ZIUA de Constanţa, printr-un gest de aleasă preţuire, a decis să organizeze pe 12 iunie 2018 un eveniment sugestiv intitulat „Incredibila memorie a teatrului constănţean“, prilej de reîntâlnire pentru generaţiile de aur ale scenei constănţene.
Totodată, a acordat 62 de medalii, printre laureaţi numărându-se şi regizorul tehnic
Nicolae Gheorghiu (născut pe 10 noiembrie 1937), căruia i s-a acordat Medalia „Jean Ionescu“ împreună cu placheta #RespectTeatru, iniţiată de Consiliul Judeţean Constanţa, dar şi scrisoarea de recunoştinţă a Primăriei Constanţa.
Despre activitatea lui Nicolae Gheorghiu am putut afla mai multe în cartea scrisă de
Anaid Tavitian - „
Metamorfoza unui vis“, pe care o puteţi găsi, în varianta digitală, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa.
Iată un fragment care sperăm să vă trimită spre o lectură mai aprofundată:
„Regizorii tehnici răspund nu doar de calitatea artistică, tehnică şi administrativă a spectacolului, ci şi de integritatea corporală a numeroşilor participanţi la spectacol, de disciplina şi liniştea perfectă în care aceştia trebuie să lucreze. Teatrul de Păpuşi Constanţa a avut mulţi ani în persoana lui Nicolae Gheorghiu, unul dintre cei mai buni regizori tehnici din ţară. Având experienţa lucrului la scenă, în echipă (a fost la început sunetist la Teatrul Dramatic Constanţa) şi-a îndeplinit profesia cu precizie tehnică şi pasiune. În caietul său de regie tehnică avea notate până în cele mai mici amănunte mişcarea actorilor, modul de montare a decorurilor şi luminilor, astfel încât şi după zeci de reprezentaţii spectacolul rămânea aşa cum fusese gândit şi realizat de regizor şi scenograf.
Ani de zile, tonul vocii sale, calm şi politicos, anunţând la difuzor începerea spectacolului sau intrarea actorilor în scenă, a contat enorm în momentele de concentrare care precedau o premieră sau un spectacol, jucat la sediu, în turneu sau festivaluri. Când intrai în culise, primul pe care îl vedeai era regizorul Nicolae Gheorghiu aşezat la măsuţa sa. Eu una, găseam întotdeauna, când aveam nevoie, în dulapul lui din teatru, textele pieselor din repertoriul curent, sau mai ales, celor de la începuturile teatrului, toate păstrate cu multă grijă“.
Despre acelaşi apreciat regizor tehnic am mai găsit câteva informaţii şi în lucrarea „
Thalia Ex Ponto. La cumpănă de milenii“, autori Georgeta Mărtoiu şi Anaid Tavitian, pe care, de asemenea, o găsiţi digitalizată în Biblioteca Virtuală.
„N-aş vrea să mai reiau apologia regizorului tehnic. Dar am să spun că zeci de ani, Teatrul de păpuşi a avut în persoana lui Nicolae Gheorghiu unul foarte bun, încărcat cu obligaţii în plus faţă de cei de la Teatrul Dramatic. Este un bătrân «şobolan» de teatru, care cunoaşte toate meseriile scenei, pe care, la nevoie, chiar le-ar putea exercita“.
Citeşte şi:
#RespectTeatru Au construit din iubire, iar ZIUA de Constanţa le-a oferit... nemurire. Digitalizarea celor şapte cărţi despre comunitatea teatrală constănţeană a provocat un proiect unic în România (galerie foto)
#citeșteDobrogea #memoriateatruluiconstănțean Șapte titluri esențiale pentru teatrul constănțean
Galerie foto: