139 de ani de la înființarea Camerei de Comerț și Industrie din Constanța. Instituția a pus bazele primelor școli comerciale de după război
139 de ani de la înființarea Camerei de Comerț și Industrie din Constanța. Instituția a pus bazele primelor
09 Aug, 2019 00:00
ZIUA de Constanta
2258
Marime text
Pe data de 9 august 1880, regele Carol I semna decretul de înființare a Camerei de Comerț și Industrie din Constanța, prima Cameră de comerț și industrie apărută în dreapta Dunării, ce cuprindea județele Constanța și Tulcea, denumită pe atunci Camera de Comerciu a Circonscripției XV.
Primii membri onorifici ai Camerei au fost: Odyseea Despoty, comerciant de cereale; Georgiu Carida (idem); Solomon Japhet (comerciant de coloniale); Gibrail Fenkian (comerciant de manufacturi); Jvancu Calcio (comerciant de lână).
O mențiune referitoare la acest eveniment este prezentă și în volumul „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei”, semnat de Stoica Lascu: „Camera de Comerț și Industrie din Constanța, cuprinzând cele două județe dobrogene, a luat ființă prin jurnalele Consiliului de Miniștri nr. 9 și nr. 10 din 9 august 1880 și sancționate de către Suveran cu decretele nr. 2115 și 2117 din 10 septembrie; ea a fost înființată sub denumirea de Camera de Comerciu a Circonscripției XV“.
În Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța, editat la 28 octombrie 1928 în format festiv, cu prilejul semicentenarului alipirii Dobrogei, și care poate fi citit în varianta digitală în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța, am descoperit prețioase informații legate de inițiativele acestei entități, aflate printre primele instituții administrative dobrogene.
Prima ședință a avut loc în ziua de 6 septembrie 1880, sub președinția prefectului Remus Opreanu, ocazie cu care a fost întocmit primul buget al Camerei, ce se ridica la suma de 2.439,57 de lei la venituri și 295 de lei la cheltuieli.
La înființare, sediul Camerei a fost în localul Prefecturii județului, apoi în anul 1899, s-a mutat pe strada Mircea, colț cu strada I.C. Brătianu. Ulterior (în 1905), se mută în casele Pomerans, ocupate o vreme de Prefectura de poliție, apoi în anul 1911 se mută în strada Carol nr. 6, iar în anul 1925 se instalează definitiv în localul său propriu, „dobândit prin cumpărare cu suma de 9 milioane lei de la firma Manissalian Freres, imobil situat pe b-dul Regina Elisabeta colț cu strada D.A. Sturdza, cu fața la mare și port, având cea mai frumoasă poziție din oraș. Dobândirea acestei proprietăți formează unul din cele mai frumoase capitole ale activității Camerei”, aflăm din „Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța“.
În anul 1922, Camera de Comerț și Industrie din Constanța lua inițiativa organizării primului congres al Camerelor de comerț și industrie din România Mare, ținut în zilele de 28, 29 și 30 septembrie, la care au participat chiar membrii din familia regală împreună cu ministrul industriei și comerțului.
Cu acest prilej, s-au dezbătut chestiuni privitoare la „libertatea comerțului și limitarea intervenției statului în comerț și industrie; reorganizarea Camerelor de comerț și industrie din România; regimul de export al cerealelor; noile impozite; reorganizarea învățământului comercial, organizarea transporturilor, contingentul de locomotive și vagoane. Blocarea stațiilor. Dublarea liniilor de cale ferată. Trenuri speciale de marfă. Caracterul industrial al României cere o cale cât mai scurtă către Constanța. Stabilirea de legături cu Bulgaria. Transportul mărfurilor în cantități mari. Măsuri urgente de luat de guvern. Administrația CFR Navigația. Mărirea și reorganizarea porturilor. Considerațiuni generale. Importanța căilor noastre de comunicație pe apă. Situația noastră la gurile Dunării, Marea Neagră cale navigabilă Rin-Dunăre. Tonajul probabil al comerțului nostru național. Capacitatea de azi a porturilor noastre. Importanța zonelor libere în dezvoltarea porturilor. Importanța administrației porturilor în dezvoltarea lor. Sistemul societăților anonime. Sistemul colectivităților extinse. Detalii asupra unor administrații autonome. Administrația porturilor noastre în noul regim adoptat“, potrivit informațiilor din sursa anterior menționată.
E important de precizat că, mai ales după război, Camera de Comerț s-a preocupat de dezvoltarea culturală a Dobrogei pe principii economice, punând bazele unor școli comerciale superioare, elementare, curs de zi și curs seral, de băieți și fete în orașul Constanța.
În acest context, Școala superioară comercială de băieți avea să fie înființată de Cameră în 1920, primul sediu fiind în casele Căpitan Cazacincu, de pe strada Griviței, până în 1922, când Camera achiziționează un local propriu, prin cumpărarea pentru această școală a localului situat în strada Cuza Vodă nr. 10.
Sursa foto: Imaginea reprezintă o ilustrație din cartea Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
Citește și:
Primii membri onorifici ai Camerei au fost: Odyseea Despoty, comerciant de cereale; Georgiu Carida (idem); Solomon Japhet (comerciant de coloniale); Gibrail Fenkian (comerciant de manufacturi); Jvancu Calcio (comerciant de lână).
O mențiune referitoare la acest eveniment este prezentă și în volumul „Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei”, semnat de Stoica Lascu: „Camera de Comerț și Industrie din Constanța, cuprinzând cele două județe dobrogene, a luat ființă prin jurnalele Consiliului de Miniștri nr. 9 și nr. 10 din 9 august 1880 și sancționate de către Suveran cu decretele nr. 2115 și 2117 din 10 septembrie; ea a fost înființată sub denumirea de Camera de Comerciu a Circonscripției XV“.
În Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța, editat la 28 octombrie 1928 în format festiv, cu prilejul semicentenarului alipirii Dobrogei, și care poate fi citit în varianta digitală în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța, am descoperit prețioase informații legate de inițiativele acestei entități, aflate printre primele instituții administrative dobrogene.
Prima ședință a avut loc în ziua de 6 septembrie 1880, sub președinția prefectului Remus Opreanu, ocazie cu care a fost întocmit primul buget al Camerei, ce se ridica la suma de 2.439,57 de lei la venituri și 295 de lei la cheltuieli.
La înființare, sediul Camerei a fost în localul Prefecturii județului, apoi în anul 1899, s-a mutat pe strada Mircea, colț cu strada I.C. Brătianu. Ulterior (în 1905), se mută în casele Pomerans, ocupate o vreme de Prefectura de poliție, apoi în anul 1911 se mută în strada Carol nr. 6, iar în anul 1925 se instalează definitiv în localul său propriu, „dobândit prin cumpărare cu suma de 9 milioane lei de la firma Manissalian Freres, imobil situat pe b-dul Regina Elisabeta colț cu strada D.A. Sturdza, cu fața la mare și port, având cea mai frumoasă poziție din oraș. Dobândirea acestei proprietăți formează unul din cele mai frumoase capitole ale activității Camerei”, aflăm din „Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța“.
În anul 1922, Camera de Comerț și Industrie din Constanța lua inițiativa organizării primului congres al Camerelor de comerț și industrie din România Mare, ținut în zilele de 28, 29 și 30 septembrie, la care au participat chiar membrii din familia regală împreună cu ministrul industriei și comerțului.
Cu acest prilej, s-au dezbătut chestiuni privitoare la „libertatea comerțului și limitarea intervenției statului în comerț și industrie; reorganizarea Camerelor de comerț și industrie din România; regimul de export al cerealelor; noile impozite; reorganizarea învățământului comercial, organizarea transporturilor, contingentul de locomotive și vagoane. Blocarea stațiilor. Dublarea liniilor de cale ferată. Trenuri speciale de marfă. Caracterul industrial al României cere o cale cât mai scurtă către Constanța. Stabilirea de legături cu Bulgaria. Transportul mărfurilor în cantități mari. Măsuri urgente de luat de guvern. Administrația CFR Navigația. Mărirea și reorganizarea porturilor. Considerațiuni generale. Importanța căilor noastre de comunicație pe apă. Situația noastră la gurile Dunării, Marea Neagră cale navigabilă Rin-Dunăre. Tonajul probabil al comerțului nostru național. Capacitatea de azi a porturilor noastre. Importanța zonelor libere în dezvoltarea porturilor. Importanța administrației porturilor în dezvoltarea lor. Sistemul societăților anonime. Sistemul colectivităților extinse. Detalii asupra unor administrații autonome. Administrația porturilor noastre în noul regim adoptat“, potrivit informațiilor din sursa anterior menționată.
E important de precizat că, mai ales după război, Camera de Comerț s-a preocupat de dezvoltarea culturală a Dobrogei pe principii economice, punând bazele unor școli comerciale superioare, elementare, curs de zi și curs seral, de băieți și fete în orașul Constanța.
În acest context, Școala superioară comercială de băieți avea să fie înființată de Cameră în 1920, primul sediu fiind în casele Căpitan Cazacincu, de pe strada Griviței, până în 1922, când Camera achiziționează un local propriu, prin cumpărarea pentru această școală a localului situat în strada Cuza Vodă nr. 10.
Sursa foto: Imaginea reprezintă o ilustrație din cartea Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța, disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța.
Citește și:
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii