Portrete. Oameni care au făcut istorie culturală în Dobrogea Pe scena vieții. Marii artiști ai Constanței (XXVll) (galerie foto)
ro
30 Dec, 2016 00:00 Aurelia Lăpușan 30 Dec, 2016 00:00 30 Dec, 2016 00:00 ZIUA de Constanta 6597
Nume:
Cristina Oprean
Anul acesta s-au împlinit trei decenii de când joacă pe scenele din Constanța. Are în palmares peste 40 de roluri importante, dar faima ei s-a conturat și prin manifestările tip narator cu care a colindat scene importante din lumea întreagă alături de soțul ei, dirijorul Radu Ciorei, la pupitrul diverselor orchestre simfonice din Statele Unite, Portugalia, Coreea de Sud, Bermuda, Argentina, Franța, El Salvador. Ca narator, în concerte simfonice a realizat 12 premiere mondiale în România, Portugalia, SUA, Coreea de Sud, El Salvador, Argentina.
Câteva piese narator cu orchestra prezentate în Premieră mondială: “Viziune” de G. Balint pe texte de M. Sorescu - Murfreesboro- S. U. A. – 1992, “The light’s poems” de D. Ghezzo pe versuri de L. Blaga – New York -1992, Pasărea Phoenix” de C. Capoianu pe texte de Luis de Camoes, A.Caeiro și Alvaro de Campos – Porto, Portugalia -1994, “Cinci întâlniri între orchestră și recitator” de G. Balint pe versuri de M. Sorescu - Orchestra de Cameră Radio -București – 1995, “Adevărul despre Dracula” de D. Capoianu , pe un text de C. Ciorei – Oprean - Arts Center Seoul, Coreea de Sud – 1996, “Icoane Românești” de D. Kessner pe versuri de M. Sorescu și L. Blaga - Los Angeles, California, S.U.A. -1996 etc. La unul dintre evenimentele teatrale de dincolo de Ocean a primit cheia orașului Murfreesboro - Tennesse , S.U.A.
A susținut spectacolul de muzică și poezie "Punți de suflete" în Franța și SUA.
“Cristina Oprean a demonstrat că este o actriţă complexă, interpretând-o cu aplomb pe Marcelline…”
Cristina Oprean e o minune în Leul timid şi fragil … e un deliciu, nu alta! Actriţa are o expresivitate de zile mari şi în zâna năstruşnică, Scaieţel…”
“Dacia, în interpretarea excepțională a Cristinei Oprean, care a trecut cu o ușurință extraordinară de la o stare de spirit la alta. Iute ca argintul viu, cu dulceață în glas sau cu venin pe limbă, în funcție de situație, hotărâtă să facă orice sacrificiu pentru a-și vedea soțul deputat.”
In rostirea actriței Cristina Oprean, simbioza cuvânt-muzică a acționat cu un maxim de efect, printr-o potențare reciprocă, printr-o gradație minuțioasă și sensibilă a tensiunii dramatice. ”
Sunt doar câteva spicuiri din cronicile apărute de-a lungul timpului în presa națională și străină despre prestația actriței Cristina Marina Oprean - Ciorei.
Cristina a studiat pian și canto la Liceul de Artă din Craiova. A fost, un an, actor mânuitor la Teatrul de păpuși din Craiova, iar cu spectacolul "Cartea lui Apolodor" a luat premiul I la Concursul național al Teatrelor de păpuși. A urmat apoi, cursurile Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L Caragiale”, secția actorie, unde i-a avut profesori pe Petrică Vasilescu, Mihai Mălaimare și Mircea Constantinescu.
Pe scenele constănțene a jucat roluri de mare diversitate: Ana din Take, Ianke și Cadâr de V.I. Popa, Fraulen- Gaițele de Kirițescu și peste 28 de ani Lena, din aceeași piesă, Sânziana - Sânziana și Pepelea de Alecsandri, Spiridon - O noapte furtunoasă de I.L.Caragiale, Daisy – Rinocerii, de Ionesco, Miranda - Furtuna de Shakespeare, Alcesta - Alcesta de Euripide, Rosalia - Filumena Marturano de Eduardo de Filippo, Dacia - Titanic Vals de Mușatescu...
A predat, ca lector asociat, arta actorului, la sectia de canto a Universității “Ovidius” din Constanța și a susținut Master-class la Northridge California State University cu studenții de la departamentul de Teatru 1996 si cu studentii de la Departamentul de Music-hall -1998.
În anul 2000 scriam despre premiera mondială a piesei "Operă pentru viitorii dictatori" de Andonis Doriadis care părea din start dedicată turneelor europene. Povestea piesei era în legătură directă cu actrița Cristina Oprean. Își aduce aminte astăzi: ”Pe dramaturgul Doriadis l-am cunoscut la Atena, într-un magazin unde intrasem să încerc o rochie ce-mi trebuia pentru un recital. Când a aflat că sunt actriță, patroana mi l-a prezentat pe Doriadis care citea ziarul bându-și cafeaua: dramaturg. Domnul Doriadis s-a oferit să-mi dea un text. Dar o piesă care nu s-a mai jucat aveți? plusez eu. Răspunsul vine prompt: Da, dar are multe personaje și stă în sertar de peste 20 de ani...Piesa era scrisă în franceză, eu am tradus-o și ... de aici a început totul...
Doamna Dorothee Douvos era Consul General al Consulatul Grec din Constanța. Un om dedicat culturii, relațiilor româno-elene. Cu tot sufletul, a pus la bătaie toate resursele posibile. Din păcate, conducerea teatrului s-a "moșmondit", iar premiera mondială nu s-a putut face în luna martie, când însuși Mikis Theodorakis - autorul muzicii - dorea să vină la Constanța! Am pierdut astfel participări la Festivalul de la Berlin, Festivalul de la Avignon și la Festivalul "Capitala culturală europeană" de la Atena. Ar fi fost o excelentă ocazie de a intra pe orbita turneelor în străinătate, așa cum făcea Teatrul Național Craiova sau Filarmonica Marea Neagră....
Având cedate drepturile de autor și din partea lui Doriadis și din partea lui Teodorakis și făcându-mi-se tot felul de șicane de la teatru, am primit propuneri să realizez spectacolul în Franța, apoi în Belgia dar și la Brăila. Am refuzat de fiecare dată, pentru că îmi doream ca acest mare eveniment și deschiderea care urma să propulseze trupa - așa cum speram eu să fie - să se petreacă la Constanța...”
Piesa s-a bucurat de un real succes la publicul costănțean. Realizată în regia Yannis Margaritis, un nume cu greutate în Grecia și în multe alte țări europene, cu cele 15 cântece compuse de Mikis Theodorakis, autorul celebrului ”Zorba grecul!, cu scenografia Rodicăi Arghir de la Iași, în coregrafia lui Călin Hanțiu, cu Radu Ciorei la pupitrul orchestrei.
Deși piesa era scrisă cu mai mute decenii în urmă de un grec, cu referire la ai lui, nimic nu a schimbat din actualitatea românească a subiectului. Puterea - aceeași hidoasă formă a totalitarismului, colcăind în dezmăț, brutalitate, slugărnicie, minciună, dispreț...Un malaxor al poftelor, al relelor moravuri, o inversiune de valori care dau oricărei societăți aflate sub dictatură coordonatele răului. Zguduitor mesajul, evident apelul la rațiune și conștiință! Traducera și adaptarea făcute de Cristina Oprean au dat textului particularități de stil românesc, forță și dinamism. Sigur merită reluată această montare de mare succes!
Cristina Oprean a mai făcut asistență de regie la “Hotel” de R.Coony, în regia lui Horațiu Mălaiele, la “Voluptate, marți la miezul nopții” de P. Karvas în regia lui Dominic Dembinski. Este autoarea unor recitaluri precum “Pod de suflete” - interpretare, scenariu și regie prezentată în Franța, la Chartres - 1991, la Paris și Constanța – 1995, Statele Unite – Nashville – 1992, Beverly Hills – 1996. “Erik Satie” unde semnează scenariul și interpretarea și “Sunetele timpului” - scenariul, regia, scenografia și interpretarea.
Sociabilă, atentă la viața comunității, implicându-se în diverse activități sociale, dornică mereu de schimbare, Cristina și partenerul ei de viață, Radu Ciorei, au încercat neobosiți mereu noi alte forme de manifestare artistică, au desăvârșit creuzetul iubirii de artă cu cel al unei frumoase povești de dragoste…
Galerie foto:
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii