#CiteșteDobrogea Despre lucrurile simple, în „Mathesis sau Bucuriile simple“, de Constantin Noica
24 Jan, 2022 00:00
24 Jan, 2022 00:00
24 Jan, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
3136
Marime text
- Constantin Noica semnează o carte cu impact puternic asupra oricărui individ. Punând cap la cap descoperiri până în momentul scrierii sale, autorul reușește să demonstreze în mai multe rânduri ce înseamnă cultura ca moștenire.
Lucrarea „Mathesis sau Bucuriile simple“ este semnată de reputatul filozof, publicist și poet Constantin Noica. Este prima carte scrisă de acesta, pe când avea doar 25 ani. Volumul a fost recompensat cu „Premiul pentru scriitori români needitați“. A apărut în anul 1934 la editura Fundaţia Pentru Literatură și Artă Regele Carol II.
În cele 80 de pagini Constantin Noica tratează problemele generale ale omenirii, creionate inedit pe granița dintre literatură și filozofie. Autorul structurează cartea în nouă capitole după cum urmează:
I.Despre culturile de tip geometric
II. Despre bucuriile simple
III. Despre istorie
IV. Despre imposibilitatea de a face orice
V. Despre Dumnezeu
VI. Despre omul care nu este
VII. Despre singurătate
VIII. Despre problema totului şi a părţilor
IX. Despre păcat
Primul capitol dezvoltă ideea culturii de tip geometric. După cum îi spune și titlul, autorul demonstrează de ce cultura este matematică și nu istorie. Am selectat cu atenție câteva paragrafe din primul capitol astfel încât să subliniem ideea principală.
Mai multe informații puteți citi în volumul „Mathesis sau Bucuriile simple“ din biblioteca Digitală ZIUA de Constanța.
Despre bucuriile simple
„Să fii odată sau să fii de mai multe ori ? Ceea ce este astăzi să nu mai fie niciodată, sau să fie încă odată, încă de două ori? Ziua de azi şi cu ziua de mâine să fie ceva şi altceva, sau să fie unu şi unu, unu plus unu?
Vreau să întreb: să fii în istorie, sau să fii în adevăr? Ceea ce e tragic, în întrebările acestea, e că pun probleme vii, probleme de comportare zilnică. Un om plin de conştiinţa istoricităţii e un om care se risipeşte, care trăeşte de azi pe mâine, aşa cum au trăit toţi oamenii de azi pe mâine. Ce-i pasă că vieaţa sa nu dovedeşte nimic? Nicio vieaţă n'a dovedit nimic. Să trăim frenetic vieaţa noastră, căci n'avem de dat socoteală nimănui.
Şi mă gândesc la ceilalţi oameni, la cei câţiva cari s’au trudit să facă din vieaţa lor o dovadă şi un adevăr; cari şi-au trăit-o liniştit, fără exasperări, odată azi, încă odată mâine, de atâtea ori în acelaşi loc, de câte ori le-a fost cu senină putinţă...
Adevăr? Nimeni nu se gândeşte propriu zis la adevăr. Un anumit adevăr există şi în istorie. Dar este vorba de ceea ce are, mai ales, adevărul şi nu are, mai ales, istoria: de ideea de ordine. E vorba să adunăm vieaţa aceasta din toate părţile — disjecta membra — şi s’o supunem unor ritmuri mari, unor jocuri stricte. E vorba să facem ceva cu vieaţa, şi să n’o lăsăm pe ea să se facă singură.
Ştiu că vieaţa e bogată. E chiar mai mult decât îmi trebue. Aş putea trăi atât de bine cu mai puţin... Gândurile acestea pornesc dintr’o necesitate de «mai puţin ». Mi-a venit în minte să întreb şi pe ceilalţi: lor câtă vieaţă le trebue. Dar întrebările nu folosesc la nimic.
E surprinzător şi totuşi explicabil faptul că oamenii nu ştiu cum să se poarte în faţa bogăţiei. Aţi observat că bolnavii, oamenii săraci, oamenii cu vieaţă puţină şi posibilităţi puţine de vieaţă în ei, ştiu ce vor? Ei au un sens al lor, un idealism al lor şi ştiu în ce Dumnezeu să creadă. Pe când oamenii bogaţi în vieaţă, oamenii sănătoşi, oamenii puternici, întârzie în bunurile lor şi nu mai dau nimic.
Creaţia, sensul, ideea, sunt ale omului sărac. Să nu te pierzi în faţa bogăţiilor vieţii. Să nu te laşi făcut. Să nu crezi că istoria este singura realitate şi să te laşi născut, trăit, asasinat, în consecinţă. Ar trebui să încercăm, odată, o rezistenţă împotriva istoriei, împotriva curgerii, împotriva vieţii joase. Poate că nu e atât vorba de ales între istorie şi adevăr, dar trebue ales, în orice caz, între istorie şi ordine, între istorie şi geometrie.
Vieaţa e bogată, bine. Tocmai de aceea voiu căuta s'o simplific. De ce să apropiu ideile de vieaţă, să le multiplic la infinit, să le calitativizez, să fac din ele lucruri colorate local —şi să nu fac ceastălaltă revoluţie: să apropiu vieaţa de idee, s'o modific pe ea în sensul ideii?
Simplifică vieaţa. Ia din ea bucăţi mari, concentrări, toturi — şi operează cu ele. Ce ai nevoe de rest? Nimeni nu spune că nu există un rest în afară de idee. Dar, cu sau fără el, înţelesul lumei este acelaşi. Rezistă. Când vine vieaţa peste tine, fii gata pregătit cu schemele. N'o lăsa niciodată să te acopere. Ai întotdeauna cu ce să ieşi la suprafaţă: ideile.“
Sursa foto: „Mathesis sau Bucuriile simple“
Dacă, în urmă cu 123 de ani, pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, printr-o onorantă coincidență, pe 23 noiembrie 2017, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
DREPTURI DE AUTOR
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
Citește și:
#CiteșteDobrogea: Constantin Noica - „Cultura noastră e de tip matematic şi tipul acesta se opune culturei de tip istoric“
#DobrogeaDigitală: „La sfârșitul secolului al-XVIII-lea și începutul secolului al-XIX-lea, teologia nu se mulţumea numai cu revelaţia divină, ci voia să facă şi demonstraţie logică...“
Doina Jela, „Pe cont propriu - jurnal (1989 - 1995)“: „Atunci când ceva se termină, trebuie să ne gândim că ceva începe“
#DobrogeaDigitală: «Dacă unul favorizează numai frumosul, altul numai utilul, amândoi, împreună, abea compun un om»
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii