Controale ale inspectorilor de muncă în Constanța Amenzi și măsuri pentru angajatorii care au angajat ilegal cetățeni străini
Controale ale inspectorilor de muncă în Constanța: Amenzi și măsuri pentru angajatorii care au angajat ilegal
13 Nov, 2024 12:23
ZIUA de Constanta
376
Marime text
- Inspectorii de muncă din Constanța au efectuat un număr de 55 controale dintre care 2 împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului General pentru Imigrări Constanța.
- În contextul gestionării fenomenului migraţiei cetăţenilor străini non UE în România şi pentru promovarea unei migraţii legale în beneficiul tuturor părţilor, s-a impus întărirea controlului legalităţii şederii pe teritoriul României a cetăţenilor din statele terţe şi a modului de încadrare a acestora pe piaţa muncii din România.
În perioada 31.10 - 08.11.2024 s-a desfăşurat Campania Naţională privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor OG nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României.
În cadrul acțiunii de control, inspectorii de muncă din Constanța au efectuat un număr de 55 controale dintre care 2 împreună cu reprezentanți ai Inspectoratului General pentru Imigrări Constanța.
În urma controlului, 5 angajatori au fost sancționați contravențional. Inspectorii de muncă au aplicat 2 amenzi contravenționale, în valoare de 40.300 lei, pentru primirea la muncă a 2 persoane, cetățeni străini, în timp ce contractele individuale de muncă erau suspendate. De asemenea, au fost aplicate 6 avertismente și dispuse 9 măsuri cu termene scadente, pentru remedierea deficiențelor depistate.
Având în vedere obiectivele specifice ale Inspecţiei Muncii stabilite atât prin lege cât şi prin Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2024, în perioada 31.10 - 08.11.2024 s-a desfăşurat Campania Naţională privind verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor OG nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările şi completările ulterioare.
Principalele obiective urmărite au fost:
- Identificarea şi combaterea muncii nedeclarate a străinilor pe piaţa muncii din
România;
- Identificarea angajatorilor care utilizează cetăţeni străini non UE în activităţi lucrative;
- Identificarea angajatorilor români care primesc la muncă pe teritoriul României un lucrător străin non UE detaşat
- Garantarea în plată a salariului de bază minim brut pe ţară;
- Verificarea respectării prevederilor privind timpul de muncă şi de odihnă;
- Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor români pentru necesitatea respectării prevederilor legale privind angajarea străinilor;
- Diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea regimului străinilor pe teritoriul României;
- Eliminarea neconformităţilor constatate prin dispunerea de măsuri obligatorii de intrare în legalitate şi după caz, aplicarea de sancţiuni contravenţionale corespunzătoare.
În contextul gestionării fenomenului migraţiei cetăţenilor străini non UE în România şi pentru promovarea unei migraţii legale în beneficiul tuturor părţilor, s-a impus întărirea controlului legalităţii şederii pe teritoriul României a cetăţenilor din statele terţe şi a modului de încadrare a acestora pe piaţa muncii din România.
Cetăţenii străini non UE, pot desfăşura activităţi lucrative pe teritoriul României în condiţiile impuse de Ordonanţa Guvernului nr.25/2014 privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României şi cu respectarea prevederilor Codului muncii. In acest sens, angajatorii români au obligaţia ca înaintea primirii la muncă a cetăţenilor străini non UE să obţină avizul de angajare, eliberat de structurile Inspectoratului General pentru Imigrări (I.G.I.) şi să întocmească contract individual de muncă cu respectarea Codului muncii, republicat cu modificările şi completările ulterioare şi a H.G. nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit art. 36 din Codul muncii, cetățenii străini și apatrizii pot fi încadrați prin contract individual de muncă în baza avizului de angajare sau a permisului de ședere în scop de muncă.
Reglementarile privind angajarea străinilor continuă să diferențieze diferitele categorii de lucrători: lucrători permanenți, lucrători stagiari, lucrători sezonieri, lucrători transfrontalieri, etc. prevăzând în cazul fiecăreia dintre aceste categorii condițiile speciale de dobândire a avizului de angajare.
- Încheierea unui contract individual de muncă trebuie să se facă în formă scrisă, în limba română, respectând reglementările Legii nr.53/2003 Codul Muncii cu modificările și completările ulterioare, în 2 exemplare câte una pentru fiecare dintre părți, anterior începerii activității. Contractul individual de muncă se înregistrează în registrul general de evidentă al salariaților.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
ITM Constanța promovează securitatea muncii în epoca digitală
Amenzi aplicate de ITM Constanța pentru nereguli depistate în controale
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii