#DobrogeaDigitală La mulţi ani, Lică Gherghilescu!
Născut pe 7 martie 1961 la Topraisar, în judeţul Constanţa, actorul Lică Gherghilescu se află de aproape două decenii la conducerea instituţiei pe care a înfiinţat-o, în 2003, pornind de la secţia de păpuşi a Teatrului „Ovidius”.
A fost pasionat de teatru încă din copilărie şi, aşa cum era firesc, s-a îndreptat către Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică, unde a studiat la clasa maestrului Dem Rădulescu.
În volumul semnat de Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian, „Thalia Ex Ponto. La cumpăna de milenii”, disponibil în Biblioteca Digitală ZIUA de Constanţa, lui Lică Gherghilescu îi sunt evocate inteligenţa scenică, umorul şi calităţile muzicale:
„Lică Gherghilescu, constănţean revenit în cetate după absolvirea I.A.T.C.-ului, a avut şansa de a debuta (februarie '86), într-o piesă de mare frumuseţe - Aceşti îngeri trişti de D.R. Popescu, în regia uneia dintre marile speranţe ale regiei româneşti, Dominic Dembinski şi având ca parteneră o excepţională şi mai experimentată actriţă - Nina Udrescu. Plecând de la ideea pe care s-a fundamentat spectacolul, aparent simplu formulată de Dominic, anume că «individul este o risipire în alţii şi în acelaşi timp un receptacol al celorlalţi», înzestrat cu talent şi o mare inteligenţă scenică, Lică a compus profilul în mişcare al unui tânăr al zilelor noastre, neliniştit şi dramatic căutător al sinelui în cenuşiul vieţii cotidiene. Un «tânăr furios» al spaţiului acesta, purtându-i, inconfundabilă, sigla, dar cu largi şi tulburătoare ecouri ...
DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF!
Pe aceeaşi linie, a investiţiei de multă gândire în rol, şi-a compus Lică şi personajul Lelio, mincinosul lui Goldoni, transferat de regizor, din lumea goldoniană în aceea a arhetipurilor secolului XX. Minciuna, devenită un joc, era scoasă de sub obrocul vinovăţiei şi practicată de Lelio (şi el un «inadaptabil tânăr furios») ca o corecţie aplicată unei lumi perverse. Dar uneori, personajul, parcă obosit de atâta joc, se stabilea în altă zonă a temporalităţii, trăind întâmplări ale piesei ca pe un soi de «amintiri din viitor». În spectacol deci, timpul circula în ambele sensuri şi actorul a trebuit să facă faţă acestui lucru foarte greu de realizat (şi destul de greu de înţeles de către spectatori). O experienţă cu totul diferită de aceasta a făcut Lică în musicalul Sânziana şi Pepelea, unde l-a jucat- nici mai mult nici mai puţin - decât pe fiorosul Zmeu al zmeilor.
Se înţelege că, scund de statură fiind şi cu faţă de copil mereu zâmbitor, era solicitat să realizeze prin acest contre-emploi, un mare efect comic, ceea ce s-a şi întâmplat. Am povestit pe larg, în alt capitol, în ce fel a fost creat irezistibilul personaj, în tandem cu un alt actor, C. Duicu. Ceea ce vreau să subliniez, pe lângă marea inteligenţă scenică, sunt calităţile muzicale şi umorul nuanţat pe care îl practică Lică şi care atunci şi-au anunţat dimensiunile. După moartea lui Guţu, a intrat în rolul Grigore Pălciu (Piatra din casă), acceptând să păstreze pe bandă glasul fostului său coleg, atât de iubit, care astfel a mai răsunat o vreme ... Un fapt care ne-a tuşat pe toţi. Lică Gherghilescu - un actor special, care a jucat mult în ultimul deceniu al secolului trecut, dar care ne va face încă multe şi frumoase surprize.”
În cadrul evenimentului organizat de ZIUA de Constanţa în anul 2018, Incredibila memorie a teatrului constănţean, actorul şi directorul Lică Gherghilescu a fost distins cu medalia „Jean Ionescu“, placheta #RespectTeatru, iniţiată de Consiliul Judeţean Constanţa, şi scrisoarea de recunoştinţă a Primăriei Constanţa
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp