Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
04:35 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeșteDobrogea Structura profesională a populației din zona centrală a Dobrogei în anul 1953

ro

25 Jul, 2023 18:00 3178 Marime text

În anul 1953, dată la care se stopau lucrările la Canalul Dunăre - Marea Neagră, odată cu decesul lui Stalin, situația socio-profesională a populației din zona mediană a Dobrogei era diversă. 
 
În ceea ce priveşte categoriile sociale în perioada 1948-1952, având la bază recensământul din 1948 şi populaţia naturală la 1 ianuarie 1953, în raionul Medgidia, putem constata:
                                                                                                                     
 
Localitatea Membrii G.A.C. Ţărani săraci Ţărani mijlocii Chiaburi Muncitori şi funcţionari Meşteşugari cooperatori şi necooperatori/alte grupe de populaţie
Basarabi 622 683 371 65 558 -
Castelu 1254 199 1041 291 207 204
Cochirleni 161 329 2076 188 36 37
Corbu 924 536 1444 151 39 -
Ciocârlia 1177 211 491 117 52 49
Grădina 974 144 165 17 8 5
Gura Dobrogei 254 196 252 105 6 2
Mihail Kogălniceanu 320 385 1738 137 395 89
Mircea Vodă 942 423 650 187 80 146
Năvodari - 340 316 41 107 37
Nicolae Bălcescu 1158 230 397 451 98 93
Ovidiu 154 323 540 201 389 273
Peştera 439 1085 1080 664 118 89
Poarta Albă 489 278 320 216 203 71
Rasova - 1102 1175 223 167 93
Saligny 299 247 674 161 444 136
Seimeni 437 655 1570 51 268 47
Sibioara 495 81 644 74 35 -
Siliştea 1257 197 599 208 148 101
Târguşor 871 117 202 184 51 59
Valu lui Traian 572 768 1135 100 121 7
Valea Neagră - 558 763 42 118 67
Total 12 799 9087 11 603 3874 3643 1644
 
După cum se poate observa,  se constată o creştere  a numărului membrilor G.A.C., semn că procesul colectivizării era în plin avânt, dar în acelaşi timp se constată o scădere a numărului chiaburilor (ţărani înstăriţi). De altfel, mulţi dintre aceştia vor ajunge să lucreze la Canal, forţaţi de regimul politic comunist. Și aici au existat nenumărate abuzuri, fiind trimiși forțat, la lucrările canalului. Unii dintre ei au murit în condiții suspecte.

Marile schimbări care au avut loc în economia oraşului Medgidia şi ritmurile înalte de dezvoltare a ramurilor industriei au determinat mutaţii esenţiale în structura socială şi economică a populaţiei localităţii, dar și a altor localități aflate în arealul Canalului.



La recensământul din 15 martie 1966, populaţia activă era de 11.431 locuitori, reprezentând 40,85% din totalul populaţiei oraşului. În industria oraşului era angrenată 42,1% din totalul populaţiei active, reprezentând un număr de 4.817 persoane.

Putem conchide prina spune că afluxul migratoriu al populației în perioada construcției canalului a devenit permanent, muncitorii devenind stabili în aceste localități, un rol important revenind componentei economice și a industriei centralizate din perioada regimului comunist.
 
 
Sursa bibliografică:
 
S.J.A.N.C., Fond Sfatul Popular Raional Medgidia, Dosar 7/1953
 
 
Despre Adrian Ilie:
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „ Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
 
Citește și:
#citeșteDobrogea Proiect românesc de realizare a unui canal navigabil către Marea Neagră în perioada interbelică

 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari