Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:25 30 08 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Istoria Dobrogei - Bibliografie Philostorgios (sec. IV-V) - „Istoria bisericească”

ro

30 Aug, 2024 17:00 215 Marime text
Exponate istorice

Philostorgios s-a născut în 368 în localitatea Barissos din provincia Capadocia Secunda (Asia Mică), fiind fiul eunomianului(radical al ereziei creștine ariene) Carterios. El a locuit la Constantinopol, unde a murit după 425. Philostorgios a scris o „Istorie bisericească”în două părți, fiecare parte cuprinzând câte 6 cărți. Lucrarea se întinde de la începutul arianismului (anul 300) pânăîn 423 și a folosit ca sursă istoria lui Eunapios. Din scrierea lui Philostorgioss-a transmis până în zilele rezumatul redactat de patriarhul Photiosal Constantinopolului (sec. X) (Biblioteca, 40), care considera că avea ca scop promovarea arianismului (episcopul Arie a fost condamnat de Primul Conciliu Ecumenic al Bisericii Creștine din 325 de la Niceea). (ed. H. Mihăescu & Gh. Ștefan)
 
Autorul confundă pe goții germanici cu geții și sciții iranieni, care au fost precursorii goților la nord de Dunăre: „II, 5. [Philostorgios – nota editorilor români] spune căîn timpul acesta Urtilas, unul din sciții de dincolo de Istru (pe care cei vechi ii numeau geți, iar cei de acum ii numesc goți), a trecut în teritoriul roman o mare mulțime de oameni, izgoniți din lăcașurile părintești din cauza credinței lor. Neamul acesta a trecut la creștinism în chipul următor. Pe când domneau Valerianusși Gallienus [253-259], o mare parte din sciții de dincolo de Istru au trecut in teritoriul romanilorși au pustiit prin incursiunile lor o bună parte din teritoriul Europei. (...) Acești prizonieri și oameni cucernici, trăind împreună cu barbarii, au convertit mulți din ei la adevărata credințăși i-au convins săîmbrățișeze religia în locul credinței păgâne. (...) Deci acest Urfilas a fost conducătorul emigrării acestor oameni cucernici, fiind orânduit primul lor episcop; el a fost pus episcop în felul acesta. Fiind trimis de conducătorul neamului gotic în timpul lui Constantin [I cel Mare, împărat 306-337] în delegație împreună cu alții (căci și neamurile barbare din această. parte ascultau de împărat), fu hirotonit de Eusebius și de episcopii care erau împreună cu el ca episcop al creștinilor din țara getică. El avea grija și de celelalte treburi ale lor și făcând litere proprii pentru ei, a tradus în limba lor toatăScriptura, afară de cărțile regilor, pentru că ele cuprind istoria războaielor, iar neamul acesta este războinic și e nevoie mai de grabă de o înfrânare a pornirii lor spre războaie și nu de un imbold către acestea. Aceste cărți au puterea de a da un imbold, fiindcă sunt socotite sfinte și formează sufletele credincioșilor pentru adorarea lui Dumnezeu. Împăratul a așezat în părțile Moesiei aceasta mulțime de transfugi, care cum a vrut; (...).”
 


Enciclopedia bizantinăSuidas(sec. X) critică erezia ariană lui Philostorgios: „„VII, 6 a Suidas la cuvântul Leontios: Leontios, episcop al Tripolis-ului din Lidia [Asia Mică], moesian de neam, din cei care locuiesc lângăIstru și pe care Homer îi numește anhimahi[care lupta de aproape – n. e. r.]. Pe acest Leontiosîl face tovarăș smintitul de Philostorgiosîn cartea a șaptea a Istoriei sale, ca devotat, ca și el, al nebuniei sale ariene.”
 
Istoricul arian evocă înfrângerea goților de către huni la nord de Dunăre, refugierea învinșilor în provinciile sud-dunărene ale Imperiului Roman și conflictul victorios al acstora cu împăratul Valens (364-378): „IX, 17. Când hunii au pornit cu război împotriva sciților de peste Istru, aceștia au fost alungați din locurile lor și au trecut în teritoriul romanilor ca prieteni. (...) Trecând [în teritoriul roman – n. e. r.], după ce s-au purtat la început cum se cuvine față de romani, sciții s-au dedat la jafuri; pe urmă au pornit un război fără să-l declare. (...) După ce [Valens]a venit la Constantinopol, a mers în Tracia. Când a dat lupta cu barbarii și a pierdut mulți oameni, a fugit din toate puterile. (...) Așa a murit Valens, pierzând totodată cea mai mare și cea mai puternica parte a imperiului roman. Barbarii au prădat fără teamă Tracia, conduși de Fritigern. (...)”
 
Scriitorul eretic menționează exilarea lui Eunomiosde către împăratul roman la Halmyris/Murighiol: „X, 6. Aflând că unii din slujitorii dormitorului său urmau învățătura lui Eunomios, împăratul Teodosius[I cel Mare, 378-395] îi alungă din palat. Cât privește pe Eunomios, trimise oameni să-lridice cât mai degrabă din Chalcedonși porunci să fie surghiunit la Halmyris. Acesta este un loc al Mysiei[Moesiei] din Europa situat în ținutul Istrului. Dar Halmyris fu luat de barbari, care trecurăIstrul, când acesta îngheță.”
 
Autorul amintește invazia hunilorla sud de Dunăre:„XI, 8. [Philostorgios] spune că hunii ocupaseră mai întâi o mare parte din Sciția de peste Istruși o distruseră, pe urmă au trecut fluviul când a înghețat și au năvălit în teritoriul roman. După ce s-au răspândit prin toatăTracia, au prădat întreaga Europă... Descurajându-se, Gainas fuge în părțile de sus aleTraciei. Nu după mult timp niște huni 1-au atacat și 1-au omorât.”
Împăratul reformator Dioclețian (284-305) a reorganizat imperiul din punct de vedere administrativ, reîmpărțindu-l în 4 prefecturi, 12 dioceze și 101 provincii, noua provincie Scythia Minor (Dobrogea) făcând parte din dioceza Tracia.
 
Bibliografie
Philostorgius, Kirchengeschichte, herausgegeben von Dr. Joseph Bidez, Leipzig, 1913. (Die griechischenchristlichenSchriftstellerderersten drei Jahrhunderte).
Haralambie Mihăescu & Gheorghe Ștefan (redactori responsabili) / ACADEMIA DE STUDII SOCIAL POLITICE - INSTITUTUL DE ARHEOLOGIE – INSTITUTUL DE STUDII SUD-EST EUROPENE, Izvoarele istoriei României, vol. II. De la anul 300 până la anul 1000, Ed. Academiei R. S. R., București, 1970.(XXXI. Philostorgios)
 
Sursa foto: ZIUA de Constanța - Exponate Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța 


Despre Marius Teja
 
Marius Virgil Teja s-a născut în judeţulConstanţa, în anul 1969. A absolvit Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureştişi are un master în RelaţiiInternaţionale, absolvit la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. A fost profesor de Istorie şi Cultură Civică, muzeograf, voluntar afterschool, iar din 2020 editează blogul „Națiunea Armână“.
 

Citește și:

Istoria Dobrogei - Bibliografie – Orosius (sec. IV-V) – „Istorie împotriva păgânilor în șapte cărți” Cărțile V, VI, VII


Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari