucrărilor de construcții. Bunurile aparținând domeniului public al județului Constanța afectate de realizarea lucrărilor vor aduce la starea inițială de către beneficiarul acordului.
În referatul de aprobare se arată că acordul pentru Sterie Caradima va fi utilizat în vederea obținerii autorizației de construire.
Terenul aflat în proprietatea lui Sterie Caradima se învecinează cu latura de la sud-est cu Muzeul de Artă Constanța (clădiri + teren aferent), situat în municipiul Constanța, bulevardul Tomis nr. 82-84.
Pe acest teren a existat o casă monument istoric
În Certificatul de Urbanism nr. 1621 din 20.06.2024, emis de Primăria Municipiului Constanța, a fost solicitat acordul vecinilor limitrofi conform art. 612 din Codul Civil și conform art. 27 din Ordinul nr. 839/2009, pentru amplasarea unei construcții cu altă destinație decât cea a clădirilor învecinate și pentru măsurile de protejare a construcțiilor învecinate.
Potrivit aceluiași act, se arată că pe terenul pe care Sterie Caradima vrea să ridice blocul, a existat înainte o casă monument istoric Clasa B, edificată în 1911 și în prezent dispărută.
Terenul are o suprafață de 327,6 mp din acte și 328 mp din măsurători, conform extrasului de carte funciară nr. 231777 emis sub cerere nr. 109906/23.04.2024.
Conform Ordinului ministrului culturii nr. 2.828/24.12.2015 pentru modificarea anexei nr. 1 a Ordinului ministrului culturii și cultelor nr. 2.314/2004 privind aprobarea Listei monumentelor istorice, actualizată, și a Listei monumentelor istorice dispărute, cu modificările ulterioare, imobilul este situat în zona protejată:
- Necropola orașului antic Tomis, Cod CT-I-s-A-02555, nr. crt. 13, perimetrul delimitat de str. Iederei, bd. Aurel Vlaicu de la intersecția cu bd. 1 Mai, str. Cumpenei, str. Nicolae Filimon, bd. Aurel Vlaicu până la Pescărie – la S de Mamaia, malul mării și Portul Comercial
- Situl urban „Zona comercială centrală”, Cod CT-II-s-B-02812, nr. crt. 483, bd. Ferdinand (faleză – str. Atelierelor), str. Cuza Vodă, str. Ștefan cel Mare, str. Ion Gheorghe Duca, str. Jupiter, str. Mercur, str. Gheorghe Lazăr, str. Ștefan Mihăileanu, str. Căpitan romulus Petre, str. George Enescu, str. Ilarie Voronca, str. Mihai Viteazu, str. Miron Costin, str. Ion Lahovary, str. Siretului, str. General Manu, str. Răscoala din 1907, bd. Tomis, str. Mihail Kogălniceanu, str. Mircea cel Bătrân
Imobilul este aflat în zona de protecție a monumentelor istorice:
- Casă, bd. Ferdinand, nr. 16, datare sec. XX, Cod CT-II-m-B-08812, nr. crt. 519
- Muzeul de Artă – clădirea veche, fosta școală, bd. Tomis nr. 82, datare 1893, Cod CT-II-m-A-02852, nr. crt. 555
- Statuia „Copilul cu broască”, bd. Tomis nr. 82, lângă intrarea la Muzeul de Artă Constanța, datare 1962, Cod CT-II-m-B-02933, nr. crt. 651
Istoricul imobilului
În certificatul de urbanism se arată că evoluția parcelei și a imobilului s-a stabilit cu ajutorul documentelor de arhivă, toate informațiile fiind evidențiate și în studiul istoric.
În timp, clădirea monument istoric s-a degradat treptat, astfel încât, la achiziționarea terenului de către actualul beneficiar, respectiv în prezent, pe teren se mai regăsesc parțial ziduri laterale și pereți din subsol, pe latura dinspre Bulevardul Tomis.
Imobilul și parcela sa au avut următoarea evoluția cronologică:
- 1911-1915 – se ridică imobilul având ca proprietar pe dr. Panait Frangopol, în baza autorizației de construire din 1911
- 1936 – se consemnează imobilul în planul cadastral al municipiului Constanța ca fiind în proprietatea fraților Frangopol – moștenitorii lui Panait Frangopol, decedat în 1932 – în baza actelor de succesiune din 1940
- 1950 – imobilul trece în proprietatea statului, în baza prevederilor Decretului 92/1950, fiind consemnat în anexa cu lista imobilelor naționalizate ca proprietate a lui frangopol Chiriac, și este administrat, pe rând, de I.L.L. Constanța, I.C.R.A.L. Constanța și RA Confort Urban Constanța, care, în baza deciziei Prefecturii jud. Constanța îl transmite spre administrare către SC „Remus Opreanu” SA (devenită ulterior SC „Model” SA) în 1991
- 1980 – se elaborează proiectul „Analiza fondului vechi de construcții din administrarea I.C.R.A.L., Centrul nr. 1” de către IPJ Constanța, care subliniază elementele arhitecturale valoroase și rolul lor în cadrul frontului și propune efectuarea unei expertize tehnice, starea generală a imobilului fiind considerată medie, majoritatea locatarilor fiind evacuați din motive de siguranță
- 1983 – se elaborează „Studiul de renovare urbană în zona centrală a municipiului Constanța”, care propune susținerea imobilului și aducerea fațadei acestuia la forma inițială
- 1980 – 2004 – clădirea se degradează treptat, în lipsa efectuării de lucrări de consolidare sau reparații, singurele intervenții fiind acelea de modernizare a fațadei parterului pentru modificarea formei inițiale a acestuia, construcția ajungând în stadiul de ruină la începutul anilor 2000
- 2004 – clădirea este abandonată, având degradări ale structurii de rezistență, ale tâmplăriei și ale acoperișului/șarpantei
- 2005 – se întocmește un raport de expertiză, care recomandă demolarea resturilor existente, deoarece se aflau în pericol eminent de prăbușire
- 2006 – se constată accelerarea degradării structurii de rezistență și dispariția acoperișului/șarpantei, planșeelor și pereților de închidere exterioară și compartimentare interioară, tâmlăriei, imobilul căpătând aspect de ruină
- 2010 – imobilul este inclus în Lista monumentelor istorice 2010
- 2012 – se constată dispariția aproape integrală a elementelor constructive, din fosta clădire rămânând doar o parte din zidul către bd. Tomis și un balcon
- 2013 – se înaintează la Ministerul Culturii o documentație de declasare a imobilului, care este respinsă și după contestație
- 2014 - clădirea se prăbușește în întregime, imobilul rămânând înscris în Lista Monumentelor Istorice
- 2016 – imobilul este cumpărat de către actualul proprietar, Sterie Caradima, în baza contractului de vânzare-cumpărare autentificat cu numărul de înscriere 46/20.01.2016
- 2021 – se prezintă spre avizare la Direcția Județeană pentru Cultură Constanța o propunere de reconstruire a imobilului dispărut, care este respinsă pe motivul că „în primul rând ar trebui obținută declasarea, astfel ar fi un paradox – monument istoric construcție nouă”, totodată solicitându-se clarificarea statului juridic al imobilului și declasarea din L.M.I.
- 2022 – se prezintă spre consultare la Direcția Județeană pentru Cultură Constanța o nouă propunere privind reconstruirea arhitectural-volumetrică a clădirii dispărute, iar drept răspuns se solicită „întocmirea documentației pentru declasarea monumentului istoric (având în vedere dispariția sa) și transmiterea spre avizare la Ministerul Culturii, CMI – Secțiunea evidență”
- 2023 – se înaintează la Ministerul Culturii o nouă documentație de declasare a imobilului, care este respinsă în 2024
- 2024 – se prezintă respingerea declasării și se revine spre consultare la Direcția Județeană pentru Cultură Constanța cu propunerea privind reconstruirea arhitecutural-volumetrică a clădirii dispărute, care este acceptată
- 2024 – se admite contestația privitoare la refuzul declanșării procedurii de declasare a monumentului istoric și, totodată, se recomandă „gestionarea probelemei administrative în două etape simultane, care să asigure atât recunoașterea legală a dispariției monumetului, cât și reconstruirea volumului dispărut, pentru prevenirea creării de precedente care să justifice în viitor formule de speculare imobiliară a unor situații în care s-ar putea crea condiții similare”: declanșarea procedurii de declasare a clădirii dispărute din imobilul monument istoric simultan cu autorizarea volumului dispărut; finalizarea procedurii prin emiterea ordinului ministrului pentru declasare sub condiția recepționării la terminarea lucrărilor a construcției noi fără obiecții din partea Direcției Județene pentru Cultură Constanța, care să confirme astfel restituția volumului dispărut
Descrierea funcțională a construcției propuse
Soluția, realizată în conformitate cu tema și comanda beneficiarului, propune următoarea zonificare funcțională:
- Subsol – garaj șapte mașini/adăpost protecție civilă, ascensor de persoane + sas, scară de evacuare, spațiu tehnic/platformă auto
- Parter –spațiu comercial și de alimentație publică, scară + ascensor de persoane, platformă auto, spații tehnice, curți exterioare, curte amplasare europubele
- Etaj 1 – spațiu comercial și de alimentație publică/galerie de artă, apartament de 2 camere x1, scară + ascensor de persoane, spațiu tehnic/platformă auto
- Etaj 2 – apartament de 3 camere x2, scară + ascensor persoane
- Etaj 3 – apartmanent de 3 camere x2, scară + ascensor persoane
- Etaj 4 – apartament de 4 camere x1, scară + ascensor persoane
Caradima, unul dintre asociații Franc Construct SRL
Sterie Caradima a fost asociat, până în anul 2020, în SC Franc Construct SRL alături de Dumitru Caradima, consilierul local PSD Cristian Mihăilescu și Alexandru Barbă.
Aceștia au ridicat două clădiri de zece etaje pe bulevardul Aurel Vlaicu, după ce în 2018, Primăria Constanţa a emis Autorizaţia de construire nr. 84 pentru Franc Construct SRL. Actul constă în „Construire două imobile s+P+10e+E tehnic - locuinţe colective cu spaţii comerciale la parter - corp A şi corp B, amenajare exterioară şi împrejmuire incintă“.
Cele două imobile au o suprafaţă construită de 995 mp, o suprafaţă desfăşurată de 13.429,4 mp, 86 de apartamente, 83 de locuri parcare în subsol şi 27 în incinta proprietăţii. Investiţia va fi realizată pe bulevardul Aurel Vlaicu nr. 325A.
Un an mai târziu, pe 7 mai, Primăria Constanţa emitea certificatul de urbanism nr. 1561, care presupune următoarele: „Modificare proiect în curs de execuţie «Locuinţe colective cu spaţii comerciale la parter - corp A şi Corp b - s+P+10e+etehnic, amenajare exterioară şi împrejmuire incintă», autorizat cu autorizaţia de construire nr. 84 din 12.02.2018 - prin recompartimentări interioare, refaţadizare şi supraetajare cu încă un nivel, o singură dată, în suprafaţă de maximum 20% din suprafaţa construită desfăşurată a clădirilor - conform legii nr. 50/1991, doar după intabularea construcţiei la stadiul fizic autorizat premergător supraetajării, prin transformare etaj tehnic în etaj 11 retras şi organizare de şantier“.
Imobilul de pe Siretului
În Monitorul Oficial cu numărul 231 din data de 8 decembrie 2023 s-a publicat atribuirea prin vânzare a unui bun imobil de către Primăria municipiului Constanța către Keil Bau SRL, firmă din Constanța, controlată de Dumitru și Sterie Caradima, fiecare cu 50%. Imobilul se află pe strada Siretului nr. 17 din municipiu.
Au fost primite două oferte valabile, iar ofertantul a cărui ofertă a fost declarată câştigătoare este Keil Bau S.R.L., cu sediul în Constanţa, bd. Ferdinand nr. 95.
Nu este afișat prețul de vânzare în publicația apărută în Monitorul Oficial al României, iar cotidianul ZIUA de Constanța a solicitat prin cerere conform Legii 544/2001 valoarea la care a fost vândut bunul imobil.
Sterie Caradima, contactat de cotidianul ZIUA de Constanța a spus că nu știe exact suma plătită, nefiind el cel care s-a interesat de suma exactă. „Am vrut să o iau pentru că este lipită de blocul meu. Am stat patru ani cred în chirie, doar în ideea să o cumpăr. Mi-au zis că nu pot altfel. Am plătit zeci de mii pentru chirie. Vreau să lungesc blocul meu pe care îl am lângă (n.red. Strada Siretului 17bis)”, ne-a spus Sterie Caradima, asociat în firma cumpărătoare.
Legat de blocul de lângă la face referire, este vorba de un imobil D+P+3/4E autorizat prin AC 1255 din 18 august 2010, pe strada Siretului nr. 17bis, care este, într-adevăr, lipită de clădirea de pe strada Siretului nr. 17.
Totodată, reamintim faptul că pe 28 septembrie 2023, consilierii locali municipali din Constanța s-au întrunit în ședință ordinară, unde mai multe proiecte se află pe ordinea de zi a întrunirii. Este vorba de imobilul proprietate privată a Municipiului Constanța, situat în str. Siretului nr. 17, spațiu comercial și depozit, compus din două corpuri, respectiv C1 în suprafață de 273,80 mp și C2 în suprafață de 65,19 mp, precum și teren în suprafață indiviză de 198,90 mp.
Raportul de evaluare a fost întocmit de Primoval SRL, iar AFI a actualizat valoarea de piață a imobilului teren și construcție de la adresa respectivă. Management Consulting Solutions SRL a efectuat mai multe raporturi de evaluare pentru raportarea financiară.
Prin raportul de evaluare din decembrie 2022, s-a stabilit un preț minim de pornire a licitației publice pentru imobilul situat pe strada Siretului nr. 17 din Constanța, ca fiind de 124.000 de euro din care valoarea alocată terenului este de 110.000 euro, fără TVA, însă evaluatorul nu a avut în vedere valorile de inventar ale imboilului ce se vinde efectiv, cu construcțiile aferente. Primăria Constanța a solicitat în luna aprilie 2023 rapoarte de evaluare financiare în scop contabil, tipul valorii estimate fiind valoarea justă pentru construcția C1 – pentru S+P și pentru etajul 1, construcția C2 – spațiu comercial și pentru terenul intravilan de 222,33 mp, imobil situate pe strada Siretului nr. 17. Rezultatele sunt astfel:
- Construcția C1 – valoare de 58.518 euro, fără TVA
- Construcția C 2 – valoare de 15.953 euro, fără TVA
- Teren 222,33 mp – valoare de 99.420 euro, fără TVA.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii