Controversă în jurul canonizării unor sfinți Patriarhia Română reacționează în urma criticilor aduse de Institutul „Elie Wiesel“
Controversă în jurul canonizării unor sfinți: Patriarhia Română reacționează în urma criticilor aduse
22 Jul, 2024 10:05
ZIUA de Constanta
550
Marime text
- Patriarhia transmite, printre altele, că „unii sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și, mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care respectivele persoane le-au avut în timpul vieții“.
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat, pe 11-12 iulie 2024, canonizarea pentru 16 sfinţi români, printre care și canonizarea preoților Dumitru Stăniloae, Ilarion Felea, Ilie Lăcătușu.
La scurt timp, Alexandru Florian, directorul Institutul National pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“, a declarat pentru ZIUA de Constanța, în contextul canonizării preotului Ilie Lăcătușu, că acesta din urmă „a slujit, cel puțin, cu indiferență față de cei din apropierea lui, mai exact zecile de mii de evrei români și ucraineni pentru care Transnistria a fost locul execuției”.
În acest context, „Institutul National pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“ a transmis un comunicat în care se arată, în opinia acestora, că trei dintre cei canonizați „au exprimat opinii antisemite sau au promovat curentul toxic legionar, în anii 30 şi 40“.
Deși inițial Patriarhia Română, prin purtătorul de cuvânt Adrian Agachi, declara că „nu are nimic de comentat“, totuși aceasta a transmis un comunicat oficial ca răspuns la comunicatul Institutului National pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel“, menționat mai sus.
Patriarhia transmite, printre altele, că „unii sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și, mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care respectivele persoane le-au avut în timpul vieții“.
Redăm integral comunicatul transmis de Patriarhia Română:
„Având în vedere comunicatul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, referitor la canonizările Părinților Ilarion Felea, Ilie Lăcătușu și Dumitru Stăniloae, Biroul de Presă al Patriarhiei Române face următoarele precizări:
a) În lumina principiilor libertății religioase și autonomiei bisericești cuprinse atât în legislația internațională (Declarația Universală a Drepturilor Omului, art. 18), cât și în cea națională (Constituţia României, art. 29; Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor), Biserica Ortodoxă Română, în calitatea sa de cult recunoscut, are dreptul de a analiza și a se pronunța, potrivit propriilor criterii religioase, în ceea ce privește canonizarea unor persoane din Patriarhia Română.
În cadrul procesului de canonizare, Biserica Ortodoxă Română desfășoară o activitate de cercetare minuțioasă a vieții persoanelor propuse prin raportare la modul în care acestea și-au schimbat viața. Procesul de canonizare constă exclusiv în recunoașterea sfințeniei pe baza dovezilor consistente și mărturiilor credibile. Astfel, în cazul trecerii fiecărei persoane în rândul sfinților (canonizare) s-a ținut cont de mai multe criterii canonice, istorice și pastoral-misionare din care reținem următoarele:
- Viața sa curată și sfântă;
- Mărturisirea dreptei credințe până la sfârșitul vieții;
- Aspru nevoitor, împodobit cu multe virtuți;
- Dragostea și spiritul de jertfă manifestat față de cei aflați în nevoie;
- Mărturisitor al lui Hristos în temnițele comuniste;
- A dobândit de la Dumnezeu darul facerii de minuni;
- S-a bucurat de o cinstire constantă din partea credincioșilor.
b) Menționăm, de asemenea, că unii sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și, mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care respectivele persoane le-au avut în timpul vieții.
Așa cum observăm din exemplele Sfântului Apostol Pavel, al Sfintei Maria Egipteanca sau chiar din cel al Sfântului Proroc și Împărat David, chiar și sfinții au avut unele căderi, de aceea trebuie să privim în special la cum și-au încheiat viața – adică la o înaltă măsură a desăvârșirii –, nu doar la greșelile sau păcatele săvârșite pe parcursul existenței lor pământești. De altfel, aceasta este și mărturia Sfintei Scripturi: „Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare-aminte cum și-au încheiat viața și urmați-le credința” (Evrei 13, 7).
Precizăm pe această cale și faptul că Biserica Ortodoxă Română se delimitează public de orice afiliere ideologică sau politică partinică, invitând totodată la dialog orice persoană interesată de studierea vieților persoanelor canonizate.“
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii