Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:19 02 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

#DobrogeaDigitală Pericle Martinescu, despre Mircea Eliade şi angoasa înstrăinării

ro

07 Dec, 2019 00:00 3042 Marime text

În volumul său intitulat Existenţe şi creaţii literare”, aflat în Biblioteca Digitală ZIUA de Constanţa, Pericle Martinescu face o seamă de evocări memorabile ale unor scriitori care au marcat literatura română şi universală.
 
Un text scris în 1982, la jubileul de 75 de ani a lui Mircea Eliade, pune în discuţie drama condiţiei de expatriat a marelui istoric al religiilor, aşa cum reiese aceasta din impresionantul său Jurnal. Căci, în ciuda succesului său în lume, a izbânzilor şi a aparenţelor de prosperitate, Eliade avea un sentiment „paralizant" de pierdere iremediabilă:
 

„Îmi amintesc deseori de ţară, de tot ce-am lăsat acolo - manuscrise, jurnal, corespondenţă, biblioteca - şi mă cuprinde tristeţea. Aş putea să pierd totul, dacă nu am şi pierdut. S-ar putea să nu mai regăsesc nimic, nici o «amintire», nici o urmă precisă din copilăria mea, din adolescenţă şi din tinereţe…”
 

Pericle Martinescu comentează amplu asupra acestor regrete, care aveau la Eliade implicaţii mult mai adânci decât acelea ale unor simple pierderi materiale - implicaţii morale de o natură extrem de apăsătoare, pe care numai o conştiinţă superioară le putea resimţi, depeizarea fiind „o lungă şi grea încercare iniţiatică destinată să ne purifice, să ne transforme.”
 

Eliade, alăptat de o ţigancă din Cernavodă

 
Un accent dureros capătă, în însemnările lui Eliade, un episod aparent nesemnificativ ca acela al schimbării unei perechi de ochelari:
 

„Spărgându-şi, în urma unei neatenţii, ochelarii vechi, pe care-i purta de câteva decenii, a trebuit să-i înlocuiască cu alţii noi şi să se despartă în felul acesta de «singurul obiect pe care-l mai am din ţara mea.» Această despărţire îi dădea sentimentul că în fiinţa lui se producea ultima ruptură a unui fir ce-l mai lega de patrie. Iar nostalgia aceasta ajungea atât de departe, încât îi răscolea amintiri din copilăria petrecută prin diverse localităţi din ţară, despre care vorbeşte abia acum, foarte târziu, şi într-un fel cum n-o mai făcuse niciodată mai înainte. (Într-un loc, de pildă, evocând anii copilăriei, când se afla cu părinţii la Cernavoda, îşi aminteşte, printre altele, că a fost alăptat acolo de o doică-ţigancă şi că dintre cei trei copii, el a fost singurul cu acest regim. Acestei întâmplări, «graţie acestui sân exotic», credea el în anul 1960, se datorează faptul de a fi devenit orientalist...) Altă dată, căzându-i în mână o revistă literară din ţară, amintirile şi regretele îl năpădesc aşa de tare, încât îi produc o senzaţie de teroare.

 

DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF!


 

«Această lectură - scria la 12 octombrie 1946 - mi-a dezvăluit dintr-o dată infidelitatea mea faţă de adevărata mea vocaţie aceea de scriitor român. Am avut, câteva ceasuri, sentimentul că aceşti ultimi ani petrecuţi în străinătate m-au depărtat de izvoarele puterii mele creatoare şi m-au abătut de la traiectoria mea naturală. Și orice aş face de aici încolo, aceşti ani sunt iremediabil pierduţi. Mai mult încă: am avut revelaţia că ei m-au aruncat pe un drum fără întoarcere posibilă. Teroarea este ireversibilă. Pentru prima dată în viaţa mea m-am văzut şi acceptat ca un ratat».

 
Bineînţeles, noţiunea de ratat nu trebuie luată aici în sensul ei strict, deoarece tocmai despre aşa ceva nu se poate vorbi în evoluţia lui Mircea Eliade. El emitea asemenea afirmaţii numai în momentele de deprimare când, copleşit de conştiinţa izolării de comunitatea sa nativă, i se părea că a pierdut timpul în zadar, fără să dea ceea ce ar fi putut să dea ca scriitor şi ca om de cultură […]
 
Fluxul ocult al nostalgiei atinge într-adevăr, în asemenea caz, limitele sale maxime. El este egal cu acel impuls irezistibil al omului care, bântuit de amintiri şi regrete ce-i răvăşesc din greu fiinţa, ar veni până la fruntariile ţării, s-ar uita o clipă «dincolo», sorbind măcar din ochi aerul priveliştilor familiare, apoi şi-ar strivi o lacrimă în batistă - sfârşind prin a crede că găseşte în toate astea o uşurare, o consolare.
 
Probabil că mulţi dintre cei aflaţi în asemenea situaţii vor fi procedând în felul acesta. Căci «pentru cei care nu mai trăiesc în ţara lor, oraşul copilăriei şi al adolescenţei devine un oraş mitic», spunea însuşi Eliade cu altă ocazie, într-o convorbire mai recentă, unde, tot el, mărturisea: «Noi suntem puţin ca Ulise, căutându-ne, sperând să ajungem să ne regăsim patria, vatra, pe noi înşine»“.
 

Citeşte şi:
 

#DobrogeaDigitală: „Existenţe şi creaţii literare“, autor Pericle Martinescu, de astăzi, în Biblioteca Digitală ZIUA de Constanţa

#DobrogeaDigitală - „Figuri în filigran”: Pericle Martinescu şi Eugen Ionescu - corespondenţă din Paris

 


Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Comentarii








Cele mai recente postari