Procurorii din Constanța au deschis un dosar penal după ce nava Queen Hind a eșuat în Portul Midia. Stadiul cercetărilor
Procurorii din Constanța au deschis un dosar penal după ce nava Queen Hind a eșuat în Portul Midia. Stadiul
27 Jan, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
2880
Marime text
- La data de 25 februarie 2020, nava Queen Hind, eşuată în Portul Midia din Constanţa, a fost adusă la chei de către GSP, societate contractată de CN APM Constanţa pentru dezeşuarea şi ecarisajul navei.
Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa au deschis un dosar de cercetare penală după ce nava Queen Hind a eșuat în Portul Midia. Naufragiul a avut loc pe 24 noiembrie 2019, la ora 11:30. Nava Queen Hind a eșuat în Portul Midia, iar la bord se afla 14.600 de berbeci.
În prezent, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Constanţa efectuează cercetări sub astectul săvârșirii infracțiunii de neglijență în serviciu, in rem, (față de faptă).
Mai precizăm că magistrații au efectuat în dosar mai multe audieri și au fost ridicate mai multe documente.
Potrivit datelor oficiale, în data 23.11.2019, sub supravegherea medicilor veterinari oficiali, a început îmbarcarea ovinelor pe vaporul Queen Hind, cu destinaţia Arabia Saudită, îmbarcarea finalizându-se în data 24.11.2019.
Vaporul a fost autorizat sanitar-veterinar pentru transportul de animale vii de către DSVSA Constanţa, în luna martie 2019, pe baza evaluării realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei UE şi naţionale în vigoare: Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1/2005, respectiv Ordinul preşedintelui ANSVSA nr. 16/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
S-a constatat că animalele erau clinic sănătoase şi apte pentru transport, iar densitatea prevăzută de legislaţie era respectată. Pe nava respectivă, cu o suprafaţă totală utilă de 5.011 mp, au fost îmbarcate 14.600 de capete de tineret ovin cu o greutate medie de 47,46 kg/cap de animal.
Precizăm ca spaţiul alocat pe cap de animal a fost cu 10% suplimentar faţă de cel prevăzut de legislaţia în vigoare.
Ce spune pilotul
Ulterior evenimentului, pilotul navei Queen Hind, Ieronim Florin Rusu, angajat la SC Maritime Pilot SRL ca pilot maritim 1, a declarat că „la plecarea de la cheu, remorcherul Canal Service 11 a luat remorca prova, iar remorcherul Braila a luat remorca pupa“.
„Încercând largarea nevei de la cheu cu cele două remorchere am constatat că nava nu poate ieși de la cheu, ba mai mult se înclina la stânga foarte mult, aprox 10 grade. Am stopat remorcherele, nava a revenit la inclinare zero. Folosind mașina navei Foarte Încet Înainte am constatat că nava nu se mișcă, refuzând să părăsească cheul. În acel moment am înțeles că nava este pusă pe uscat, fiind acostată la cheu și îl informez pe comandant despre aceasta. Prima intrebare a acestuia a fost «care este natura fundului mării în locul respectiv?» Spunându-i că în acea zonă a portului nu avem decât fund nisipos și mâl, acesta îmi sugerează să folosim mașina Jumătate Înainte și nava va ieși de pe uscat; lucru care s-a dovedit adevărat. Odată ce nava a părăsit cheul, remorcherele au început să lucreze conform ordinelor primite, iar mașina navei a fost redusa la Foarte Încet Înainte.
Parcurgând aprox. 500 m până la ieșirea din zona Șantierului Naval, am remarcat că nava guvernează cu greutate, iar stabilitatea navei este precara, aceasta inclinandu-se la stânga sau la dreapta foarte mult.
În acel moment am înțeles gravitatea situatiei, am căutat să mențin nava la extremitatea maximă din stanga senalului nevigabil.
Trebuia să evit blocarea portului în eventualitatea ca nava se va răsturna în mijlocul canalului navigabil.
Nava incepuse sa se încline spre dreapta exagerat de mult.
Eram convins ca exista riscul de răsturnare a navei, cu siguranță inainte de a ieși din port, drept pentru care am stopat nava și am solicitat așistență tuturor remorcherelor din port.
Au raspuns prompt remorcherele Bucuresti, Alexandru 2 și Pescaruș 3.
Cand remorcherele au sosit lângă navă, deși au încercat să împingă nava din tribord, bordul în care era înclinata nava, aceasta continua să se încline, răsturnarea fiind iminentă.
Trebuie să menționez că toate cele cinci remorchere au executat comenzile primite prompt și cu profesionalism.
Nava fiind foarte tare înclinată, deși am luat în calcul reîntoarcerea navei la cheu, masina navei nu a mai raspuns la comenzi, fiind probabil inundata cu apa.
La acel moment comandantul navei, înțelegând că nava este pierdută, a ordonat Abandonarea Navei și salvarea echipajului.
Ranfluarea navei
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a semnat, pe 14 ianuarie 2020, cu Grup Servicii Petroliere, contractul privind serviciile de dezeșuare și ranfluare a navei Queen Hind și scoaterea și neutralizarea încărcăturii din interiorul navei.
Valoarea contractului este de 19.150.000 lei, durata acestuia fiind de 35 zile de la semnare. Procedura de selecție a început pe 31 decembrie 2019, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța invitând 9 companii din țară și străinătate, trei dintre ele depunând oferte.
Aducerea la cheu
Grup Servicii Petroliere anunța pe 25 februarie 2020 încheierea cu succes a ranfluării navei Queen Hind. Epava a fost transportată și asigurată la cheu. Peste 100 de angajați și colaboratori GSP au lucrat non-stop la acest proiect. Echipa de 20 de scafandri a lucrat chiar și în patru ture.
Citește și
Nava Queen Hind, scoasă, din nou, la licitație. Prețul, scăzut drastic
Procurorii au verificat
Mare parte din oile înecate în Marea Neagră, îngropate pe un teren viran din județul Tulcea (video)
Câte oi au fost scoase din nava Queen Hind, eşuată în Portul Midia. Ce spune şeful ANSVSA
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii