#DobrogeaAcademică „Mediocritate și excelență“ (I) - „S-a demonstrat până astăzi că nu există voință politică în vederea găsirii de soluții care să prevadă redresarea României“
În urmă cu 20 ani, profesorul Petre T. Frangopol se lansa într-o publicistică dură, fără menajamente, publicând în suplimentul de sâmbătă „Aldine” al cotidianului „România Liberă” o serie de articole-manifest care aveau mai apoi să fie adunate între coperțile seriei de cărți sugestiv intitulată „Mediocritate și excelență. O radiografie a științei și a învățământului din România”.
Primul volum, apărut la Editura „Albatros” București și prefațat de prof. univ. dr. Ing. Gheorghe Boldur-Lățescu (19 mai 1929, Botoșani, creatorul școlii românești de cercetare operațională), se deschide cu o confesiune de credință a autorului:
„Martor din interior al dezvoltării cercetării românești (din 1956 până astăzi), am considerat drept o datorie morală să-mi exprim opinia asupra ansamblului școlii și cercetării românești din această perioadă”.
Conținutul primului volum, structurat pe opt capitole, adună articolele pe care le-a publicat autorul în intervalul ianuarie 1999 - martie 2002. În capitolul I, intitulat „Școala românească”, după ce analizează reformele unor magiștrii precum Spiru Haret și Constantin Angelescu ori Ilie G. Murgulescu, autorul se întreabă ce fel de reformă se dorește pentru secolul XXI.
Referindu-se la numeroșii miniștri care s-au perindat în fotoliul de la Educație, acad. Petre Frangopol susține:
„Acești miniștri, împreună cu o parte importantă a corpului didactic, nu numai că nu și-au îndeplinit cu destulă competență obligațiile profesionale față de ȚARĂ, dar au dovedit și o lipsă elementară de adaptare permanentă a învățământului la schimbările rapide și continue ale societății.
Am ajuns la situația incredibilă să ne prefacem că facem școală, că se face reformă, când realitatea detaliilor la nivelul școlii demonstrează contrariul. Banul public alocat învățământului este cheltuit - și nu de puține ori risipit - fără a exista tot public un control, o evaluare a calității școlii românești, care să fie cunoscută de către toți contribuabilii.
Trebuie să se înțeleagă odată pentru totdeauna că o reformă a învățământului - am mai afirmat-o - este o sarcină herculeană, care trebuia începută.
Ea poate să dureze 10-15 ani, dar nu se poate face cu oricine și oricum. În afara investițiilor - element fundamental - , fără învățători, profesori și universitari de calitate, cu suflet și dragoste, cu o moralitate față de meseria și elevii lor, această reformă «acum», începută în 1998 de actuala echipă a MEN, poate să însemne de acum un mare zero!”.
Analizând în continuare extrem de veridic, pe baza unor statistici chiar internaționale și a unor documente „probatorii”, prof. Frangopol disecă starea de fapt a cercetării românești, concluzionând:
„În general, în lumea specialiștilor există o părere quasi-unanimă, bazată pe experiența ultimilor zece ani: oricâte sugestii punctuale s-au dat și s-ar da clasei politice românești, s-a demonstrat până astăzi că nu există voință politică în vederea găsirii de soluții care să prevadă redresarea României în viitorii 10 - 15 ani. Aceasta este o consecință a crizei prin care trecem, extrem de periculoasă, care înseamnă practic condamnarea României la o tranziție de încă 15-20 de ani.
Consecința: sărăcirea țării noastre, în cel mai fericit caz, fiindcă așa cum arată declarațiile politice ale ultimelor săptămâni, sistemul actual dirijisto-socialist de planificare statal de dragul evitării convulsiilor sociale trebuie să mai fie păsuit puțin ...
România va reveni din nou la zero, adică la începutul industrializării ei ca la sfârșit de secol XIX, când construcția unei mori era un mare progres industrial, cu condițiile de viață ale populației binecunoscute... Va începe un nou ciclu de industrializare la sfârșit de secol XX, plecând de la statutul de colonie tehnologică la care va fi adusă România de politicienii zilelor noastre”.
Și am putea continua cu astfel de citate-manifest, pentru că volumul abundă în astfel de tăioase adevăruri, de aceea vă invităm să parcurgeți „Mediocritate și excelență” volumul I, în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanța.
În continuarea acţiunilor publicistice asumate, cotidianul ZIUA de Constanţa lansează proiectul #DobrogeaAcademică - moment-reper pentru conectarea comunităţii dobrogene la cel mai înalt for al intelectualităţii româneşti: Academia Română. Prin intermediul acestui proiect, la propunerea comunităţii tomitane, academicienii dobrogeni Petre T. Frangopol (membru de onoare al Academiei Române) şi Marian-Traian Gomoiu (membru titular al Academiei Române) vor primi titlul de Cetăţean de Onoare al municipiului Constanţa, în cadrul unei şedinţe festive ce va avea loc miercuri, 10 iulie, în sala Coriolan a Colegiului Naţional „Mircea cel Bătrân”.
Citeşte şi:
Despre proiectul #DobrogeaAcademică
#DobrogeaAcademică Personalităţi din administraţie, cultură, culte şi învăţământ salută decernarea titlului de Cetăţean de Onoare academicienilor dobrogeni Petre T. Frangopol şi Marian-Traian Gomoiu (galerie foto)
Cuvinte presărate cu onoare şi respect. Mesajele iniţiatorilor proiectului #DobrogeaAcademică, lansat de ZIUA de Constanţa (galerie foto)
Proiectul #DobrogeaAcademică, iniţiat de ZIUA de Constanţa Moment-reper al conectării comunităţii dobrogene la cel mai înalt for al intelectualităţii româneşti
Colegiul „Mircea cel Bătrân“, din perspectiva directorului său / Anuare vechi ale liceului
#DobrogeaAcademică Interviu cu prof. dr. Vasile Nicoară - „Liceul «Mircea cel Bătrân» era declarat, în perioada interbelică, drept universitatea Constanței“
#DobrogeaAcademică Anuarele Liceului „Mircea cel Bătrân“, de astăzi, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa
Despre „Mediocritate şi excelenţă“ – Petre T. Frangopol
#DobrogeaAcademică Integrala „Mediocritate și excelență“, scrisă de academicianul constănțean Petre T. Frangopol, de astăzi, în Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanța
Despre Marian-Traian Gomoiu
#DobrogeaAcademică Dr. Dumitru Murariu - „Academicianul Marian-Traian Gomoiu a contribuit la creşterea prestigiului României în Europa şi în lume“ (document)
#DobrogeaAcademică Cine este academicianul constănțean Marian-Traian Gomoiu. Biografia celui mai activ cercetător al Mării Negre
Despre Petre T. Frangopol
#DobrogeaAcademică Acad. Victor Voicu - „Petre Frangopol este un om, o voință, un caracter care nu ațipește pe orbită“ (document)
#DobrogeaAcademică Cine este academicianul constănțean Petre T. Frangopol. Biografia unui simbol al luptei împotriva mediocrității din societatea românească
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp