Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
13:50 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#citeșteDobrogea Jean Bart, la timona „candidei nave cu pânzele desfăcute”

ro

12 May, 2020 00:00 3436 Marime text

Astăzi se împlinesc 87 de ani de la moartea scriitorului Jean Bart, cel ce a adus în proza autohtonă „candida navă cu pânzele desfăcute”, încetățenind în literatura română parfumul porturilor dunărene și al vieții pitorești al călătorilor pe mare. 

Pe numele său real Eugeniu P. Botez, Jean Bart a rămas legat de Dobrogea prin rolul decisiv pe care l-a avut la întemeierea Ligii Navale Române, precum și prin anii petrecuți în urbea de la malul mării, ca profesor la liceul „Mircea cel Bătrîn” sau în calitate de coordonator al Căpităniei Portului Constanța.

Născut la Burdujeni, în judeţul Botoşani, pe 28 noiembrie 1874, a fost elevul lui Ion Creangă, dovedindu-se unul dintre cei mai buni învăţăcei ai dascălului său.
După absolvirea, în anul 1896, a Şcolii de Ofiţeri din Bucureşti, cu gradul de sublocotenent, a funcționat timp de 30 de ani în Marina militară, fiind instruit şi la bordul faimosului bric „Mircea”.
O vreme, a îndeplinit funcţia de comisar maritim la Sulina, oraşul unde a plasat, de altfel, locul acţiunii romanului său cel mai citit, „Europolis“, în care a descris cu talent şi farmec „amalgamul de popoare adunat într-o Europă în miniatură”. De altfel, romanul a fost ecranizat cu succes, în 1961, sub titlul „Porto-Franco“.

S-a aflat printre membrii fondatori ai Revistei Maritime, ce apărea la Brăila, după anii 1900. Publicaţia şi-a extins tematica în 1921, schimbându-şi numele în „Revista maritimă şi fluvială“.
 
 
Şcoala de Marină l-a avut ca director de studii şi profesor de istorie, geografie şi gramatică, dar nu pentru mult timp, căci călătorul din el nu putea rămâne în spatele unui birou. A revenit la meseria de bază, deplasându-se mereu dintr-un port în altul. 

În noiembrie 1913, este desemnat să coordoneze Căpitănia Portului Constanţa, chiar dacă era ofiţer de rezervă în acel moment. Portul Constanţa reprezenta un punct de răscruce a numeroase căi de comunicaţie, dar şi principalul port al Mării Negre. La 2 mai 1914, căpitanul Portului Constanţa, în persoana ofiţerului de marină Eugeniu Botez, a salutat cu mare pompă primul transatlantic ce acosta la ţărmul românesc, „Corcovado“, care făcea cursa Hamburg, Cospoli, Constanţa, Odessa, Pireu, New York. 

Opera sa cuprinde, alături de romanul Europolis (apărut în 1933), Jurnal de bord. Schiţe marine şi militare (1901), memoriile de război Datorii uitate (1916) şi În cuşca leului (1916), romanele Prinţesa Bibiţa (1923), În Deltă... (1925), Peste Ocean (1926), Însemnări şi amintiri (1928), Pe drumuri de apă (1931).


Jean Bart s-a stins din viaţă pe 12 mai 1933, rămânând în literatura română ca un precursor al prozei autentice şi originale despre oamenii mării şi ai Dunării, despre porturi şi personajele lor pitoreşti. El ocupă un loc important în istoria navigaţiei româneşti, deopotrivă cu recunoaşterea literară şi publicistică.
În semn de omagiu, Teatrul din Tulcea şi o şcoală din Constanţa îi poartă cu mândrie numele.

 
Sursa foto: Volumul „Istoria Dobrogei”autori Adrian Rădulescu şi Ion Bitoleanu, aflat în Biblioteca Digitală ZIUA de Constanţa
 


Citeşte şi:

Constanţa de odinioară Căpitanul portului, primarul şi comandantul garnizoanei, „autorităţile de vază“ ale oraşului-port (galerie foto)

 
 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari