#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Carmen Chihaia. Un teatru pentru mileniul III
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii: Carmen Chihaia. Un teatru pentru mileniul
25 Jun, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2141
Marime text
„Teatrul dramatic tomitan - ca, de altfel, toate instituţiile profesioniste de spectacol din ţară - se află, astăzi, la un moment pe cât de important, pe atât de ... stresant: momentul evaluărilor. Şi nu neapărat fiindcă timpul însuşi a trecut pragul spre un nou veac/mileniu. Reflex şi chintesenţă a spiritualităţii, arta este însă nu doar vocea-mesaj a comunităţii, dar, mai cu seamă, chemarea la marea, sperata, aproximata, controversata renaştere, de mâine. Este pregătită trupa Teatrului «Ovidiu» să facă pasul spre regăsirea propriei identităţi? Îmi place să cred că DA.
Există câteva atuuri de necontestat: un nucleu de vedete care poate ţine - încă destui ani de aici înainte - afişul «în orice condiţii». Şi tineri actori foarte dotaţi, ambiţioşi, încercând, chiar de la debut să-şi egaleze maeştrii. Sau, de ce nu, să-i şi depăşească, într-o bună zi. Lipsesc regizorii proprii. Cum s-a văzut, nu întotdeauna acest handicap este de netrecut. Colaborarea cu numele de referinţă ale scenei româneşti, de ieri şi de azi, s-a dovedit mai mult decât benefică. Chiar în ciuda părelnicelor refluxuri creative, la premiere cotate (subiectiv) mult prea sus, înainte de ridicarea cortinei.
Marea necunoscută în ecuaţia viitorului rămâne, desigur, publicul. S-a crezut - şi încă se mai crede - că, oraş-port fiind, Constanţa poate izbândi, cu deosebire, în teatrul comercial bulevardier. Ipoteza este doar pe jumătate... vandabilă. Reţetele ultimilor ani sunt edificatoare: sălile de spectacol nu au dat pe dinafară la farsele şi comedioarele fără suport artistic solid. E la fel de adevărat că, într-un spaţiu teatral precum la Craiova, Târgu Mureş, Braşov ori - de ce nu - T.N.B., până şi cele mai modeste experienţe scenice ar avea public din belşug. Am văzut acest «miracol», la Novi Sad (înainte de '89): «vechiul» teatru - cam la fel de... înghesuit/vitregit precum clădirea dramaticului constănţean - nu (mai) izbutea să facă săli pline nici cu Shakespeare în repertoriu. Lumea se bulucea însă, seară de seară, la «teatrul cel nou»: un superb aşezământ cultural pardosit cu marmură purpurie şi mochete suprarealiste, cu aer condiţionat şi săli-amfiteatru, ca să nu mai vorbim de ... adâncimea şi dotarea scenică, absolut copleşitoare. Un sediu al Thaliei luxos, strălucitor, ca un reper al bogăţiei spirituale a locului. Aşa cum şi Constanţa ar merita. Din plin. Mai ales că - nota bene - teatrul «cel nou» din Novi Sad fusese ridicat, în întregime, cu bani proveniţi din contribuţiile (benevole) ale localnicilor. Or, fără doar şi poate, constănţenii nu s-ar lăsa mai prejos, odată proiectul pus pe făgaş...
După cum mi se pare că nu e timpul pierdut pentru a pleda - pe mai departe - pentru atribuirea statutului de Teatru Naţional dramaticului tomitan. Merită Dobrogea, cu prisosinţă, această (firească) recunoaştere! Şi, nu în ultimul rând, reluarea Festivalului de Teatru Antic, în spaţiul neconvenţional - şi atât de spectaculos, în sine - al litoralului dobrogean. Argumentele sunt de prisos, nu-i aşa? Nu fiindcă ne mai bântuie - şi azi - măreţia spectaculară a Serilor de Teatru Antic de la Histria (vezi foto), Mamaia, Constanţa şi Mangalia. Cosmicitatea mării şi fascinaţia, mereu vitală, a vestigiilor, falezelor şi plajelor noastre reprezintă o «miză» estivală aducătoare de... câştig. Din toate punctele de vedere.“
Textul face parte din antologia teatrală „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“ , disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
#citeştemaideparte
#memoriateatruluiconstănţean
#Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii
#Autoare - Anaid Tavitian, Georgeta Mărtoiu
Dacă în urmă cu 119 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“ .
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA DE CONSTANȚA (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA DE CONSTANŢA sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.
Citeşte şi:
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dr. Romeo Profit. Cu gândul şi cu fapta la un semicentenar (galerie foto)
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii 1951. Constanţa sovietică şi înfiinţarea Teatrului Dramatic (galerie foto)
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ileana Berlogea. Din cutia amintirilor (galerie foto)
Există câteva atuuri de necontestat: un nucleu de vedete care poate ţine - încă destui ani de aici înainte - afişul «în orice condiţii». Şi tineri actori foarte dotaţi, ambiţioşi, încercând, chiar de la debut să-şi egaleze maeştrii. Sau, de ce nu, să-i şi depăşească, într-o bună zi. Lipsesc regizorii proprii. Cum s-a văzut, nu întotdeauna acest handicap este de netrecut. Colaborarea cu numele de referinţă ale scenei româneşti, de ieri şi de azi, s-a dovedit mai mult decât benefică. Chiar în ciuda părelnicelor refluxuri creative, la premiere cotate (subiectiv) mult prea sus, înainte de ridicarea cortinei.
Marea necunoscută în ecuaţia viitorului rămâne, desigur, publicul. S-a crezut - şi încă se mai crede - că, oraş-port fiind, Constanţa poate izbândi, cu deosebire, în teatrul comercial bulevardier. Ipoteza este doar pe jumătate... vandabilă. Reţetele ultimilor ani sunt edificatoare: sălile de spectacol nu au dat pe dinafară la farsele şi comedioarele fără suport artistic solid. E la fel de adevărat că, într-un spaţiu teatral precum la Craiova, Târgu Mureş, Braşov ori - de ce nu - T.N.B., până şi cele mai modeste experienţe scenice ar avea public din belşug. Am văzut acest «miracol», la Novi Sad (înainte de '89): «vechiul» teatru - cam la fel de... înghesuit/vitregit precum clădirea dramaticului constănţean - nu (mai) izbutea să facă săli pline nici cu Shakespeare în repertoriu. Lumea se bulucea însă, seară de seară, la «teatrul cel nou»: un superb aşezământ cultural pardosit cu marmură purpurie şi mochete suprarealiste, cu aer condiţionat şi săli-amfiteatru, ca să nu mai vorbim de ... adâncimea şi dotarea scenică, absolut copleşitoare. Un sediu al Thaliei luxos, strălucitor, ca un reper al bogăţiei spirituale a locului. Aşa cum şi Constanţa ar merita. Din plin. Mai ales că - nota bene - teatrul «cel nou» din Novi Sad fusese ridicat, în întregime, cu bani proveniţi din contribuţiile (benevole) ale localnicilor. Or, fără doar şi poate, constănţenii nu s-ar lăsa mai prejos, odată proiectul pus pe făgaş...
După cum mi se pare că nu e timpul pierdut pentru a pleda - pe mai departe - pentru atribuirea statutului de Teatru Naţional dramaticului tomitan. Merită Dobrogea, cu prisosinţă, această (firească) recunoaştere! Şi, nu în ultimul rând, reluarea Festivalului de Teatru Antic, în spaţiul neconvenţional - şi atât de spectaculos, în sine - al litoralului dobrogean. Argumentele sunt de prisos, nu-i aşa? Nu fiindcă ne mai bântuie - şi azi - măreţia spectaculară a Serilor de Teatru Antic de la Histria (vezi foto), Mamaia, Constanţa şi Mangalia. Cosmicitatea mării şi fascinaţia, mereu vitală, a vestigiilor, falezelor şi plajelor noastre reprezintă o «miză» estivală aducătoare de... câştig. Din toate punctele de vedere.“
Textul face parte din antologia teatrală „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“ , disponibilă în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
Despre Carmen Chihaia
Carmen Chihaia s-a afirmat, de-a lungul câtorva decenii de carieră, în calitate de critic de teatru şi jurnalist. Membră a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Secţia Română, şi a Uniunii Teatrale din România. Este cunoscută în special pentru cronicile de spectacol publicate în revista „Teatrul“. Puteţi parcurge câteva numere ale acestei publicaţii, din anii 1974-1975, accesând Fondul documentar Dobrogea de ieri şi de azi .#citeştemaideparte
#memoriateatruluiconstănţean
#Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii
#Autoare - Anaid Tavitian, Georgeta Mărtoiu
Dacă în urmă cu 119 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ VIRTUALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“ .
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA DE CONSTANȚA (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA DE CONSTANŢA sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.
Citeşte şi:
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Dr. Romeo Profit. Cu gândul şi cu fapta la un semicentenar (galerie foto)
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii 1951. Constanţa sovietică şi înfiinţarea Teatrului Dramatic (galerie foto)
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ileana Berlogea. Din cutia amintirilor (galerie foto)
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Seri de teatru antic
#RespectTeatru #CiteşteDobrogea #Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii Prof. univ. dr. Ion Coja. Un Teatru Naţional la Constanţa?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii