Avion prăbuşit peste aerogară (galerie foto)
Avion prăbuşit peste aerogară (galerie foto)
03 Feb, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
4431
Marime text
Ziua de 25 ianuarie 1982 era o zi însorită, fără nori şi fără precipitaţii care să împiedice zborul. O aeronavă aparţinând Tarom făcea exerciţii de aterizare şi decolare cu mai multe grupe de elevi. De regulă, în afara echipajului se mai aflau în avion 3-4 elevi care treceau pe rând în cabină, la comenzi.
Avionul tip AN-24 cu însemnele YR-BMD trecuse de staţia radiofar îndepărtată (RFI) aflată la 7 km de pragul pistei şi parcurgea procedura standard de aterizare. Echipajul era format din: comandant şi pilot instructor Nicolae Matei, copilot Constantin Panaite, mecanic de bord Gheorghe Marinescu şi radiotelegrafist Ion Oprea. Se mai aflau în avion şi trei elevi: Dan Teodorescu, Nicolae Daia şi Mihai Ilinescu.
Aflat la comanda aparatului de zbor, instructorul Matei nu a mai putut stăpâni avionul, care, din cauza unei defecţiuni tehnice la motorul stâng şi a flapsului blocat pe partea stângă (blocat la 30 de grade), şi-a schimbat brusc direcţia pe panta de aterizare. Matei a încercat să repornească motorul stâng, dar nu a reuşit.
Avionul AN-24 s-a prăbuşit în flăcări peste clădirea aeroportului, peste salonul oficial. Toţi cei aflaţi la bord au decedat. A fost un eveniment unic petrecut în aviaţia civilă de transport: un avion să se prăbuşească peste aerogară.
Avionul tip AN-24 cu însemnele YR-BMD trecuse de staţia radiofar îndepărtată (RFI) aflată la 7 km de pragul pistei şi parcurgea procedura standard de aterizare. Echipajul era format din: comandant şi pilot instructor Nicolae Matei, copilot Constantin Panaite, mecanic de bord Gheorghe Marinescu şi radiotelegrafist Ion Oprea. Se mai aflau în avion şi trei elevi: Dan Teodorescu, Nicolae Daia şi Mihai Ilinescu.
Aflat la comanda aparatului de zbor, instructorul Matei nu a mai putut stăpâni avionul, care, din cauza unei defecţiuni tehnice la motorul stâng şi a flapsului blocat pe partea stângă (blocat la 30 de grade), şi-a schimbat brusc direcţia pe panta de aterizare. Matei a încercat să repornească motorul stâng, dar nu a reuşit.
Avionul AN-24 s-a prăbuşit în flăcări peste clădirea aeroportului, peste salonul oficial. Toţi cei aflaţi la bord au decedat. A fost un eveniment unic petrecut în aviaţia civilă de transport: un avion să se prăbuşească peste aerogară.
Despre Nelu Enache
Capitan-comandorul (r) de aviatie Nelu Enache a copilarit in comuna Ciorasti, judetul Vrancea, iar după absolvirea Școlii generale a urmat cursurile Liceului militar „Ștefan cel Mare“ din Campulung Moldovenesc. În acest timp, a frecventat cenaclul literar din liceu şi a publicat versuri în revista literară „Orizont“. În perioada 1973-1976, Nelu Enache a urmat Şcoala Militară de Ofiţeri Activi de Aviaţie „Aurel Vlaicu“ din localitatea Boboc, judeţul Buzău. În anul 1976, a fost repartizat la Unitatea Militară 02010 Tuzla, care era cantonată pe Aerodromul Mihail Kogălniceanu sub denumirea de Escadrila 141 Elicoptere. Aici a deţinut, până în anul 1983, funcţia de conducător de zbor pe Platforma de foraj marin „Gloria“. După anul 1983 a fost mutat la Regimentul 57 Aviaţia de Vânătoare Mihail Kogălniceanu, pe funcţia de ofiţer navigator Escadrila a doua MIG 23. Munca şi talentul său în arta scrisului au fost răsplătite la Concursul Naţional de Poezie din 1979, unde a obţinut locul I. În anul 2002, a devenit ofiţer în rezervă cu gradul de căpitan comandor. În prezent, activează în Asociaţia APRIA, filiala Constanţa, care se ocupă de promovarea istoriei aeronauticii.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii