9 ianuarie 1888, data la care era promulgată legea privind înființarea unui serviciu de navigație fluvială și maritimă în România
9 ianuarie 1888, data la care era promulgată legea privind înființarea unui serviciu de navigație fluvială
09 Jan, 2023 00:00
ZIUA de Constanta
1167
Marime text
- Constantin Brâncoveanu, domn al Țării Românești între anii 1688 – 1714, a fost primul om din țară care a dispus de o flotă de caiace, nave cu prova și pupa, sau altfel spus, nave armate cu tunuri, pe Dunăre
- Prima lege pentru înființarea unui serviciu de navigație maritimă și fluvială română în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice a fost votată în 1887
- Vapoarele Serviciului de Navigație era vopsite în alb și erau poreclite „lebedele albe ale Mării Negre”
În urmă cu 135 de ani, pe 9 ianuarie 1888, în România era promulgată legea pentru înființarea unui serviciu de navigație fluvială și maritimă.
În urma acestei decizii, lua ființă Serviciul de Navigație Fluvială și Maritimă.
Originile transportului naval datează din antichitate. Acesta s-a dezvoltat de-a lungul vremii datorită avantajelor pe care le-a avut cu celelalte categorii de transport.
Constantin Brâncoveanu, domn al Țării Românești între anii 1688 – 1714, a fost primul om din țară care a dispus de o flotă de caiace, nave cu prova și pupa, sau altfel spus, nave armate cu tunuri, pe Dunăre.
În anul 1837 a avut loc o premieră. Pe Dunăre intra prima navă cu aburi, sub pavilion austriac, ce a venit de la Constantinopol și a urcat pe brațul Sulina până la Brăila. Două decenii mai târziu, negustorul Nicolae Ciocan a vrut să aducă acest tip de navigație și în țara noastră.
În anul 1864 a fost comandată la Linz nava „Ştefan cel Mare” cu zbaturi şi vele. Această navă a fost reamenajată în anul 1888 în şantierul din Galaţi ca iaht domnesc. În istoricul navigaţiei este menţionat faptul că „avea o alură zveltă şi era greu manevrabilă şi din această cauză a fost amenajată ca ponton-cazarmă pentru Marina Militară”.
În anul 1883, cu cinci ani înainte de promulgarea legii, la Giurgiu era lansată corabia „Marița”, prima navă aflată sub pavilion național care intra în Constantinopol, în anul următor aducând grâu.
Prima lege pentru înființarea unui serviciu de navigație maritimă și fluvială română în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice a fost votată în 1887. Pe atunci, tot mai mulți armatori străini ofereau material naval și echipaje în schimbul unor subvenții importante din partea Statului Român.
Grigorie Manu a propus guvernului, printr-un memoriu, înfiinţarea unui serviciu de navigaţie fluvială şi maritimă pe Dunăre pentru asigurarea transportului, fapt realizat în 1888. În 1890, același Manu achiziționa remorcherul „Pex” schimbându-i numele în „Despina Doamnă”.
Serviciul Maritim Român a fost înfiinţat în anul 1895, pe baza legii din 1888, navele sale fiind bazate la Constanţa. Compania de navigaţie de stat deservea rutele maritime Constanţa-Istanbul-Izmir-Pireu-Alexandria-Haifa-Beirut, cu vapoare vopsite tradiţional în alb, şi din acest motiv au fost poreclite „lebedele albe ale Mării Negre“.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii