În cele peste trei decenii dedicate scenei, Lică Gherghilescu (născut pe 7 martie 1961) a adunat o sumă de roluri, cărora li se adaugă, în ultimii ani, şi vocaţia de dascăl, la Facultatea de Arte a Universităţii „Ovidius“.
Anul acesta, în luna februarie, s-au împlinit 15 ani de când directorul Gherghilescu a fondat Teatrul pentru copii şi tineret din Constanţa, astăzi „Căluţul de mare“, având ca structură de bază Secţia de Păpuşi a Teatrului „Ovidius“.
Pentru toate acestea, dar şi pentru multe altele, ZIUA de Constanţa, printr-un gest de aleasă preţuire, pe 12 iunie 2018, cu prilejul evenimentului „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, i-a acordat Medalia „Jean Ionescu“ împreună cu placheta #RespectTeatru, iniţiată de Consiliul Judeţean Constanţa, şi scrisoarea de recunoştinţă a Primăriei Constanţa.
„Lică Gherghilescu - un actor special, care a jucat mult în ultimul deceniu al secolului trecut, dar care ne va face încă multe şi frumoase surprize“, astfel îl descriu Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian, în cartea „Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, pe care o puteţi citi în format digital în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
„Lică Gherghilescu, constănţean revenit în cetate după absolvirea I.A.T.C.-ului, a avut şansa de a debuta (februarie '86), într-o piesă de mare frumuseţe - «Aceşti îngeri trişti» de D.R. Popescu, în regia uneia dintre marile speranţe ale regiei româneşti, Dominic Dembinski şi având ca parteneră o excepţională şi mai experimentată actriţă - Nina Udrescu.
Plecând de la ideea pe care s-a fundamentat spectacolul, aparent simplu formulată de Dominic, anume că «individul este o risipire în alţii şi în acelaşi timp un receptacol al celorlalţi», înzestrat.cu talent şi o mare inteligenţă scenică, Lică a compus profilul în mişcare al unui tânăr al zilelor noastre, neliniştit şi dramatic căutător al sinelui în cenuşiul vieţii cotidiene. Un «tânăr furios» al spaţiului acesta, purtându-i, inconfundabilă, sigla, dar cu largi şi tulburătoare ecouri ...
Pe aceeaşi linie, a investiţiei de multă gândire în rol, şi-a compus Lică şi personajul Lelio, mincinosul lui Goldani, transferat de regizor, din lumea goldoniană în aceea a arhetipurilor secolului XX. Minciuna, devenită un joc, era scoasă de sub obrocul vinovăţiei şi practicată de Lelio (şi el un «inadaptabil tânăr furios») ca o corecţie aplicată unei lumi perverse. Dar uneori, personajul, parcă obosit de atâta joc, se stabilea în altă zonă a temporalităţii, trăind întâmplări ale piesei ca pe un soi de «amintiri din viitor».
În spectacol deci, timpul circula în ambele sensuri şi actorul a trebuit să facă faţă acestui lucru foarte greu de realizat (şi destul de greu de înţeles de către spectatori). O experienţă cu totul diferită de aceasta a făcut Lică în musicalul «Sânziana şi Pepelea», unde l-a jucat - nici mai mult nici mai puţin - decât pe fiorosul Zmeu al zmeilor. Se înţelege că, scund de statură fiind şi cu faţă de copil mereu zâmbitor, era solicitat să realizeze prin acest contre-emploi, un mare efect comic, ceea ce s-a şi întâmplat. Am povestit pe larg, în alt capitol, în ce fel a fost creat irezistibilul personaj, în tandem cu un alt actor, C. Duicu. Ceea ce vreau să subliniez, pe lângă marea inteligenţă scenică, sunt calităţile muzicale şi umorul nuanţat pe care îl practică Lică şi care atunci şi-au anunţat dimensiunile.
După moartea lui Guţu, a intrat în rolul Grigore Pălciu («Piatra din casă»), acceptând să păstreze pe bandă glasul fostului său coleg, atât de iubit, care astfel a mai răsunat o vreme... Un fapt care ne-a tuşat pe toţi“, am citat din aceeaşi carte.
Citeşte şi:
Lică Gherghilescu, managerul Teatrului pentru Copii şi Tineret „Teatrul adevărat înseamnă pasiune, dăruire şi sacrificiu“
Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea Pe scena vieţii. Marii actori ai Constanţei (XXXVl) (galerie foto)
Mesajul aniversar al lui Lică Gherghilescu, directorul Teatrului pentru Copii şi Tineret „Căluţul de mare“
Galerie foto: