Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
01:05 24 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean De la jocurile cu umbre la „Peştişorul de aur“, spectacolul inaugural al Teatrului de Păpuşi constănţean

ro

24 May, 2018 00:00 4252 Marime text
În teatrele ce au existat cu certitudine la Histria, Callatis sau la Tomis, romanii sau vechii greci au dat viață multora dintre mimurile sau atellanele lor prin intermediul păpuşilor improvizate, cu capetele înfipte în vârful beţelor.
 
Există, de asemenea, posibilitatea ca pe parcursul evului mediu, tradiționalul Karagöz să fi poposit adesea prin târgurile dobrogene, după cum tot astfel, jocurile tradiționale ale lăzilor cu păpuși să fi ajuns prin satele locuite de romani din moși-strămoși.
 
În primele decenii ale secolului nostru, prin vechile cafenele turcești din Medgidia se mai păstrau încă jocurile cu umbre și păpuși ale lui Karagöz. Iar prin școli sau bâlciuri, vechii păpușari colindau, bucurând pe cei mari și pe cei mici cu Isprăvile lui Vasilache și Marioara în veșnicele lor dispute, în care se implicau și Popa, Jandarmul sau Dracul.
 
Din 1910, când Al. Davila inaugura stagiunile teatrale estivale ale Cazinoului din Constanța, pe afișul spectacolelor s-au inclus, pentru multe veri în șir, reprezentații păpușărești, date de trupe anume aduse de la Teatrul „Grande Guignol” din Paris, după cum mai apoi, în deceniile al III-lea și al IV-lea, au mai trecut în turnee trupe de păpuși sau marionete ce funcționau în capitală.
 

Claudiu Cristescu, fondatorul trupei

Cam pe la jumătatea secolului nostru, încep să se statornicească și colectivele teatrale de păpuși și marionete subvenționate de stat. Sub oblăduirea Casei de Cultură a Sindicatelor, ia ființă și la Constanța o formațiune de amatori, care începe să prezinte o serie de spectacole publice.

Frumoasa poveste a Teatrului de Păpuşi Constanta - secţie a Teatrului de Stat Constanţa, a început într-o zi de iarnă. Actul de naştere - afişul inaugural - este datat 14 decembrie 1956. În ziua aceea, în faţa unui public entuziast, Teatrul de Păpuşi Constanţa a prezentat prima sa premieră: un spectacol compus din „Peştişorul de aur“, dramatizare de Romulus Alexandrescu, după Puşkin, şi „Prima lecţie“ de Ana Ioniţă şi Gabriel Teodorescu. Regia spectacolului aparţinea lui Claudiu Cristescu, care realizase şi decorurile, iar creatorii păpuşilor erau Lucia Trotonghi şi Cristescu. Actorii păpuşari - de fapt prima trupă (căreia peste ani avea să i se alăture şi alţi actori păpuşari) - care animau eroii povestirilor erau: Justin Defta, Mioara Jean, Georgeta Nicolau, Elena Moţoc, Georgeta Radu, Constanţa Popescu, Traian Popescu, Mia Prodan, Ichim Gheorghe.
 
„Atât basmul care condamna lăcomia, scoţând în evidenţă dreapta răsplătire a cinstei şi cumpătării, cât şi piesa scurtă, vioaie, hazlie şi cu învăţăminte simple şi clare pentru cei mici, s-au bucurat de bună primire, depăşind suta de reprezentaţii“, descria dr. Romeo Profit, secretar literar, spectacolul inagural.
 
Primele spectacole ale Teatrului de Păpuşi Constanţa au fost prezentate - până în 1959, când se mută în „casă nouă“, pe strada Karatzali - publicului său într-o sală amenajată de înşişi păpuşarii constănţeni, la foaierul de la balconul Teatrului Dramatic (astăzi Teatrul „Oleg Danovski“).
 
Timp de zece ani, spectacolele Teatrului de Păpuşi Constanţa au fost create de Claudiu Cristescu, fondator şi animator al acestei trupe: inteligent, intuitiv, bun cunoscător al tuturor compartimentelor teatrului, cu o putere de muncă neobişnuită, cerea tuturor celor care lucrau în teatru, pentru crearea unui spectacol, să se implice total în ceea ce fac. Şi reuşise acest lucru: o totală implicare, o implicare sensibilă a întregii echipe la actul artistic.
 

Ascensiunea colectivului de actori-magicieni

Era o atmosferă specială. După orele de repetiţii, actorii-magicieni exersau singuri în faţa oglinzii, iar împreună cu partenerul de scenă - păpuşa - căutau şi descopereau noi mişcări, noi tehnici, noi sensuri.
 
„Ca un fir de aur, ca un arc peste timp, prin spectacolele sale, unele dintre ele în premieră pe ţară sau absolută, prin valoroasa sa trupă, prin cele XV ediţii ale Festivalului Internaţional «Săptămâna Teatrelor de Păpuşi», prin colocviile teoretice ce însoţeau acest festival, prin colaborarea cu mari regizori, scenografi şi muzicieni, Teatrul de Păpuşi Constanţa a continuat şirul tradiţional al evenimentelor găzduite de acest lăcaş de cultură care este Teatrul «Elpis».

Această sală păstrează, de asemenea, între pereţii ei, ecoul aplauzelor şi glasurilor entuziaste a zeci de generaţii de mici spectatori din oraşul şi judeţul Constanta sau veniţi anume din ţară, să vadă un spectacol al Teatrului de Păpuşi Constanţa.

 
Sunt peste 40 de ani de când aici, acei oameni minunaţi şi păpuşile lor fermecate, care sunt păpuşarii constănţeni, au desfătat cu arta lor - iradiind frumuseţe şi cunoaştere - zeci de mii de spectatori“, consemna, în 2001, Anaid Tavitian, secretar literar artistic, în lucrarea „Thalia Ex-Ponto“.
 
Începând cu anul 2000, actorul Lică Gherghilescu devine şef de secţie şi director artistic al Teatrului „Ovidius“. În 2003, pe structura secţiei de păpuşi a luat naştere Teatrul pentru Copii şi Tineret, având ca principal obiectiv lărgirea paletei repertoriale de spectacole şi implicit a segmentului de public căruia se adresează.
 
Astfel, pe lângă spectacole de păpuşi, apar în repertoriul teatrului spectacole de actori, cu marionete, spectacole de dans, de mişcare, de pantomimă, ce se adresează unui public divers, de la copii la tineri şi chiar la… bunici.

Concomitent cu înfiinţarea Teatrului pentru Copii şi Tineret a avut loc şi schimbul de generaţii. Actorii generaţiei de aur s-au retras discret la pensie, lăsând locul tinerei generaţii.
 
Sursă text: www.teatruldelamare.ro şi „Thalia Ex-Ponto“, autori Anaid Tavitian şi Georgeta Mărtoiu.
 
Citeşte şi:

Constanţa de odinioară Teatrul şi filmul lui Tranulis (galerie foto)

 
#citeşteDobrogea #memoriateatruluiconstănţean Teatrul „Elpis“, povestea celei mai vechi clădiri de teatru din Constanţa

#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstãntean Zbuciumata istorie a Teatrului „Fantasio“ se identificã cu destinul lui Demostene Tranulis

#CitesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean Istoria preschimbării fostului Teatru de Stat în actualul Teatru Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski"
 
#citesteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Spectacolul inaugural al Teatrului de Stat - „O scrisoare pierdută“, de I. L. Caragiale (1951)
 
#CiteşteDobrogea #memoriateatruluiconstantean: Primul spectacol profesionist de estradă - „Escală la Constanța“

 
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari