#DobrogeaDigitală – „Anuarul General al Dobrogei. Călăuza administrativă-comercială-industrială” Portul Constanța, în urmă cu un veac
Primul anuar al Dobrogei, apărut în 1925 și subintitulat „Călăuză administrativ-comercială-industrială”, reprezintă o radiografie a situației economice a provinciei transdunărene, aducându-ne cele mai diverse informații de interes general despre agricultură și tariful cerealelor, detalii despre instituții, bănci, firme comerciale sau întreprinderi industriale, așa cum funcționau ele în prima jumătate a veacului trecut.
Potrivit autorilor, volumul este „indispensabil oricărui om de afaceri, fie el străin sau român. Documentarea lui bogată, practica lui alcătuire, publicitatea lui serioasă, fac din acest anuar un sfătuitor luminat pentru comerciantul care vrea să-și dezvolte repede și sigur afacerile sale”.
Un capitol din lucrare este dedicat porturilor maritime dobrogene - Sulina, Cavarna, Balcic, Mangalia și, evident, Constanța. Despre cel mai important port românesc și dotările sale, așa cum se prezentau ele în anul 1925, am extras un fragment din care cităm mai jos:
„Portul Constanţa, vechiul Küstenge, a fost sub turci într'o stare de complectă decădere. Sub români, până la 1899 era un port mic care servea mai mult la importul cărbunelui şi a unora din mărfurile orientale.
Până la această dată nu exista decât un mic bazin cu un mic dig care nu proteja de ajuns portul de furia valurilor, iar ca instalaţie exista un mic cheu de lemn pentru vasele poştale şi vechile magazii de piatră ce mai se văd şi azi. La 1895 s'au început lucrărilor construirei actualului port, lucrări ce continuă încă. Până la 1916 s'au executat circa 3305 m. I. de diguri şi cheiuri cu 42 dane de acostare de 100-125 m.I.
Lungimea totală a cheiurilor este 6600 m.l., bazinele sunt bine adăpostite prin diguri de centură.
Suprafaţa bazinelor inclusiv a avantportului este de 74 ha. adâncimea lor este de 8 m. iar a acelui de petrol 9 m.
Platformele portului: a cheiurilor este de 24 ha., a silozurilor, staţiei de petrol şi liniilor ferate de 68 ha., şi suprafeţele rezervate 26 ha. în total 118 ha
DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF
Pentru export, Portul Constanța dispune de următoarele instalații:
A) Pentru cereale: 2 magazii cu silozuri şi o a treia cu zidăria gata, lipsindu-i maşinile şi instalaţiile.
Fiecare magazie are 255 celule sau silozuri de 100-140 tone fiecare. In silozuri se pot manipula următoarele feluri de cereale: grâu, secară, orz, ovăz şi porumb.
Operaţiunile silozurilor sunt: înmagazinarea, curăţirea de corpuri străine (condiţionarea), tăerea ţepei orzului şi predarea.
Fiecare din aceste operaţiuni poate fi făcută independent, cu un debit pentru fiecare din ele de 300 tone pe oră şi magazie. Cantitatea de cereale ce se poate preda prin elevatoarele unei magazii într'un vapor, în 8 ore de lucru, este 240 vagoane a 10 tone.
Pentru curăţirea cerealelor de pleavă şi praf, cum şi separarea din grăunţe a corpurilor streine, fiecare magazie este prevăzută cu şease grupe de maşini ciuruitoare-aspiratoare cu un debit de 150 tone pe oră.
Pentru tăerea ţepilor la orz, fiecare magazie mai dispune de alte şease maşini ciuruitoare-aspirătoare, din care cerealele sunt trimise în şease tăetoare de ţepi, cu un debit de 110 tone pe oră.
Pentru condiţionarea mai îngrijată a cerealelor, ele se trimit, după ce au fost curăţite şi ţepile tăiate, în alte maşini prevăzute cu criblori şi apoi cu triori, a căror debit total este de 55 tone pe oră.
B) Pentru exportul petrolului, Portul Constanţa dispune de o staţiune pentru primirea, depozitarea şi pomparea la vapoare a tuturor produselor fluide petrolifere. Staţiunea are azi în exploatare 27 rezervoare de câte 500 m.c., deci o capacitate totală de 100000 tone, iar în construcţie încă 10 rezervoare de câte 5000 tone şi 9 de câte 1270 m.c.
Se pot înmagazina deodată 5 trenuri, din care unul de benzină, unul de petrol rafinat şi altul de petrol distilat, cu un debit de 500 de tone pe oră fiecare şi 2 de păcură cu un debit de 150 tone fiecare. Se pot pompa în 5 vapoare deodată 4 produse diferite şi anume : benzină, petrol rafinat, petrol distilat, cu un debit de 160 tone pe oră fiecare şi păcură cu 100 tone pe oră.
Instalaţii pentru import
In afară de magazii şi hangare provizorii de lemn, portul nu are alte instalaţii pentru înlesnirea manipulaţiei mărfurilor de import. Lipsind macarale metalice, operaţiile de descărcare făcându-se cu macaralele vapoarelor şi cu braţele de hamali. Lipsesc asemeni antrepozitele.”
#citeşte mai departe în „Anuarul General al Dobrogei. Călăuza administrativă-comercială-industrială”
#„Anuarul General al Dobrogei. Călăuza administrativă-comercială-industrială”
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“.
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.
Sursa foto: Arhiva ZIUA de Constanța
Citește și:
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp