Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
22:26 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Omagiu pentru teatrologul dobrogean, Romeo Profit, „eminenţa cenuşie“ a directorilor Teatrului de Stat

ro

15 Sep, 2021 00:00 2413 Marime text
 
  • În urmă cu 97 se năștea Romeo Profit, un reputat teatrolog dobrogean. 
Romeo Profit s-a născut pe 15 septembrie 1927, la Constanța. A fost absolvent al Facultăţii de Drept din Bucureşti, în 1957 şi al IATC – Secţia Teatrologie. Și-a luat doctoratul în filologie și a devenit director (şef de sectie) al Teatrului de Păpuşi din Constanţa, în perioada 1978- 1988. A fost şi secretar literar la Teatrul Dramatic din Constanţa a cărui secţie este Teatrul de Păpuşi, în acelați timp.

Teatrul a cunoscut succese atât pe plan național, cât și internațional pe vremea când era ghidat de Romeo Profit. I-a fost înmânat Marele Premiu la PIF - Zagreb pentru spectacolul Metamorfoze în regia lui Cristian Pepino, scenografia Eugenia Tărăşescu-Jianu, 7 premii pentru Copilul din stele (regia Geo Berechet) la acelaşi festival, precum şi peste 30 de premii la festivalurile naţionale.

Autorul Jean Badea, a realizat o schiță de portret a lui Romeo Profit, în cartea sa „Dulcea povară“, care se poate descărca gratuit din biblioteca digitală ZIUA de Constanța.
 
„Prieten apropiat al lui Jean Ionescu, a intrat în Teatrul de Stat Constanţa încă din anul înfiinţării acestuia, 1951, ca actor provenit din colectivele de amatori ale oraşului. Puţini dintre cei care l-au cunoscut în funcţia de secretar literar al teatrului, cu studii de specialitate şi doctorat în teatrologie, şi-l pot imagina interpretând roluri de plan secund (Un fecior în O scrisoare pierdută, spectacolul inaugural, Soldatul 5 din Vocea Americii, Poştaşul din Casa cu storurile trase, Santinela 1 din Haina nevăzută sau Reporterul din Drumul soarelui). Nu numai rolurile erau minore, ci şi cele mai multe dintre cele 15 piese de teatru în care Romeo Profit a fost distribuit până în anul 1955, când s-a hotărât să se retragă de pe scenă, dar nu şi din instituţie.

Ca secretar literar, a fost „eminenţa cenuşie“ a directorilor care s-au succedat vreme de 30 de ani, încercând şi de multe ori reuşind să strecoare în grila repertorială impusă de la centru texte de valoare din dramaturgia românească şi universală (Titanic Vals, Slugă la doi stăpâni, Bolnavul închipuit, Profesiunea doamnei Warren, Intrigă şi iubire, Omul cu mârţoaga, Vlaicu Vodă, Cum vă place, Trei surori, Don Carlos, Femeia îndărătnică, Anna Christie, Henric al IV-Zea, Femeia Mării, Azilul de noapte, Diavolul la Boston, Noaptea Iguanei ş.a.). Era vremea compromisurilor, a dictatului ideologiei comuniste, care făurise din instituţiile teatrale instrumente docile de propagandă. Ca să supravieţuieşti, îţi trebuia răbdare, tact şi diplomaţie. Iar Bebe Profit avea câte ceva, în părţile lor esenţiale, din toate aceste trăsături de caracter atât de necesare în timpuri de restrişte.

Fără a fi om de cafenea, ştia să întreţină cele mai cordiale relaţii cu autorii de teatru, cu regizorii şi scenografii reprezentativi, cu istoricii teatrali invitaţi să conferenţieze (Alex. Balaci, Ion Marin Sadoveanu, Petru Comarnescu ş.a.), cu cronicarii de teatru de la revistele culturale din capitală şi din principalele oraşe ale ţării. Tot el a iniţiat şi a participat la organizarea unor festivaluri teatrale la Constanţa ( de teatru antic, de teatru istoric, de teatru de păpuşi).

Între anii 1979 şi 1986 a condus Teatrul de Păpuşi, în anul 1988 s-a pensionat, în anul 2002, într-o lună, ianuarie, care „a secerat" multe vieţi de actori constănţeni, a plecat pe drumul veşniciei. În ultimii ani trăise într-o suferinţă nemeritată pentru un om dăruit cu un suflet atât de generos. Cei care l-au cunoscut şi preţuit sunt mângâiaţi de gândul că Bebe Profit are un loc important în istoria semicentenară a teatrului constănţean. “



În cadrul evenimentului „Incredibila memorie a teatrului constănțean“, organizat de cotidianul ZIUA de Constanța, pe 12 iunie 2018, reputatul actor Romeo Profit a fost distins cu medalia „Jean Ionescu“ din partea cotidianului ZIUA de Constanţa şi cu placheta #RespectTeatru din partea Consiliului Judeţean, dar şi cu o scrisoare de mulţumire din partea Primăriei Municipiului Constanţa, fiind reprezentat de nepoata sa, Magda Volanciu, venită special de la București pentru a ne onora cu prezența.

 Citește și:

#DobrogeaDigitală – „Fantasio 40“: Primul secretar literar al Teatrului de revistă „Fantasio“ – „De la actul politic până la «oful» cotidian al cetăţeanului“

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ și placheta CJC #RespectTeatru, pentru teatrologul Romeo Profit (galerie foto)


 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari